Meny
Reseinspiration / Resor

Rese- och upplevelseåret 2023

Det är dags att lägga 2023 till handlingarna och likt alla övriga år gör jag det med tacksamhet över att jag skapar mig möjligheten att få uppleva så oerhört mycket. Året har bjudit på två resor till Grekland, två resor till en ny favorit – Lofsdalen och utöver det mängder av kortare och längre utflykter här hemma i Sverige. Och icke att förglömma Danmark. Rese- och upplevelseåret 2023 symboliserar ganska väl så som jag önskar att mitt liv kommer att se ut framöver när det gäller resor och upplevelser med några mindre justeringar när det gäller jobb och uppdrag. Men vi gör väl som vi brukar och tittar tillbaka på hur jag blickade framåt mot 2023 när 2022 just var stängt.

År 2023 hoppas jag kunna uppleva ännu mer inom ramen för mitt eget företag Tonéri media (eller Toner i media som en av mina uppdragsgivare gärna kallar det). Oavsett om det är genom att jag hjälper besöksmål att berätta om dem här på Lite mera rosa eller som stöd i deras egna kanaler. Jag vill inspirera mer genom föreläsningar och moderatorsuppdrag inom besöksnäringen både i Östergötland och resten av Sverige och det är mitt mål. Önskelistan 2023 återstår att formulera och den kommer att bli kort. För jag har bara en punkt på den. Även om jag har fler planer.

Jag spår att det nog blir ungefär lika många utlandsresor 2023 som 2022. För jag har liksom landat i att det känns ganska bra som det är just nu. I dagarna klippte vi våra AMEX och har bestämt oss för att bonuspoäng på SAS inte är något vi fokuserar på att samla just nu. Vi återkommer säkert. Men just nu fokuserar vi närmare. Med de orden tackar jag för att du vill följa mig här och i mina sociala kanaler. Utan Dig vore detta liksom så väldigt mycket tråkigare.

från inlägget rese- och upplevelseåret 2022

Dessa summerings-inlägg brukar börja med en världskarta, en jordglob, med en översikt över de flygresor jag gjort under året. Det fanns år då de röda strecken fyllde stora delar av världen och var uppemot tio till antal. De är inte längre det. Men jag gillar ändå att börja med vår glob även om jag inte längre flyger lika långt och lika ofta över den. Istället har jag kanske hittat de platser jag vill återkomma till. Både med flyg och bil.

Rese- och upplevelseåret 2023

Januari

Vi startade året som flera gånger förr med en liten utflykt med de små, som ju inte är så små längre. Denna gången blev det till en gammal favorit helt i närheten. Den gemensamma nämnaren på våra utflykter årets första vecka har varit spa och så även i år när det blev Sagojul på Kolmården och övernattning på Vildmarkshotellet med deras spa. Vi var alla överens om att det var betydligt behagligare att uppleva just den delen när det var ”corona-lite” folk. Men vi var mycket nöjda med att vi prickade in det mest magiska vintervädret till vår upplevelse på Kolmården.

Lofsdalen och Kasai

Den tolfte i månaden satte vi oss i bilen lika tidigt som om vi skulle åka till Arlanda och flyga. Men denna gången styrde vi istället kosan mot Härjedalen och Lofsdalen. Det var resultatet av ett mail till deras destinationsbolag och en idé om att skriva om att åka till fjällen utan att åka skidor och det skulle visa sig bli en riktig kärlekshistoria. För utan att gå händelserna i förväg så var det inte enda gången vi besökte Lofsdalen 2023. Och i skrivande stund är det bara två veckor kvar till vi åker igen. Lofsdalen har helt enkelt fått en stor plats i våra hjärtan. Om vår resa i januari skrev jag här på bloggen såhär.

Resten av januari spenderades mestadels på hemmaplan och med en liten kort tur i arbetet till Stockholm. Där passade jag och min kollega Linda också på att möta upp vänner för en middag på helt magiska Kasai. Rekommenderas verkligen.

