Meny

Aldrig har jag börjat blicka tillbaka så sent som i år. Vanligtvis brukar jag börja gå igenom året redan i slutet av november. Göra noteringar och leta bilder. Men i år får orden ”ända in i kaklet” representera årets sista månad. Så det blir ett nytt sätt att ta sig an att skriva om de tolv månaderna som gått. Det blir lite på uppstuds när jag summerar rese- och upplevelseåret 2022. Men vissa saker ändrar vi inte på. Såsom kartan som representerar årets resor och självklart, en reflektion över orden som fick avsluta förra årets tillbakablick. De där jag är så nyfiken på att läsa och se hur det egentligen blev ett år senare. Så varför vänta. När 2021 skulle stängas siade jag framåt mot 2022 på detta sätt.

Med vår midsommarhelg i Kiruna i färskt minne vill jag slå ett slag för hur mycket det finns att uppleva här hemma i Sverige. Låt oss fortsätta göra det. En resa utanför Sveriges gränser är bokad. Den blir av om den blir av. Kanske blir det en till. Eller så blir det ingen. Men jag har en önskelista för året som kommer. En önskelista som känns rimlig och uppnåbar. En lista som rymmer platser jag vill besöka, människor jag vill träffa, upplevelser jag vill uppleva och saker jag vill åstadkomma. Den kommer på bloggen i början på 2022 som en liten påminnelse till mig själv. Jag ser fram emot 2022.
Det känns på samma sätt som 2020 gjorde som ett jämnt och bra år. Ett år med alla förutsättningar att bli bättre än det som varit. För allting blir ju vad man gör det till.

Från inlägget rese- och upplevelseåret 2021

Det blev inte bara en utan faktiskt tre utlandsresor. Men framför allt blev det just vad vi gjorde det till. Med massor av upplevelser här hemma i Sverige och vissa nästan intill husknuten. Och vet ni vad. Flera av sakerna på önskelistan uppfylldes också. Men låt mig återkomma om det och till den där enda saken som står på önskelistan för 2023. Och innan detta inlägget är slut får jag skriva de där orden jag ska blicka tillbaka på om ett år.

Januari

Djurönäset och Bageri Normandie

Djurönäsets utomhuspool – ren magi

Vi startade 2022 med sedvanligt besök på spa med barnen. Denna gången hade jag bokat in oss på Djurönäset och deras lovpaket när barnen också är välkomna. Djurönäset har jag tidigare varit på konferens på och då besökte vi inte spadelen. Det var en miss helt klart för det var trevligt och vi är alla rörande överens om att utomhuspoolen med utsikt över Stockholms skärgård var den absoluta höjdpunkten. På plats två kommer för mig frukostens äggröra, en av de godaste jag ätit. Och så gillade vi rummen. Enkla rum men möjligheten att öppna upp emellan och få lite mer space är alltid välkommet för en familj.

Genomgående för året verkar också vara att jag inte har skrivit så mycket om våra upplevelser. För Djurönäste har ännu inte fått något eget inlägg precis som mycket andra resor och upplevelser under året.

Något jag däremot har skrivit om är ett ett ganska nytt bageri i Linköping som just firat ett år. Det heter Bageri Normandie. Och förutom att jag är fullkomligt förälskad i deras bakverk är jag ofantligt nöjd med rubriken – Från polis i Paris till Bageri Normandie.

Medan kylan låg över slätten passade vi på att nyttja upplevelserna vårt närområde ger möjlighet till. Grill vid vindskyddet med vackraste utsikten över Landeryds kyrka är en av dem.

Västervik & Gamla Linköping

Den tjugonde dagen i månaden satte jag mig på tåget och drog sydöst ut. Mot workation Västervik med min poddkollega Linda. Fyra dagar gick alldeles för snabbt. Vi hann allt och inget. Vi pratade mängder, planerade mindre. Och besökte mysiga 96bageri och bodde i ett mysigt airbnb som jag inte heller har hunnit skriva om. Minnesvärt från resan är definitivt våra två besök på Restaurang Guldkant som vi blev mycket förtjusta i. Så förtjusta att vi även frågade om möjlighet att få låna lokalerna till fotografering. Duktiga fotograf Rokåkå förevigade oss för bilder till podd och hemsida. Och på den vägen fick vi även möjlighet att besöka Hotell Fängelset i Västervik. Hotellet som varit just fängelse till för inte alls längesedan.

Innan januari var slut lämnade jag av dottern med kompis på Fenomenmagasinet i Gamla Linköping medan jag själv strosade runt i kvarteren som jag under åren skulle få lov att besöka ännu mer, men det visste jag inte då. Jag passade på att besöka Skönfärgaregården för en våffla och för att spana in de magiska målningarna i byggnadens tak. De ska ni inte missa.

