Meny
Resor / Svenska resmål

Stallmästaregården – staycation på en pärla mitt i Stockholm

Vi kan ha tajmat vår staycation på Stallmästaregården till några av höstens absolut vackraste dagar. Hagaparken utanför fönstren gnistrade i alla de där nyanserna av gult och orange som bara syns en kort stund, ibland timmar, innan den första höststormen kommer. Just då checkade vi in för staycation på Stallmästaregården i Stockholm.

Kanske får jag inte räkna det som en staycation eftersom jag inte bor i Stockholm. Men min vän Fia gör det så därför blir det en staycation. Vi har blivit ganska duktiga på att hålla i vår tradition och ungefär en gång i halvåret ses vi på något ställe. Denna gången var det min tur att boka och jag kände instinktivt att vi behövde en stunds avkoppling snarare än sus och dus och cityliv. Och förra fredagen checkade vi in på Stallmästaregården. Det blev en riktig fullträff.

Stallmästaregården via Secret Escapes

Jag får härmed utnämna Secret Escapes till ett vinnande koncept när det gäller att hitta mysiga ställen. Jag letar alltid där för att hitta bra deals och framför allt mysiga ställen. Stallmästaregården i Solna precis intill Hagaparken fick jag upp ögonen för helt nyligen och efter en snabb googling hittade jag positiva ord även på min bloggkollega Lisas blogg. Sagt och gjort så var bokningen klar.

I vår deal ingick boende i superior-rum, tvårätters middag med ett inledande glas champagne och frukostbuffé.

Centralt men i en egen liten bubbla

Stallmästaregården ligger egentligen supercentralt men så snart du går in på den mysiga lilla gården bland de små gula husen är det som att du är långt från huvudstadens stress. Framför dig ligger Brunnsviken och Hagaparken. Och skönheten i utsikten är vi inte ensamma om att se.

Det sägs att orsaken till att det över huvud taget blev en Stallmästaregård som det är idag var att Drottning Kristina på 1645 red förbi och såg platsens skönhet. Hon bestämde sig för att fira midsommar i salen hos stallmästare Ebbe Håkansson som efter händelsen öppnade värdshus på platsen. Utan Drottning Kristinas förtjusning för snart fyra hundra år sedan hade vi kanske inte kunnat checka in för en stunds avkoppling. Tack Kristina!

Rummet

Precis som vid vår vistelse på Grand Hotel Saltsjöbaden så tog vi oss inte så långt utanför hotellets omgivningar. Det är så det ska få lov att vara ibland. Fia hade varit sjuk under veckan och passade på att ta en tupplur i de magiskt sköna sängarna medan jag satte mig framför datorn och sippade på lite bubbel.

Rummet var personligt och inrett med diverse udda detaljer. Utsikten som gjord för inspiration.

Rummen ligger i små flyglar med en vacker innergård i mitten. I höstrusket kunde man bara få en idé om hur mysigt det är sommartid.

Runt om i hotellet finns mysiga små gemensamhetsytor med lågt i tak och öppna spisar.

Tvårätters med bubbel

Middagen serverades i den ganska nyligen omgjorda restaurangen med utsikt över Brunnsviken och Hagaparken. I vår deal fick vi möjlighet att välja två rätter helt fritt från menyn. Förrätt och varmrätt eller varmrätt och dessert. Eller kanske förrätt och efterrätt som Fia funderade på. Det blev till slut varmrätt och dessert.

Jag hade siktat in mig på rödingen som tyvärr var slut. Istället fick det bli lax. Till efterrätt choklad fondant. Vansinnigt god även om man inte helt lyckats med ”rinnet”. Det är inte många som gör det. Både bubbel och framför allt vin till maten var outstanding.

Vi satt kvar så länge att servitriserna meddelade att vi gärna fick sitta så länge vi ville men att vi då fick beställa ytterligare dricka i receptionen. Så härligt familjärt att ge den möjligheten. Men eftersom vi satsade på att öppna frukosten dagen därpå såg vi det som ett tecken på att det var dags att krypa till kojs.

Hagaparken i höstskrud

Vi vaknade till en solig morgon. Och kanske var det meningen att de skulle ha problem med ugnarna till frukosten för den varma maten lät dröja något. Vi traskade ner till öppning och tog en kopp kaffe och en smörgås. Sedan tog vi på oss och vandrade ut i Hagaparken. Målet var att få en skymt av Haga slott och spana in mitt sjätte kungliga slott, Gustav III:s paviljong.

Jag har läst om och sett mängder av bilder från hurtigare personer än undertecknad som brukar vara ute och motionera i Hagaparken. Och nu förstår jag varför. Det kan som sagt också varit så att vi tajmade in höstens absolut vackraste dag för telefonens fotoalbum ser ut såhär. Det fullkomligt sprakade om naturen.

Vyerna från Ekotemplet ut över Brunnsviken var övernaturligt vackra och stegen vi fick ihop togs inte i något löpartempo. Istället gick vi sakta och betraktade allt omkring oss. Till sommaren blir det definitivt återbesök för att se parken i sommarskrud och för att besöka den kungliga begravningsplatsen.

Fotocred: Fia
Stallmästaregården
Kungligt slott nummer sex att besöka – check!

Frukost nummer två och dags för utcheckning från Stallmästaregården

När vi kom tillbaka från vår runda var äggröran framställd och vi unnade oss en andra frukost. Blickade en sista gång ut över Brunnsviken och insöp lite extra av atmosfären i detta historiens första Wärdshus.

Jag kommer gärna tillbaka och håller utkik efter nästa erbjudande hos Secret Escapes. Vill du göra detsamma kan du klicka dig in här och precis som jag prenumerera på deras erbjudanden som landar rakt ner i mailen.

Nästa gång är det Fias tur att boka men gången därpå är det min tur igen. Fyll gärna på med förslag för mig att ta i beaktande för nästnästa träff.

Följ gärna Lite mera rosa på Facebook eller Bloglovin för löpande uppdateringar! Eller följ mig på Instagram för dagliga uppdateringar. Tack för att du vill läsa mina tankar.

1 Comment

• […] är från Hagaparken en oktobermorgon efter en annan övernattning. Då på Stallmästaregården i Stockholm. Läs gärna mer om vår upplevelse där i detta inlägg. En plats som också skulle kunna få en plats på denna […]