Den 26:e januari mötte jag och Andreas upp kollegorna på Instagramkontot MatiLinköping för en middag på Grand. Dessvärre blev den manliga delen av den lite hemliga duon kvar på jobbet men det var oerhört trevligt ändå. Och så har vi helt enkelt kvar att ses alla fyra. Det börjar bli dags nu såhär ett år senare. Följer ni inte MatiLinköping på Instagram. In på direkten och gört. Massor av restaurangtips utlovas.

Februari

Februari månad började jag sedan sådär som jag skrev om och hoppades på i mina tankar inför 2023. Med en föreläsning om Sociala medier och Influencer marketing på en Framgångsfrukost på Almi här i Linköping. Wow. Så makalöst roligt och något jag gärna vill göra mer av.

Den elfte i månaden rådde det mellofeber i Linköping. Deltävlingen som blev uppskjuten från 2022 besöktes av undertecknad och två små hjärtan. Vi hamnade mitt i bild och aldrig har det väl rasslat så mycket i meddelandekorgen i telefonen från både kända och okända.

Sedan gjorde vi det enda rätta och åkte på utflykt till Sya och underbara Open New Doors Banhof för en semla. Det blev lite av debatt förra året när olika konton rankade och utsåg den bästa semlan så jag gör inte det. Men jag säger att ni borde testa den i Sya.

I kloster och på slott med inslag av Champagne

Den 21:a i månaden tog jag tåg och buss till min absoluta favorit i Östergötland – Vadstena. Här skulle jag checka in på en plats jag längtat efter länge men som varit stängt under pandemin. Nämligen Birgittasystrarnas Gästhem. Har det undgått någon att Den Helig Birgitta har en stor plats i Östergötland och Vadstena så kan ni klicka er vidare hit. Här i Vadstena ligger fortfarande den Klosterkyrka som byggdes enligt hennes ritningar och numera ruinerna och byggnaderna som på den tiden var hennes kloster. Alldeles intill hittar vi dagens kloster med systrar ur Birgittas nunneorden och de har ett gästhem man kan övernatta på. En fantastisk upplevelse jag gärna gör igen. Enkel men speciell.

Innan jag återvände hemåt passade jag också på att besöka Starby hotell och deras nybyggda spa. Dit kommer jag definitivt att återvända. Inte minst för ett besök hos Rita Omvik och hennes RO.

Sedan hann jag inte mer än hem och packa om för att åka till Stockholm där vi började med en bonusnatt på vårt favorithotell på Arlanda (annonslänk) innan vi åkte vidare till först Näsby slott och därefter Ulfsunda slott för två övernattningar i samarbete med Staycation Stockholm.

Kan man se norrsken i Södra Sverige?

Väl hemma i Östergötland igen fick jag uppleva något jag längtat efter men aldrig trott jag skulle få uppleva här – Norrsken. Och inte bara en utan två gånger. Magiskt. Och lite mer om hur du kan se Norrsken i södra Sverige passade jag på att sammanfatta här.

Mars

Den elfte i månaden mars klev jag in i en helt ny värld som under året skulle komma att ta mig till Höganäs, Gävle, Uppsala, Borås, Eskilstuna och Kalmar. Men vi började i Göteborg och världen det handlar om är en värld full av paljetter och glädje. Min dotter började tävlingsdansa i disco och det mina vänner är en helt egen värld. Många mil i buss och bil med hårspray och glittriga dräkter i bagaget. Och ni vet ju att inget som kan få mig att se mer av Sverige är dåligt. Tack Vic för att du fick mig att upptäcka en helt ny värld. Jag hoppas få vara en del av den i flera år till.

I mitten av månaden gjorde jag något jag vill göra mer av 2024. Jag mötte upp Kajsa, en Instagram-bekantskap för lite nätverkande och sociala medier-snack. Vi möttes på en gemensam favorit Simons Rosteribageri här i Linköping. Pass på, 2024 kanske blir året då jag hör av mig till dig och frågar om du vill ta en fika.