Blogg & podd januari 2022

Månadens mest lästa inlägg på bloggen var inlägget om Stenkullen. Månandens poddavsnitt av vår resepodd Jordenruntpodden handlade om New York efter Lindas besök i staden som aldrig sover.

Februari

Livgrenadjärsmässen & kallbad

Första fredagen i februari checkade vi in på Livgrenadjärsmässen här i Linköping. På det gamla garnisonsområdet är ett av husen idag ett hotell med historien vackert bevarad men nytänket närvarande i varje detalj. Och inte heller detta har jag ännu skrivit om inser jag nu. Och historien om när jag letade efter en speciell dörr den borde egentligen berättas även här och inte bara på Instagram.

Restaurangbesöket den kvällen blev Hey Lucy. Och det har jag skrivit om. Dessvärre har Hey Lucy nu stängt. Synd eftersom det var ett välkommet inslag på Linköpings restaurangscen.

Bara någon dag senare var det dags att åka på jobbuppdrag och det stora testet. Uppdraget var för Visit Östergötland som jag under året har jobbat några procent för inom min tjänst på Region Östergötland. Och nu skulle jag besöka en typisk sommarplats på vintern och vinterbada. Jag som knappt badar i sjön eller havet på sommaren skulle nu kliva ner i en isvak. Hur tänkte jag här?

På vår resa ut i skärgården stannade vi till för söndagslunch på Stegeborgs hamnkrog som ligger alldeles intill en av Östergötlands vackraste slottsruiner – Stegeborgs slottsruin.

Slutmålet för dagen var Mon skärgårdsbyn. En riktig idyll som jag verkligen inte ville lämna efter två härliga dygn. Och Mon, den vistelsen har jag skrivit om både här på bloggen och på Visit Östergötland.

Semmelkreationer från Östgötaslätten

Vinterväder i Östergötland i februari 2022

Slutet av februari bjöd på en massa snö och fint vinterväder och jag reste Östergötland runt i jakt på olika semmelkreationer. Minnesvärda varianter var semmelvåfflan på Café Belvederen i Trädgårdsföreningen i Linköping, inte minst för utsikten.

Men allra bäst gillade jag definitivt semmel-cannelonin på Camarda delikatesser i Borensberg. Den hoppas jag kommer tillbaka 2023.

Semmelcanneloni från Camarda delikatesser i Borensberg. Himmelskt goda.

Blogg & podd februari 2022

Månadens mest lästa inlägg på bloggen var 20 vandringsleder i Östergötland. I februari släpper vi för ovanlighetens skull två avsitt av Jordenruntpodden. Del två om New York, vi hade helt enkelt för mycket att prata om om denna magiska stad för att det skulle få plats i ett avsnitt. Och så släppte vi avsnittet vi spelade in under vår workation i Västervik i slutet av januari. Avsnittet om Att leva som digital nomad och ha hela världen på sin bucketlist med årets första gäst – Anna på Anna round the world

Mars

Tåkern & Staycation på The Box

Naturum Tåkern i vinterskrud

I början av mars åkte vi till ett av Östergötlands många naturfenomen, får man kalla den så, fågelsjön Tåkern. Tåkern ligger alldeles i närheten av Omberg och tidigare har vi bara besökt det sommartid. Här har bland annat Prinsessan Estelle som ju är Hertiginna av Östergötland en egen sagostig och här finns också ett av Sveriges Naturrum. Det går vandringsleder runt sjön och här finns flera olika naturreservat. Värt ett besök både sommar och vinter.

Några dagar senare checkade vi in på hotell i vår egen stad. Det var inte första och säkerligen inte sista gången vi tog in på Quality Hotel The Box. Vi har på senare tid gått över från att samla poäng på SAS till att samla poäng på Nordic Choice och det resulterar då och då till en poängnatt – alltså en kostnadsfri natt. [Reklam för egen verksamhet] Vill du läsa mer om hur vi gör för att resa billigare och bättre bland annat genom poängintjäning. Då har jag gjort en guide som just nu finns till kampanjpris – 29 kr. Du laddar ner den enkelt här och betalar med kort eller swish.

Mysiga Bierhaus i Linköping

På The Box finns också The Wellbox. Hotellets mysiga spa-avdelning. Den kunde vi naturligtvis inte låta bli att besöka. Innan vi sedan tog en promenad in till Linköping för lite middag och för mig ett första besök på mysiga Bierhaus. Ett härligt ölhus som ligger i källaren till ett av Linköpings äldsta hus.

Gamla Linköping och Villa Baro

Tidig vår på Kopparslagaregränd i Gamla Linköping

I mars gör jag ett första besök i Gamla Linköping. Ja inte ett första besök någonsin men ett första besök för att grotta ner mig ordentligt i verksamheterna Dahlbergs café och Hilma Winblads B&B som ansvarig för deras sociala medier. Ett uppdrag som jag älskat varje sekund av och som jag även kommer fortsätta med under 2023.

