Meny
Personligt / Reseinspiration / Resor

Att åka på överraskningsresa – hur det kändes och om jag skulle göra det igen

Resan gjordes i samarbete med Trip me up, tankar som alltid mina egna.
Att åka på en överraskningsresa. Det kan ju betyda flera olika saker. Det kan betyda att någon i din närhet har bokat en resa och du inte vet var ni ska. Men det kan också betyda att du åker till flygplatsen med ett kuvert i din hand och inte har en aning om var du ska. Att ingen som står dig nära har valt resmålet för att göra dig glad. Utan att någon helt okänd med hjälp av lite kryss i några rutor har bokat en resa till ett för dig helt okänt resmål. Och att du ett par timmar innan planet avgår faktiskt inte har en aning om var du ska somna ikväll. Låter det hemskt? Eller kanske alldeles alldeles underbart?

Jag har tidigare berättat att jag bokat en överraskningsresa med Trip me up och jag har också skrivit om hur jag en tid innan fick lite hintar om resmålet i mail. Men när jag nu sitter här på flygplatsen på väg hem från just det där resmålet så tänkte jag i stunden samla tankarna och berätta hur det kändes att åka på en överraskningsresa. Inte hur resmålet var. Inga tips på vad du ska göra där. Bara tankar och känslor om hur det var att åka på en överraskningsresa.

Det före detta kontrollfreaket på överraskningsresa

Både andra och jag själv har sett mig som ett kontrollfreak av rang. Och eftersom jag nu anser att jag själv i alla fall har varit det, är det med den största respekt och kärlek jag skriver ordet. Kontrollfreak. På det allra mest positiva sätt du kan tänka dig. Och det rimmar ju ganska illa med en överraskningsresa det kan jag erkänna. Men när det gäller resor så är jag inget kontrollfreak. Och känslan av att inte veta var jag ska är enkom helt fantastisk. Jag lämnar destinationen helt i någon annans händer. Jag har berättat vad jag tycker om och var jag varit senast. Resten lämnar jag åt någon annan. Och hur fel kan det egentligen bli?

I allra värsta fall hamnar jag i en stad jag inte gillade så mycket. Men då vet jag ju det och behöver inte åka dit igen.

Överraskningsresan i allra bästa fall

Men i allra bästa fall har de som anordnat resan tittat på de där kryssen jag satt i rutorna för att jag gillar historia men inte bryr mig så mycket om shopping och hittat en resa som jag inte bara kommer att uppskatta utan kanske till och med aldrig någonsin kommit på tanken att boka själv.

Att åka på överraskningsresa

Jag skulle aldrig någonsin ha kommit på tanken att öppna kuvertet och tjuvkika. Då hade jag ju faktiskt kunnat boka hela resan själv. Men jag skulle ljuga om jag sa att jag inte hade resfeber, något jag aldrig annars har numera.

Mycket av min tankeverksamhet bestod veckorna innan avresa av funderingar på var jag skulle åka och hur det skulle kännas där på morgonen på Arlanda när jag öppnade kuvertet. Frågor som jag fick från folk runt om mig, om vilka kläder jag tänkte packa till exempel, bekom mig inte så mycket.

Resfeber blev planering

Vartefter avresan kom närmare dämpade sig resfebern något. Det blev mer av ett faktum än något abstrakt i framtiden. Och för egen del övertog den praktiska planeringen de känslomässiga funderingarna. Packningen, mer att packa än vad jag skulle packa, att bokningarna av hotell och transport var klara och att göra mig redo. Och kvällen innan avresa när jag satt där i baren på Clarion hotell Arlanda och avnjöt ett glas bubbel ägnade jag inte alls tankarna åt att förstå vad det var som låg framför mig som jag hade trott. Jag hade trott att jag skulle behöva samla mig, förbereda mig och andas. Istället kröp det där leendet fram på läpparna och lugnet infann sig. Var jag än skulle så såg jag fram emot det.

Det kan vara så att min förkärlek för flygplatser och att min numera helt obefintliga flygrädsla övergått i en flygkärlek hade med saken att göra. Men ingenting kan störa det lugn som infinner sig i hela mig när jag är på en flygplats. Att titta på tidtabellen och veta att alla platser är möjliga destinationer är inget som stressar. Det är något som berikar och lugnar.

Ni blev min guidebok

Inför denna resa kunde jag inte inhandla någon guidebok. Inte förbereda hur dagarna skulle se ut och spenderas. Istället kunde jag när resmålet avslöjades göra en snabb googling och sedan använda mig av mitt fantastiska nätverk av resebloggande kollegor och följare och höra mig för om vad jag skulle se och inte när jag ett par timmar senare anlände till min destination.

