Meny
Reseberättelser / Resor

Rese- och upplevelseåret 2019

Det är dags att summera rese- och upplevelseåret 2019. När jag avslutade min sammanfattning av rese- och upplevelseåret förra året här på bloggen skrev jag såhär:

2018 blev ett händelserikt och restätt år.
Fjorton flygresor till världens alla hörn. Tre besökta världsdelar och åtta länder. Fem olika spaupplevelser och minnen som inte går att summera i siffror.
2019 blir ett lugnare reseår om det går enligt plan.
Inte lika många länder, inte lika många flygningar. Men ändå den längsta flygningen av dem alla och en resa runt jorden.

Såhär ett år senare kan vi konstatera att jag inte hade många rätt. Men det var ju inte så lätt att veta då.

Istället blev det ett ännu reseintensivare år än 2018. Med sjutton flygresor. Tre besökta världsdelar och förvisso ”bara” sex länder varav tre helt nya. Men då har jag besökt bara USA tre gånger. En resa jorden runt och två totala överraskningsresor. Men utöver det också många och fina upplevelser på hemmaplan helt nära. Det var rese- och upplevelseåret 2019 och det kan sammanfattas såhär.

Januari

Även om vi under resten av året misslyckades med att ta det lite reselugnt så var januari en lyckad månad för just det målet. Som längst tog jag mig i januari till Stockholm men innan dess tog vi oss till vår östgötska pärla Vadstena en söndag när vi kurerade oss från två ordentliga förkylningar.

Vi gjorde vad vi kunde för att komma ut och tog en biltur till just Vadstena. Promenerad runt slottet och klosterkyrkan och frös öronen av oss. Lovade varandra att återkomma när det var varmare. Men vi sa inget om vilket år och det var ju tur det.

Vadstena slott
Vadstena slott en iskall januaridag

Januari månad avslutades sedan i Stockholm på utbildning. Jag testade ett för mig nytt hotell – Scandic Amaranten och trivdes mycket bra.

Månadens mest lästa inlägg på bloggen var:
Mina bästa tips för att resa billigare

Februari

En månad klarade vi oss alltså och för att riktigt uppväga att vi inte rest alls under januari slog vi till med en resa över dagen (eller i alla fall dygnet) till Los Angeles. Det är inte riktigt lika tokigt som det låter. Eller kanske är det det.

Ett dygn i LA, kanske det knasigaste vi ändå gjorde under 2019

Allt handlade om att vi erhållit en voucher för våra spenderade pengar på vårt SAS AMEX och hade tillräckligt med poäng för att göra en poängresa. Andreas hittade en passande resa till Los Angeles då vi skulle få testa på både SAS Plus och SAS Business på långdistansflygning och vi slog till.

Det hela slutade med att kungen förstörde alltihop och resten är historia.

Men i övrigt tog vi det faktiskt reslugnt även i februari. I slutet av månaden spenderade jag min första dag med lobbyjobb på The Box hotell här i stan. Ett ställe som under året besökts flertalet gånger och kommit att bli lite som ett andningshål i vardagen.

Månadens mest lägsta inlägg på bloggen var:
Även denna månad Mina bästa tips för att resa billigare

Mars

I mars var det så dags för en födelsedagspresent att nyttjas. På Internationella kvinnodagen åkte vi till Malmö, bodde på ännu ett favorithotell, Clarion Malmö Live och gick på Mia Skäringers makalös No more fucks to give.

Nio dagar senare var jag tillbaka på The Box hotell, då i sällskap av sambon och inte för jobb utan för den ultimata vardagslyxen hotellfrukost. I ett svagt ögonblick nämnde jag också något om att jag kunde byta AW mot BW. After work mot before work.

Mars månads fina dagar nyttjades bland annat till upptäcktsfärd i närområdet när jag tog med mig de små och mötte våren vid Landeryds hembygdsgård som ligger nästintill granne här hemma.

Mars månads sista dagar spenderades på väg till och i Tallinnkryssning som svärmor fick i födelsedagspresent.

Månadens mest lästa inlägg på bloggen var:
När kungen förstörde upplevelsen i Business class

April

Den tolfte april var jag tillbaka på The Box för ytterligare lobbyjobb. Jag la mycket tid och energi på skrivandet i början av året. Dagen efter det gjorde jag årets enda resa till Småland och Öland men inte av den anledning jag hade hoppats. Min bror hade fått en stroke och jag besökte honom i Färjestaden.

Från övervåningen i min brors hus. Med bekanta vyer men okända omständigheter.