Sista dagen i mars åkte jag söderut i till Åtvidaberg för att inom uppdraget för Visit Östergötland checka in på Villa Baro för vandringspaket och mer om det har jag skrivit både på just Visit Östergötland och här på bloggen i form av en vandringberättelse som rundslingan Bysjön runt.

I mars gör jag också mitt första inlägg som gästskribent för mina resebloggarkollegor på Freedom Travlnews och självklart skriver jag om ett favoritämne – Åtta slott i Östergötland.

Blogg & podd mars 2022

Månadens mest lästa inlägg på bloggen var mitt inlägg om Stenkullens värdshus. I mars släpper Jordenruntpodden sitt hittills absolut mest populära avsnitt. Att resa med tåg i Europa – allt du behöver veta inför din resa.

April

Inga spöken på Södertuna slott men väl ett företag som föddes i april

I april är det sedan dags att åka på årets spökresa. Jag och min vän Linda har jag gjort några stycken av det slaget nu. Vi började med att bo helt ensamma på Husby säteri sedan åkte vi till Stenkullens Värdshus, det mytomspunna hotellet intill E4:an strax norr om Norrköping. 2022 var det dags för Södertuna slott som vi hört en hel del om. Inte heller den vistelsen har du kunnat läsa så mycket om här på bloggen och det handlar nog till lika delar om att vi inte kände av några spöken över huvud taget som att vi faktiskt blev ganska besvikna på vistelsen i stort. Inget att skriva om helt enkelt. Och så är det ju ibland. Men hoppet om ett nytt äventyr inför 2023 lever.

Istället slog jag mig en dag i april ned i lobbyn på The Box här i Linköping, det stället där jag känner mig som mest kreativ och så bestämde jag mig. Tonéri media föddes på riktigt. Det blev ett Instagramkonto den dagen. En liten egensnickrad logo och ett statement. Ett halvår senare fick företaget också en egen sida här under på bloggen. Och förhoppningsvis kommer jag också staka ut vägen ytterligare under 2023.

Om pärlorna nära, lite längre bort och på Mallis

I april gör jag utflykter i mitt närmaste närområde. Till Stafsäters gårdsglass bland annat. Det blev lite påsksmak på glassen som fick följa med hem till frysen. Och sedan var det dags för ytterligare ett uppdrag för Visit Östergötland när vi på självaste Skärtorsdagen styrde kosan mot ett ställe jag sett fram emot att besöka sedan jag skrev inlägget om Fem unika boenden i Östergötland i juni 2020 – Borkhult Lapphem. Vilken upplevelse. På alla sätt. Du kan läsa mer om den om du klickar dig vidare hit.

När april blev maj hade vi landat på en av mina favoritöar, Mallorca. En klassisk charter. Ett nytt ställe för mig på Mallis. Cala d’Or. Och med semester i semestern när vi åkte till Palma för en övernattning och besök på La Perla. Inte heller detta har ni kunna läsa om här på bloggen. Men inte alls av samma anledning som Södertuna ovan utan för att jag halt enkelt verkar ha kommit av mig när det gäller att berätta om mina resor och äventyr.

Blogg & podd april 2022

Månadens mest lästa inlägg på bloggen var mitt matiga inlägg om 50 tips på upplevelser i Östergötland. I april tipsar Jordenruntpodden om 20 svenska sommarpärlor. Vi väljer ut varsina tio jag och Linda och lyckas pricka helt olika vilket resulterar i ett matigt tipsavsnitt.

Maj

Corren Sommar och massor av Östergötland

Precis efter hemkomst från Mallis har jag stämt möte med Correns reporter på min favoritplats Gamla Linköping. Jag ska få äran att tipsa om 10 sommarpärlor i Linköping för Correns Sommarbilaga. Resultatet hittar ni här.

I maj återser jag Arlanda men inte för att resa, inte för en egen övernattning och flightspotting utan för konferens. Vår växelleverantör Mitel – det där jag sysslar med på mitt människojobb – hade den goda smaken att förlägga sin årliga konferens på Clarion Arlanda. Och det vet vi ju sedan tidigare att det är ett favoritplace för mig. Ljuvligt är ordet. Och faktum är att det är mitt enda besök på Arlanda under 2022. Flygresorna under året har nämligen gått från Jönköping, Göteborg och Kastrup.

I maj gör vi också återbesök på ett riktigt favoritställe i Östergötland – Pizzamakarna. Nästan på dagen ett år efter vårt första besök.