Att åka på överraskningsresa. Gent.

Att åka på överraskningsresa vill jag göra fler gånger. Det finns så många fördelar. Jag behöver inte tänka på bokningen. Jag behöver inte välja resmål. Jag kommer till resmål jag inte hade valt själv och med min helg i Gent i bagaget kan jag också konstatera att det finns städer som passar mig som handen i handsken som jag inte ens visste fanns. Eller som min kära sambo beskrev Gent efter att jag skickat över lite bilder till honom. De borde döpa om den där stan till Corneliastadt.

Får du chansen att boka en överraskningsresa. Ta den! När allt kommer omkring. Vad kan egentligen gå fel?

Alla inlägg från min resa med Trip Me up. Från planering och bokning till när jag öppnar kuverten och resan har jag samlat här. Trevlig läsning.

Du vet väl om att du kan följa Lite mera rosa både på Facebook eller Bloglovin för löpande uppdateringar! Eller följ mig på Instagram för mer inspiration.
Tack för att du vill dela mina tankar med mig.

14 Comments

• Helena Roth
    1 oktober, 2019 at 21:10

Tja du – jag tycker det låter alldeles ljuvligt jag! Så vem vet – jag kanske får skicka ut en önskan till universum om att överraska mig med en överraskningsresa helt enkelt. 🙂

4 oktober, 2019 at 18:42

Ja varför inte. Eller som jag – ta saken i egna händer och boka min egen 🙂

• Ulla BERGQVIST
    2 oktober, 2019 at 08:05

Ghent är en av mina favoritstäder. Tycker om Leuven också. Finns mycket att se och uppleva I Belgien och Nederländerna.

4 oktober, 2019 at 18:43

Ja Ghent var ju helt magiskt. Men Leuven har jag aldrig hört talas om. Måste direkt söka reda på mer information. Tack för din kommentar.

• Charlotte
    2 oktober, 2019 at 09:17

Vilket roligt koncept, det hade jag inte hört talas om tidigare. Och din attityd smittar. Åh så härligt. När jag läste texten undrade jag när du skulle avslöja resmålet … och det kom ju. Till sist 😉

4 oktober, 2019 at 18:44

Visst är det kul. Företaget är ganska nytt. Det finns i flera andra delar av världen men är nytt i Sverige.
      Va kul att du satt och väntade på resmålet. Det var faktiskt inte min tanke att avslöja det i slutet. Jag var så fokuserad på att skriva om att åka på överraskningsresa att jag tänkte att just resmålet var sekundärt i just detta inlägg men det fick ju en lite bra effekt ändå.

• Christine Lehtinen
    2 oktober, 2019 at 11:03

Vilken häftig idé att resa på det sättet! Coolt!

4 oktober, 2019 at 18:45

Ja jag älskade verkligen detta sättet att resa.
      Kikar på Trip me ups uppdateringar på Instagram och vill åka igen och igen och igen 🙂

• Ann
    3 oktober, 2019 at 16:54

Vad modig du är! 😀

4 oktober, 2019 at 18:45

Tack 🙂
      Jag tänker inte alls på det som modigt. Älskar hela konceptet och skulle göra det igen. Any time.

• marianorrgard
    4 oktober, 2019 at 19:20

Jag tycker det låter som ett riktigt spännande koncept, definitivt något jag skulle vilja prova på 🙂 Men helst skulle jag ändå veta vilka temperaturer och väder jag har att vänta mig, så jag vet ungefär vad jag ska packa 😀

12 oktober, 2019 at 14:25

Jag det var riktigt kul. Och väderprognos fick jag. Både i ett mail några veckor innan och en uppdaterad prognos ett par dagar innan avfärd 😉

• Malin Lundskog
    4 oktober, 2019 at 19:53

men herrenaddå vad kul! Skulle också kunna tänka mig att köra på en överraskningsresa! Bilderna ser för övrigt himla fina ut – kanske värt ett besök, utan överraskning till och med 🙂

Kan man välja en flygfri resa?

12 oktober, 2019 at 14:26

Ja det var så roligt. Jag är liksom sugen på att göra det igen.
      Vet faktiskt inte om det finns flygfria resor, men det ska definitivt undersökas. De har även resealternativ i Skandinavien så det borde inte vara orimligt. Annars kan det ju bli lite tight på en helg.