I april håller vi oss annars också mycket hemmavid. Tillsammans med barnen upptäcker vi nya lekplatser i Linköping. Något vi faktiskt är kända för att vara duktiga på här i stan är lekplatser med olika tema.

Det blev påsk och vädret var fantastiskt. Vi åkte till Västervik och besökte Gränsö slott. Det första men långt ifrån sista slottet för året. Några dagar senare tog vi långpromenad och laddade upp för vår jorden-runt-resa genom att besöka Linköpings svar på Golden gate.

Månadens mest lästa inlägg på bloggen var:
Aprilskämten med restema – hela listan och min favorit

Maj

Vi inledde den sista vårmånaden tillsammans med Sveriges kändiselit på Kolmården. Sedan dröjer det två veckor innan jag åter igen tar mig utanför Linköpings och Östergötlands gränser. Det är när jag tillsammans med några kollegor gör en jobbresa till Lund. Återupptäcker Lunds domkyrka och äter årets godaste pizza på Stäket.

Skåne bjöd på dramatiska vyer när vi närmade oss Lund.

Den artonde i månaden är vi tillbaka på Kolmården. Lite mindre kändisar denna gången. Lite mera mys.

Den nittonde checkade jag tillsammans med mitt stora hjärta in för staycation med spabesök på – The Box såklart.

Två dagar senare styr vi kosan mot årets stora resehändelse. Vår resa jorden runt på 8 dagar. Vi upptäckte San Francisco och Singapore. Flög över Atlanten och Stilla havet. Det var en smått surrealistisk upplevelse och det var inte bara den flygresa jag fasat för mest, det blev också den hittills absolut längsta flygresan.

Under resan fick jag veta att jag blivit nominerad till Årets Livsnjutare i Apollos tävling. Så häftigt efter bara några månader i denna världen av resebloggande.

5 platser som gjort mig mållös

Juni

Årets första sommarmånad började med en resa till Stockholm och ett dygn med min vän Fia. Vi bodde på Birger Jarl och spenderade några timmar på matfestival i Kungsträdgården.

I mitten av juni firade vi skolavslutning med minigolf i Berg. Och när resten av Sverige firade midsommar styrde vi sedan kosan mot Arlanda för tredje gången i år.

Målet denna gången var inte så långt bort och från att ha upplevt min längsta flygning en månad tidigare var resan mellan Aarhus och Köpenhamn den absolut kortaste resan jag gjort. Dessutom i det minsta planet jag flugit hittills.

Det var också på denna resan som jag till slut kunde konstatera att jag nu är helt fri från min flygrädsla. Ett litet steg för mänskligheten men ett enormt stort steg för mig.

Aarhus

Resan under midsommarhelgen gick till Danmarks näst största stad Aarhus och kan trots alla andra resor jag gjort under året komma att kategoriseras som årets bästa. Aarhus var verkligen supermysigt och anledningen att vi var där, konserten med Rasmus Seebach, något jag gärna upplever igen. Blir det som vi hoppas sker det igen redan nästa år.

Månadens mest lästa enskilda inlägg på bloggen var:
Att bo i Airbnb – erfarenheter från fem städer och två kontinenter
Men i övrigt var den mest besökta tagen under månaden Destination okänd där jag skrev om min vän Lindas upplevelse med Apollos nya koncept

Juli

Min blogg och mina berättelser handlar inte bara om de långa resorna utan även om de kortare. Upplevelserna helt nära. Och lagom till flygskam, tågskryt och hemester toppade listorna över modeord passade jag på att upptäcka Östergötland lite extra.

Nu ska jag inte slå mig för bröstet och visa på min duktighet. Mina upptäckter i Östergötland grundar sig i lika delar att bilen valde att gå sönder lagom till sommarmånaderna som att vi väldigt sällan reser under sommaren.

Vi passar istället på att njuta av den allra bästa tiden här hemma och detta året gjorde vi det bland annat genom bärplock i skogen bara några hundra meter bort tillsammans med barnen. På egen hand tog jag en avstickare på väg till jobbet och beskådade de fornlämningar Linköping har att erbjuda mitt i stan.

Utöver det nyttjade jag lunchrasterna till både guidad tur i Linköpings domkyrka och Linköpings slott och ett besök på egen hand i St Larskyrkan.

Tillsammans med barnen besökte jag Björkö 4H-gård och Vreta Kloster, Fenomenmagasinet och Flygvapenmuseum.