Jag besöker Norrköping och två café som jag länge velat besöka – Marikas café och inredning (som hon nu vid årsskiftet lämnar över till nya ägare) samt Tinas mat o sånt i mysiga Knäppingsborg.

Ett hotell jag sedan inser att jag har besökt många gånger under året är Quality Hotel The Box. I maj är vi där igen och testar det där ordet jag älskat sedan jag hörde det första gången – Sprulle. Spa och frukost. Barnen har studiedag och vi börjar den på det viset och avslutar den med att göra pass i Nyköping.

The Box Hotel i Linköping

Västmanland, magi och Jordenruntpodden-meetup

I slutet av maj nyttjar vi en poängnatt igen när vi åker till Comfort hotel Västerås. Vi äter på Pinchos och ser Västerås från ovan på Skybar Plaza. Efter en god natts sömn möter vi upp Andreas syster med familj på Wåffelbaren på Björnö, ytterligare en plats jag sett fram emot att besöka sedan jag skrev inlägget om Sveriges bästa våfflor. Och jag blev inte besviken.

På väg emot Arboga blev det sedan lite slottssafari med besök på både Tidö slott, en överraskande fin upplevelse och återbesök på ett av de kungliga slotten Strömsholm.

Tidö slott – tål att berättas mer om vad det lider

Direkt efter hemkomst till Östergötland var det sedan dags för födelsedagsövernattning för Andreas. Detta året gick den till Naturlogi utanför Linköping och vi upplevde ett helt magiskt dygn i ett av deras skogsrum. Går inte att förklara egentligen men jag har gjort ett försök här.

Innan maj blir juni möter jag spontant upp min resepoddarkompis Linda som varit på morsdagsbrunsch i Linköping. Vi spanar på slussning vid Tannefors slussar i Kinda kanal och så planerar vi resten av poddåret på en riktigt favoritplats – Boställets vedugnsbageri.

Blogg & podd maj 2022

Månadens mest lästa inlägg på bloggen var återigen inlägget om Stenkullen. I maj har Linda besökt Malta och vårt tionde avsnitt av Jordenruntpodden blir ett avsnitt helt om den fina ön i Medelhavet.

Juni

Båttur, vandring & ny Questropolis

I början av juni åker jag tillsammans med Östergötlands turistrådsrepresentanter den nya båten M/B Stockholm från Linköping till Berg och Bergs slussar. Det är en lite regnig dag men det är ändå magiskt att få testa att slussa i Nykvarns sluss och uppleva en färd mellan Kinda och Göta kanal och dessutom få höra lite mer om planerna för den östgötska sommaren.

Innan semestrarna drar igång beger vi oss ut mot skärgården och Stegeborg och går en rundslinga av Östgötaleden som jag varit nyfiken på ett tag, Stegeborgsslingan. Den rekommenderas varmt, och jajamen, här passerar vi både en flygplats, en herrgård och två borgruiner. Inte illa för 1,2 mils vandringsled.

Sommarlov firas in i med den nya Questropolis-banan i Gamla Linköping och sedan avnjuter vi en fyrarätters meny på en av Linköpings absolut härligaste restauranger Stångs Magasin.

Midsommar med Östgötaroadtrip

När klockan slår midsommarafton är vädret precis sådär som man vill att det ska vara en midsommarafton i Sverige. Vi beger oss ut på roadtrip söderut och stannar till på Landets goda i Kisa på väg mot vår slutdestination en plats som också stått på önskelistan ett bra tag Valö café i Björkfors. Där spanade vi på förberedelserna inför eftermiddagens firande och avnjöt räkmacka innan det blev ett lugnt hemmafirande med lite bubbel som sig bör och ett litet bokslut över det första halvåret 2022.

Blogg & podd juni 2022

Månadens mest lästa inlägg på bloggen var mitt inlägg om Stendörrens naturreservat. I juni släpper vi också sista avsnittet av Jordenruntpodden innan sommaruppehållet och slår på stort med ett matigt vandringsavsnitt med Emma V Larsson.

Juli

Gräv där du står och kanske lite i Västmanland

I vanlig ordning passade vi på att jobba när alla andra var lediga men det hindrar inte korta små roadtrips i närområdet och en eftermiddag i juli begav jag mig ut på jakt efter bildmaterial till ett inlägg på Visit Östergötlands Instagram. Resan tog mig söderut mot Brokind i fotspåren av mitt eget blogginlägg 11 mysiga stopp på vägen mellan Linköping och Brokind. Jag stannade till i mysiga Fornhem, en hembygdsgård och friluftsmuseum med äldre byggnader från Bjärka-Säbys olika gårdar. Och så upptäckte jag den oerhört mysiga slussvaktarstugan i Brokind. Strax intill det ligger Brokinds herrgård eller slott om man så vill. Men det är tyvärr privatägt och ska bara beskådas på håll.