Boendestipendium och frukost i en Kungasal

I mitt uppdrag för Hilma Winblads och Dahlbergs café (har jag missat att berätta det så är det så att jag ansvarar för deras sociala medier) så fotade vi sedan det nya författarrummet i deras B&B Hilma Winblads. Författarrummet är rum Elsa som är omgjort med skrivbord och inspirerande litteratur. Två gånger om året utlyser man ett boendestipendium för författare och priset för den som vinner är en helg i detta magiska rum för att hitta skrivlusten. Bjussar på ett bar bilder från rummet och behind the scenes när Jessica letar passande rekvisita, om vi har kul på jobbet, jorå!

Mot slutet av månaden åkte jag sedan tillbaka till Vadstena. Egentligen skulle jag ha hunnit med två möten den dagen men fick vika ner mig då jag började känna mig hängig och åka tillbaka hem. Men jag hann med något mycket viktigt och det var frukost på Klosterhotellet. Deras frukostmatsal ligger nämligen i det gamla klostret som innan det var Kungsgården som Birger Jarl byggde till sin son Magnus Ladulås. Och den salen går inte av för hackor. Förutom att den är oerhört pampig hittar man här minnen från både klostertiden och kungsgårdstiden. Kanske Sveriges vackraste frukostmatsal?

April

April månad startade jag med en ny fräsch loggo till mitt Lite mera rosa. Den som hängt med mig sedan starten 2018 var snabbt ihopsatt och jag skulle ljuga om jag sa att den nya inte är nästan lika snabbt gjord. Men en uppfräschning som jag gillar. Hoppas du också.

Vintern hängde i ett bra tag 2023 och det låg snöhögar kvar i Gamla Linköping när jag den femte fick äran att avsluta 11-kaffet på Dahlbergs med att berätta om mitt Östergötland under rubriken Den ofrivillige Östgöten. Det var som om vintern inte ville släppa greppet om oss. Vi trotsade det totalt och åkte den sjunde till Fyrudden för en pizza och skärgårdskänsla.

Halva april hade gått när jag tog med barnen och två kompisar och åkte till Gamla Linköping för att testa på LasseMajas Deckarhus. Jag hade höga förväntningar och kan säga att alla uppfylldes med råge. Att lösa mysterier här är verkligen en aktivitet för hela familjen och redan innan vi var klara började vi alla planera för nästa besök. Gott betyg minst sagt.

Malmslätt, Tenhult och Norrköping

Även april är sedan en månad när vi gör utflykter på hemmaplan. Ett av Linköpings nyaste bagerier är Öhrberg & Laveryd i Malmslätt. Och här testar vi på motsatsen till solbulle. Den med choklad i. Alltså solförmörkelsebulle som bagaren kallade det.

April bjuder också på besök hos en gammal klassiker. Stafsäters gårdsglass som vi har turen att ha nästan nästgårds. Vi hinner också med ett besök på 73:ans loppis på andra sidan vägen från Stafsäters.

Den nittonde i månaden sätter jag mig på tåg och buss för att återse härliga Tenhult och framför allt Lina och Kajsa som jag var på kurs hos just här året innan. Det är alltid så rasande mycket värme när dessa två slår sina påsar ihop. Detta var inget undantag.

Medan sambon sen satte sig på flyget mot San Francisco firade jag Hilma Winblad på 10-årsdagen och besökte Ståhl Collection i Norrköping och blev nästan lite konstintresserad på kuppen.

April avslutades med bussresa, hotellövernattning och danstävling i Höganäs och Helsingborg. En tävling som resulterade i inte mindre än två medaljer för Vic. Och vi visste det inte då men dagen efter hemkomst när vi firade Valborg och lyssnade på Kinda Kanals VD Lena Fältros intill Tannefors slussar – ja då rasade vintern faktiskt ut.