Och när bilen återuppstått i slutet av månaden passade jag på att göra lite längre utflykter till Ljungs slott, Arkösund och Mauritzberg.

Det blev hemester här i Östergötland för hela slanten under juli. Och inte förrän den 27:e tog vi en längre tur när vi åkte till vårt favorithotell på Arlanda för en övernattning i vår home away from home. På vägen dit checkade jag av årets femte och sjätte slottsbesök när jag för första gången hälsade på hemma hos han som förstörde upplevelsen i Business class i februari. Kungen.

Månadens mest lästa inlägg på bloggen var utan konkurrens:
Ersättning vid försenat flyg – såhär fick vi tillbaka alla pengar vi betalt för resan till Thailand

Augusti

Under några dagar de sista sommarlovsveckorna tog vi med de små till Arboga och därifrån gjorde vi en härlig utflykt till Örebro. Besökte Open Art 2019 och tog roddfärjan Wictoria över till Stora Holmen innan vi avslutade med galet gott italienskt på Fratelli.

Sedan fortsatte jag augusti med ännu mer upptäckter i Linköping och djupdök i det faktum att vi på senare år hittat en av de största hemligheterna i vår historia mitt i Linköping under en tidigare parkeringsplats. Där hittades munkklostret som gäckat historikerna i århundraden. Det hittades och grävdes igen. Kvar blev några små guldpläderingar i stensättningen. Och frågar du mig är alltihop slöseri med fantastisk historia.

Under augusti besökte jag ännu ett slott. Löfstad slott utanför Norrköping. Vi tog med barnen på bowling och sedan avslutade vi sommaren och inledde hösten på Gran Canaria.

September

I mitten av september besökte vi premiären av MovEat i Linköping och mer om det mateventet kan du läsa här. Jag trodde nog att jag inte skulle kunna äta mer innan jul men det gick trots allt.

September är också månaden då jag tillsammans med mitt stora hjärta besöker ett cirkustält för att titta på Dollystyle. Ganska otippat men riktigt kul.

Den 23:e i månaden kommer beskedet att Vings ägare gått i konkurs och ett dygn av osäkerhet väntar innan flygningarna återupptas. Alltsammans ska resultera i ett av de blogginlägg jag under året skriver som går sitt märkligaste öde till mötes. Men mer om det i ett annat inlägg.

Gravensteen i Gent

I slutet av september gör jag sedan min första överraskningsresa av två under året. Jag gör den i samarbete med Trip me up och den leder mig till något som blev till kärlek vid första ögonkastet Gent. Inför resan till Gent testar jag också på att bo på Jumbo Stay hostel. Lite för att hålla kostnaderna nere men också för att testa det. Och nu har jag gjort det – om man säger så.

Månadens mest lästa inlägg på bloggen var även denna månad:

Oktober

I oktober höll vi oss hemma i Sverige och på marken. Jag besökte två inspirerande föreläsningar. En med Lofsan och en med företaget Swett och blev inspirerad till äventyrsresor.

Den artonde i månaden sätter jag mig på tåget mot huvudstaden. Målet för resan är årets andra staycation med Fia. Och av vår SMS-konversation dagen innan att döma så är hon lika benägen till överraskningsupplevelser som jag är.

Innan jag mötte upp Fia hann jag med att träffa Anneli Ståhl och delta i hennes podd Berendepodden där jag berättade om mina erfarenheter från tiden med hälsoångest. Efter det samtalet hade jag lite tid till förfogande i Stockholm. Jag låste in väskan på centralen och tog tunnelbanan till Gamla stan med planen att strosa runt där. Men när en bekant byggnad dök upp mellan de övriga tog jag ett snabbt beslut att spana in det kungliga slottet för första gången.

Jag och Fia checkade sedan in för ett dygn på Stallmästaregården. Ett ställe som inte bara motsvarar utan överträffar det som utlovas. En mysig vistelse där och en magisk promenad genom Hagaparken och i min telefon sparar jag årets bästa fotosession.

Väl hemma checkade vi in på årets sista staycation på The Box. Det blev spa och hotellmys i några av de skönaste sängar jag vet och däremellan finputsning på den föreläsning jag skulle hålla några dagar senare i Partille.

Och med föreläsningen fick jag även möjlighet till en övernattning på ytterligare ett hotell i Nordic Choice-kedjan. Clarion Post. Det är min andra övernattning där men senast det begav sig är många år sedan. Det hindrade mig inte från att denna gången utse detta till Sveriges bästa hotellfrukost.