Fem dagar in i juli checkade vi in i rum Hilda på Hilma Winblads och avnjöt premiären av Tisdagar i Trädgårn, en serie konserter som hålls i Dahlbergs cafés trädgård. Perfekt start på sommaren.

Vi fortsatte våra upptäckter i Östergötland med ett besök på Rykets gårdsglass där man gör gelato på fårmjölk och sedan gjorde vi sommarens (ja faktiskt hela årets) enda vandring på Omberg när vi gick Ellen Keyes led.

När våra små hjärtan anlände blev det sedan minigolf i Berg innan vi åter tog oss norrut för besök i Eskilstuna på Parken Zoo och sedan övernattning i Comfort Hotel Västerås härliga familjerum med åtta bäddar innan uppskattat besök på Jump Yard, även det i Västerås.

V, V & V – Västergötland, västkusten och Vadstena

Vad sägs om känslan när man rullar ut från parkeringen på väg på roadtrip? Jag ger den 5 stjärnor.

Sista delen av juli blev det sedan en hel massa V. Vi åkte på roadtrip till Västergötland och västkusten, något jag berättade mer om här. Västergötland fick jag verkligen mersmak för och hoppas kunna återvända snart.

Med besök av Andreas mamma gjorde vi sedan en roadtrip till Vadstena, promenerade i de mysiga stadskvarteren och avnjöt glass på Kungens glass. Ännu ett litet V blev det när jag vinkade av de små som åkte till Sardinien för kompishäng medan vi här hemma firade min spök-kompis Linda som gick och gifte sig.

Blogg & podd juni 2022

Månadens mest lästa inlägg på bloggen var en gammal sommarfavorit. Inlägget om Godaste glassen i Sverige – landskap för landskap. I juli har jag och Linda poddsemester.

Augusti

Cypern och kaffeglass på Halvars

Gissa vem som är på väg på semester 😀

Andra veckan i augusti avslutar vi sommarlovet med en härlig semestervecka på Cypern. Det är närmare 20 år sedan jag var där sist (om inte mer) och jag blir inte besviken. Snarare längtar jag mer än någonsin tillbaka. Jag hade glömt hur magiskt vädret är på denna vackra ö.

Vi åkte med TUI och bodde på Althea Beach. Något jag heller inte har skrivit om. Om man inte räknar med reflektionerna i inlägget ”Kan en resebloggare ta semester” som delvis handlar lite om just den resan.

Kvartetten från Slätten avslutar sommarens Tisdagar i Trädgårn hos Dahlberg

Sommaren hann inte mer än starta så var den över. Ja det var i alla fall lite så det kändes. För vips var det dags för den sista av konserterna i Dahlbergs trädgård. Den med Kvartetten från Slätten och vi njöt i fulla drag.

I övrigt passade vi på att njuta av de sista sommarkvällarna på Linköpings sommarställen så som samarbetet mellan dåvarande Funky Corks och Backen på deras innergård. Efter god öl på innergården landade vi på Malt & Humle med ett glas vin, lakrits och På Spåret-spelet.

I augusti hittade jag också kanske den godaste glassen jag någonsin ätit. Jag är svag för mjukglass och på Halvars i Norrköping hittade jag just det – med kaffesmak. HYSTERISKT gott. Det enda dumma är att jag hittade den så sent att jag nu måste vänta ett helt år innan jag kan äta den igen.

Jolla, Dolce Vita och Farfarsstugan

Augusti är utflykternas månad. Vi besöker Jolla choklad som öppnat på nytt ställe vid Vänneberga bro intill Göta kanal. En verklig liten oas att njuta i. En annan nyöppnad pärla är Doce Vita som gått från en vagn till ett mysigt litet fik i Vallastaden i Linköping. Här avnjöts äkta Italiensk gelato men det finns också andra Italienska delikatesser.

I augusti hann jag också besöka Övralid och Farfarsstugan precis innan våffelstugan stängde för säsongen men medan sommarvärmen ännu var på plats. Övralid var Werner von Heidenstams hem och jag kan verkligen förstå att han fann inspirationen här. Bland de absolut vackraste platserna jag besökt i hela Östergötland. Hit måste jag återkomma och spendera mer tid.

När jag ändå var på plats i Motala passade jag på att besöka slussarna som är förvillande lika Bergs slussar och de sista (eller om du vill första) slussarna i Göta kanals östgötasida. Efter jobbmöte tog jag sedan de kringelikrokiga vägarna söder om Boren hem och stannade till vid Ekebyborna kyrka. Den Heliga Birgittas hemkyrka när hon bodde på Ulvåsa och ett oerhört vackert hamn om du frågar mig.