Valborg i Linköping vid Tannefors slussar och Kinda kanal

Maj

Maj månad var nästan ny när jag begav mig ut i Östergötland för att rapportera från Östgötadagarna i mina sociala medier. Ett uppdrag jag älskade från första stund. Dag ett åkte jag söderut i Kinda-bygden och avslutade med ett besök på Ölsbo Gårdsbryggeri. Dag två for jag österut för fokus på Söderköpingshållet med självklart stopp på bland annat Jolla Chokladmakarna intill Göta kanal.

Nio dagar in i maj var det dags för en riktigt spontan grej. Någon vecka tidigare hade jag nämligen väldigt spontant skickat iväg ett meddelande till en person på Instagram som jag följt ett tag och var nyfiken på. Cathrine Tibbling heter hon och har det fantastiska jobbet att jobba med glädje. Ja ni fattar. Hon sa ja. Och vi möttes upp i hennes hemstad Norrköping för en lunch. Fantastiskt möte. Sen inser man såhär i slutet av året hur tiden har rusat men så kan det vara. Följer du inte redan Cathrine på Instagram tycker jag att du ska göra det på direkten.

Med Cathrine på PlatinumCars Arena i Norrköping

Malmö, Öland, Växjö och lite mera Skåne

10-11 maj fick jag åka till Malmö med människojobbet och göra två saker jag älskar. Bo på Malmö Live och stå på scen. Väl hemma i Linköping igen gjorde vi ett nytt försök med Takbaren på Link Business. Så mycket potential. Så lite nyttjad.

Den nittonde i månaden maj åkte jag till Öland för det första av vad som skulle bli många avsked under 2023. Min bror hade hastigt gått bort men ändå efter en tids sjukdom. Det blev ett fint och väldigt känslosamt avsked. Även om det skiljde trettio år mellan oss är det aldrig lätt att begrava ett syskon.

Fler mil i bil blev det när jag dagen efter åkte till Eskilstuna för SM i dans. Och innan vi sedan begav oss på årets födelsedagsupplevelse för Andreas värmde vi upp med en rasande mysig och god fyrarätters på Stångs Magasin här i Linköping.

På självaste födelsedagen den 27 maj satte vi oss i bilen och styrde kosan mot Växjö och PM för övernattning i svit och middag på en av våra svenska Michelinrestauranger med en välförtjänt stjärna i guidernas guide.

Dagen efter fortsatte vi söderut till en av de platser som under året fått en plats under kategorin Lite mera rosas Unika boenden här på bloggen. The Lodge Resort på Rommeleåsen strax utanför Malmö och Lund.

Juni

Det blev sommarmånad i kalendern och sannerligen även på väderkartan. Sverige firade 500 år och vi firade jubileet på en riktig favoritplats – Östergötland. Och inte bara det utan i Östergötlands mysigaste AirBnB – Pilgården i Fornåsa. I skrivande stund har denna magiska plats fortfarande inte fått ett eget inlägg här i bloggen men det ska det bli ordning på inom kort. Sannerligen ett boende som passar som hand i handsken under kategorin Unika boende.

Innan incheckning passade vi på att titta in på en plats som stått på min att besöka-lista länge, Kornettgården. Och det är en plats som inte går att beskriva i ord. Knappt i bild. Det måste besökas.

Torsdagen med nummer 8 i juni mötte jag upp kollegor, leverantörer och tidigare leverantörer som numera kallas vänner på Sparkling Thursday på härliga and Hotel här i Linköping.

En annan favorit besökte jag dagen efter när jag hämtade upp fika på Bageri Normandie här i stan. Har du inte läst mitt inlägg om Serge som gick från Polis i Paris till Bageri Normandie kan du göra det här.

Även i juni fick jag sedan föreläsa och inte var som helst utan på ett slott. Charlottenborgs slott i Motala. Ämnet var som så ofta hur man som besöksnäringsföretag kan nyttja sociala medier i sin marknadsföring.

Mitt i juni var det sedan dags för skolavslutning. Det stora hjärtat gick ut mellanstadiet och det lilla hjärtat avslutade lågstadiet i en fantastisk tillställning på Hembygdsgården som vi har alldeles intill här hemma. Inramningen var nästan för bra för att vara sann. Svensk sommar när den är som allra bäst.