Månadens mest lästa inlägg på bloggen var för tredje månaden i rad:

November

Det var en ovanligt mörk och solfattig höst i år. Men november är och förblir min födelsedagsmånad som piggar upp.

Dagarna innan den stora dagen besökte jag Söderköpings brunn på konferens med jobbet och av det besöket har det ännu inte hunnit bli något inlägg. Men misströsta inte. Det kommer.

Födelsedagen till ära besökte vi julmarknaden på Ekenäs slott efter att ha grundat med en hotellfrukost på Scandic city.

På dagen en månad innan julafton var de så dags för födelsedagsöverraskningen. Det som visade sig vara årets sista flygning. Min andra upplevelse av Business class och en tur och retur-resa till New York. Helt på egen hand.

New York i november

Månadens mest lästa inlägg på bloggen var även denna månad:
När jag summerar 2020

December

Årets sista månad bjöd så återigen på flera upplevelser på hemmaplan. Vi rivstartade månaden med supermysig julmarknad i Gamla Linköping. Innan jag och min vän Johanna för andra året i rad besökte Luicafirandet i domkyrkan.

På mitt önskemål bokade vi sedan den bästa pizzaupplevelsen du kan få i Linköping den 14:e när vi var på Le Borgate. Och det är också i sig värt ett helt eget inlägg. Några dagar senare åkte mitt jobbgäng till Bogestad krog på Landeryds Golfklubb för julbordslunch. Trevligt, gott och galet prisvärt var omdömet. Och allt ovanstående blev också decembers små ljusglimtar.

Innan klockan sedan slog julafton hann vi ta med barnen på årets andra besök på Björkö 4H-gård för att leta efter tomtar på Tomtestigen. Julen firades i Linköping och Arboga och sedan bröt vi jultraditionerna med bio, hockey och Pinchos på annandagen, följt av en titt på Vinterljus innan det släcktes för året.

I mellandagarna passade jag och barnen sedan på att nyttja Östgötatrafikens tre olika färdsätt, buss, pendel och spårvagn när vi åkte till Norrköping och besökte Arbetets museum som en fin avslutning på rese- och upplevelseåret 2019.

Koppla ditt betalkort till SAS Eurobonus

Året som gått 2019

Nu återstår inte många timmar av 2019. Jag ser tillbaka på ytterligare ett innehållsrikt år och kan knappt vänta på att få sätta tänderna i 2020. Bara sammansättningen av siffror ger mig goda förhoppningar om ett år i balans med innehåll jag just nu bara kan drömma om.

I skrivande stund är 2020 nästan helt ett oskrivet blad. Två hotellvistelser är bokade. En i Kolmården i mars och en i Aarhus i augusti. Vi skall tillbaka och se Rasmus Seebach. Men i övrigt är det blankt. Kanske fyller vi det med lite av det vi båda ville ha sett när vi summerar 2020.

Till sist vill skicka ut två gigantiska tack! Ett gigantiskt tack till dig som hänger här och läser och kanske ibland kommenterar. Det betyder så oerhört mycket.

Fler årssammanfattningar

Och ett superstort tack till mina kollegor i resebloggarbranschen. Ni som inspirerar att fortsätta till nya höjder med varje ord ni skriver. Vill ni läsa deras årssammanfattningar finns en lista på många av dem här nedanför:

Helena och Peter på Freedom Travel
Annika på Resfredag
Christian på Mat- och resebloggen sammanfattar året på rim
Eva på Rucksack
Gunilla på 4000mil.se
Johnny på johnnybajdzjan.com
Ladiesabroad
Sandra på Lifsresor
Cathinka summerar med 52 bilder
Ann-Louise på Från stad till strand
FlyingDryden

31 december, 2019 at 11:52

Spännande läsning! Tack för länk. 🙂

31 december, 2019 at 16:25

Tack snälla. Och tack för all inspiration. Kul att kunna samla alla våra sammanfattningar.

• Eva på rucksack
    1 januari, 2020 at 19:59

Vilket härligt år du haft! Hoppas 2020 blir minst lika spektakulärt och spännande! Och tack snälla för länken:)

2 januari, 2020 at 16:55

Tack, det har varit ett fantastiskt 2019. Och tack för din fina sammanfattning och all inspiration du ger.

• Linda Vismer, Resa medvetet
    9 januari, 2020 at 20:44

Intressant att få en sammanfattning av ditt år och få en överblick över dina resor. God fortsättning!

11 januari, 2020 at 19:43

Tack snälla och detsamma till dig!