En workshop och ett efterlängtat möte

Sista dagarna i augusti tog jag sedan tåget till den lilla orten Tenhult i Småland. Att det fick att åka tåg hit hade jag ingen aning om. Men här skulle jag äntligen få träffa en av personerna som stod på min önskelista att få träffa inför 2022. Inbokat var wokshopen Hitta din företagsröst i dagarna två och tillsammans med ett gäng inspirerande tjejer förkovrade vi oss i Kajsas snälla företagartänkande i Lina Isakssons magiska tornhus. Två dagar jag verkligen tog med mig in i hösten på så många olika sätt.

Blogg & podd augusti 2022

Månadens mest lästa inlägg på bloggen var återigen inlägget om Godaste glassen i Sverige – landskap för landskap en sanna favorit under sommarmånaderna. I augusti är jag och Linda tillbaka med avsnitt 12 av Jordenruntpodden där vi summera sommarens bästa och pratar om höstens längtanslista.

September

Kakslott, kungligt slott och en pärla

Närområdet står åter i fokus när vi går in i första höstmånaden. Jag mötet upp Jessica på ett av stans mysigaste café Babettes. Vi grillar vid vindskyddet. Jag jobbar en av mina favoritlobbys på &hotel och hösten knallar på.

En bit in i september åker vi på roadtrip till Sörmland och två besöksmål jag länge sett fram emot. Taxinge slott, eller kakslottet som det kallas. Jag vann ett presentkort på deras kakbuffé för ett par år sedan och det var det dags att nyttja nu. Ja jösses. Det är inte många kakor man får ner när man väl försöker insåg jag och skrev om det här.

Efter Taxinge stod mitt sista kungliga slott på agendan. Ett riktigt drömslott – Gripsholms slott i Mariefred. Men efter kakslottet fanns inte tillräckligt med tid att uppleva inomhus så det får vi helt enkelt göra nästa gång. Utöver Gripsholm blev jag T O T A L T förälskad i Mariefred. Varför har ingen berättat om hur mysigt det är förr? Hit vill jag definitivt återvända och uppleva mer.

En besvikelse och en trolig upprättelse

Jag har sagt det förr och jag säger det igen. Här ska ni hitta mina ärliga åsikter här i bloggen. Jag kommer inte att försköna något som inte var bra, jag berättar hellre för platsen jag besökt mina ärliga återkopplingar och ger möjlighet till förbättring. Därför har jag inte heller skrivit om vårt korta besök på en typ av ”glamping” här i Östergötland i september. En plats jag har sett fram emot att besöka länge som sett helt magisk ut men som absolut inte höll måttet när vi kom fram.

Vi valde att avbryta vår vistelse och åkte hem. Väl hemma mailade jag dem och berättade att de inte behövde komma med frukost dagen därpå då vi valt att åka och så berättade jag varför samt skickade med bilder. Jag fick svar med vändande post att de var så ledsna. Att de skulle betala tillbaka mina pengar (något de inte behövde enligt villkoren) och att de gärna bjöd på en övernattning framöver. Den har inte skett ännu och jag lovar att berätta hela historien då.

Äpplets dag och Kulturnatt

Man missar det lätt men september ska inte underskattas. Vilken månad det är. Skördetid och magiska dagar. I slutet av månaden firades Äpplets dag och i vissa fall Äpplets helg i Gamla Linköping och så var det Kulturnatt i Norrköping. Som jag älskar min grannstad. Medan det stora hjärtat gjorde sig redo för dansuppvisning strosade jag runt och tittade på folkmyllret. Är det någon stad som vet hur man lever upp så är det Norrköping. Nej nu rättar jag mig själv. Jag tar bort upp. Är det någon stad som vet hur man lever så är det Norrköping.

Blogg & podd september 2022

När det gäller månadens mest lästa inlägg tar återigen Stenkullenberättelsen över förstaplatsen. I september släpper vi vårt stora kryssningsavsnitt i Jordenruntpodden. Vi pratar med kryssningsexperterna och eldsjälarna Anna & Tinna på Bäckman & Berg i Kalmar.

Oktober

Vandringshelg, ännu mera roadtrip och Bubbel – Bistor Bubbel

Vandringshelg med bubbel på Åkeshofs slott

Om september var ganska lugn på rese- och upplevelsefronten var oktober det motsatta. Vi rivstartade med vandringshelg på Åkeshofs slott och det har jag berättat mer om här. Väl hemma i Linköping igen gick jag guidad tur för Linköpings guideklubb på tema brott – Brottsplats Linköping.

Under året har jag haft möjlighet att uppleva flera saker inom mitt uppdrag för Visit Östergötland. I oktober var det dags för mer när jag besökte både Hagdahls smide strax utanför Linköping och Ullspinneriet i Brink norr om Roxen. Båda dessa besöken och ytterligare två som jag gjorde i november resulterade i en artikel om att handla lokalt under granen. Men det är ju inte bara under granen det gäller utan året om.

En torsdag i oktober begav vi oss sedan till den lilla orten Åby utanför Norrköping och till restaurangen med mitt favoritnamn – Bistro Bubbel. Hit kommer jag definitivt att återkomma. Och jag skrev mer om besöket här.

Så mycket Italien du kan hitta i Sverige och Italien på riktigt

I mitten av oktober förverkligades så en av de där sakerna på önskelistan 2022. En skrivhelg på egen hand i Sigtuna på Sigtunastiftelsen. Första och enda besöket hittills där gjorde jag 2013 och sedan dess har jag längtat tillbaka. Här skulle jag kunna skriva en bok var min första tanke när jag klev innanför dörrarna då, redan innan jag visste att så många redan hade gjort just det. Känslan var densamma när jag återvända drygt nio år senare. Det blev ingen bok denna gång men däremot summering av året som gått och planer framåt. Men också sightseeing i Sigtuna. Vilken stad. Här ligger stenhögarna på rad. Det finns en anledning att jag en gång i tiden skrev detta inlägget… Om Sigtunastiftelsen blir så mycket Italien du kan hitta i Sverige så blev nästa resa så mycket Italien du kan hitta i Italien.

Historien bakom att jag en av de sista helgerna i oktober satte mig på planet för min allra första pressresa någonsin är smått galen. Jag måste återkomma till den i ett eget inlägg. Men nu var det dags. Toscana i dagarna fyra totalt men två av dem på plats med ett fullspäckat schema. Jag var där som skribent för Freedom Travel där det redan finns en publicerad artikel. Men jag kan lova att jag kommer att återkomma till resan även här på Lite mera rosa.

Blogg & podd oktober 2022

När mörkret lägger sig i oktober växlar mest lästa inlägg på bloggen till 10 tips på spa i Östergötland. Jordenruntpodden tar i oktober greppet om de lite udda weekendstäderna och berättar om två vi själva har besökt.

November

Spökslott, resemässa och mer lokala entreprenörer

Med november på kalenderns sidor åker jag till Ekenäs slott på guidad tur. Temat är Mörkt & Mystiskt och jag väljer den lite snällare familjevarianten. Trots att jag besökt slottet tre eller fyra gången förr så fick jag besöka en plats jag tidigare inte sett. Fängelsehålan, och det i totalt mörker och bara slottsfogdens lykta som sken. En spöklik vandring här rekommenderas varmt. Nästa gång får de bli en av de lite läskigare. Men då får man vara ute i god tid. Biljetterna säljer som det berömda smöret i solsken.

I november var det sedan också dags för något så exotiskt som mässa på riktigt. Efter några år av den lilla gröna grejen så är det nästan så man inte vet hur man ska bete sig längre. Och framför allt klarar inte huvudet av ljudvolymen lika bra som innan. Ändå var det fantastiskt trevligt att för första gången besöka Travel News market i Stockholm. Absolut trevligast var det att träffa på resebloggarkollegor, både de jag träffat förr och många som jag aldrig förr träffat IRL.

Hemma i Östergötland satte jag mig sedan åter igen i bilen och besökte ytterligare två entreprenörer och konstnärer till min artikel om att handla lokalt under granen. Anneli på Hjortlunds i Kisa och Viktor på Design Viktor Lenper i Valdemarsvik. Numera har jag hela Östergötland på mitt finger. Tack vare Viktor.

Café Columbia och Emigrantmuseet i Kisa

Innan jag for vidare från Kisa till Valdemarsvik på de magiskt vackra vägarna i de sydligare delarna av Östergötland passade jag också på att göra ett besök på Café Columbia i Kisa och Emigrantmuseet. Ja jösses vad mycket jag har att berätta om för er.

Julmarknad och efterlängtad tjejhelg med Fia

Sedan avslutades november på allra bästa sätt. Jag och min vän Fia brukar ju mötas upp och bo på hotell en och ibland två gånger per år. Men nu var det lite drygt ett år sedan. Vi har tidigare tagit oss till platser som Clarion Collection Hotel Victoria i Jönköping, Saltsjöbaden, Story hotell och Stallmästaregården. Men nu var det dags för Fia att komma till Linköping. Vi prickade första julmarknadshelgen i Gamla Linköping och vaknade upp i vårt rum Lovisa på Hilma Winblads med utsikt över den mysigaste julmarknad jag vet i hela världen. Ett magiskt avslut på november.

Blogg & podd november 2022

I november återtar Stenkullen sin plats på toppen som bloggens mest lästa inlägg. På Jordenruntpodden publicerar vi kanske mitt favoritavsnitt från året när vi träffar vår resebloggarkollega Maria på Fantasydining. Hon ger oss 16 (!) tips i fyra olika kategorier. Allt i Sverige. Annorlunda övernattningar, annorlunda restauranger, annorlunda barer och annorlunda upplevelser. I detta avsnitt kan du samla på dig semestertips för flera år framöver. Har du Spotify som din poddlyssnar-app klickar du dig enkelt in på avsnittet här nedan.

December

Event & Danny

Klassiska nycklar i receptionen på Freys

Det är inte utan att det känns lite som att jag detta året sparade det bästa till sist. Men å andra sidan finns det så mycket som är så bra. Kanske känns det så för att december är månaden som ligger närmast i minnet? Jag börjar månaden med att åka på två event för Visit Portugal i Stockholm och passar på att testa ett hotell jag stötte på av misstag och sedan blev helt förälskad i – Freys hotel ett stenkast från Centralen i Stockholm.

Både Freys och eventet var toppen och dessutom fick jag till en härlig arbetsdag med resebloggarkollegan Helena på Freedom Travel. Det smällde också högt.

Jag hann knappt hem innan det var dags att åka igen. Vi tog Snälltåget till Malmö och gick på en konsert som skjutits upp i tre år. Danny gjorde sin sista spelning av The Runway Show på Malmö Arena och vi var där. Utöver Danny upplevde jag även tre andra favoriter. Crispy Beef på Lemongrass, ett glas bubbel på Skybaren på Malmö Live och övernattning på Comfort hotel. Ett favorithotel i Malmö. Nära centralen och väldigt mysigt. Prisvärt dessutom även om vi denna gång nyttjade en poängnatt – till. Det har blivit några sådana under året.

Och mitt livs bästa hotellupplevelse

JQ lounge på Jacy´z i Göteborg

Den elfte i månaden och bara några dagar efter hemkomst från Malmö satte vi oss så i bilen och korsade landet västerut. Jag skulle få min 45-årspresent i form av en natt på Jacy´z hotel i Göteborg. ESS Group som äger exempelvis Steam hotell och Ystad Saltsjöbad öppnade i november sin nya resort i Göteborg. Jag hade
H Ö G A förväntningar och blev inte besviken. Natten på hotellet i hotellet, JQ´s, klassar jag som min absolut bästa hotellupplevelse – hittills. Jag har såklart inget emot att något överträffar den. Men ohotad ett är numera denna upplevelse som jag skrivit om här.

Blogg & podd december 2022

I december släpper SVT dokumentären Mitt livs hotell. En fantastisk berättelse om Maria på Stenkullen. Det bidrar även till att mitt inlägg om Stenkullen får de mest osannolika läsarsiffrorna och avlutar 2022 på högsta topp. Även Jordenruntpodden slutar på topp med att summera 2022 både resemässigt och poddmässigt samtidigt som vi tillsammans med tre reseprofiler blickar framåt mot 2023 och resetrenderna som komma skall. Du hittar avsnitt 16 av Jordenruntpodden här.

Rese- och upplevelseåret 2022 en liten summering

Som vanligt är känslan när året är summerat som ovan att det var ju alldeles alldeles underbart. Ord som poppar upp är tacksamhet och glädje. Och ni vet väl att ordet rosa i Lite mera rosa står för just det. Glädje. Att prioritera glädjen. För mig är det glädje med guldkant i vardagen. Små upplevelser helt nära likväl som stora på andra sidan jorden. Varje resa är ett äventyr och jag mår som allra allra bäst när jag är på väg. Och på väg är jag på många olika sätt.

År 2023 hoppas jag kunna uppleva ännu mer inom ramen för mitt eget företag Tonéri media (eller Toner i media som en av mina uppdragsgivare gärna kallar det). Oavsett om det är genom att jag hjälper besöksmål att berätta om dem här på Lite mera rosa eller som stöd i deras egna kanaler. Jag vill inspirerar mer genom föreläsningar och moderatorsuppdrag inom besöksnäringen både i Östergötland och resten av Sverige och det är mitt mål. Önskelistan 2023 återstår att formulera och den kommer att bli kort. För jag har bara en punkt på den. Även om jag har fler planer.

Jag spår att det nog blir ungefär lika många utlandsresor 2023 som 2022. För jag har liksom landat i att det känns ganska bra som det är just nu. I dagarna klippte vi våra AMEX och har bestämt oss för att bonuspoäng på SAS inte är något vi fokuserar på att samla just nu. Vi återkommer säkert. Men just nu fokuserar vi närmare. Med de orden tackar jag för att du vill följa mig här och i mina sociala kanaler. Utan Dig vore detta liksom så väldigt mycket tråkigare.

Ny fiken på tidigare års sammanfattningar? Då hittar du dem här: 2021, 2020, 2019 och 2018.