Nätverk, begravning och Zakynthos

21 dagar hade hunnit gå av juni månad innan det var dags för sommaravslutning med det nätverk jag varit en del av under årets första månader. Digitala Kreatörer Öst heter vi och det mina vänner är ett härligt gäng som alla på ett eller annat sätt arbetar med sociala medier. Vi avslutade på terrassen på Östergötlands museum (som ju vann årets museum 2023) med galet god frukost från Charles Emils.

Samma dag var det sedan dags för årets andra begravning. En tidigare kollega som gått bort och som till tonerna från både Tomas Stenström och Lasse Stefanz fick sista vilan. En fin dag avslutades sedan med AW med ny och värdefull bekantskap. Tacksam för att 2023 gett mig flera nya möten.

Lagom till midsommarhelgen var över och även sommarvädret skulle det visa sig, packade vi bilen full och åkte till Arlanda. En natt i familjerummet på Comfort, det med åtta bäddar, inledde vår semestervecka som vi sedan spenderade på den grekiska ön Zakynthos. Vårt första besök och man skulle när man ser bilderna kunna tro att vi valt hotell för flightspottingens skull. Så är inte fallet. Men vi var mycket nöjda. Och här hann också juni bli juli.

Juli

Jag och stora hjärtat hann knappt packa upp väskan från Grekland innan det var dags att packa igen och åka en natt till Gävle med efterföljande danstävling.

Väl hemma från Gästrikland passade jag och Andreas på att göra lite småutflykter efter jobbdagen var slut. Bland annat till Lökebo gårdsbageri som ligger i det närmaste nästgårds. Och där hittade jag också Sommarguiden där jag bidragit med inte mindre än sex olika artiklar om vårt landskap.

Den 14 juli må vara förknippat med Kronprinsessans födelsedag men detta året vaknade jag med en klump i magen. Påhittet för dagen var helt mitt eget och jag kunde där och då inte begripa hur jag hade tänkt. I ett svagt ögonblick hade jag kontaktat Göta kanal för Visit Östergötlands räkning. Förslaget var att jag skulle praoa som slussvärd och göra ett reportage och inlägg i våra sociala medier. Problemet är bara att jag ju är livrädd för slussar och kan knappt gå över en sluss.

Jag möttes upp av makalösa slussvärdar vid Bergs slussar utanför Linköping och innan dagen var slut ville jag inte bara bli slussvärd. Jag befann mig på en sluss när den stängdes och höll till och med själv i apparaturen som utförde själva momentet. Från denna fantastiska dag tar jag med mig att jag klarar mer än jag tror men också att slussvärdarna vid Göta kanal är svenska mästare i värdskap.

Häradskär, Västmanland och ännu en tur till Lofsdalen

Den 20 juli tog vi båten från Fyrudden till en annan magisk plats i Östergötland, Häradskär. Längst ut i skärgården med en häftig historia och med en fyr som är så signifikant för den östgötska skärgården gav den relativt korta turen ut mersmak. Häradskär kommer jag definitivt tillbaka till.

Dagen efter begav vi oss mot Västmanland och besök i sambons hemstad Arboga. Och denna gången hade jag bestämt mig för att se mer av Arboga än jag gjort tidigare. För här finns historia vårt 500-åriga Sverige vilar tungt på. I mitt tycke är dock Arboga inte så bra att ta till vara på och visa upp den historien som de skulle kunna vara. Men ett inlägg kommer det att bli här på bloggen inom kort.

Vi passade också på att uppleva ännu mer av Västmanland. Utgångspunkten var egentligen Fiket i Färnebo som var årets uppstickare dit alla ville åka. Och utifrån det blev den en roadtrip jag redan har hunnit berätta om här på bloggen i inlägget På roadtrip i Västmanland – 5 tips på utflyktsmål.

Juli månads sista dagar åkte vi sedan på årets andra resa till Lofsdalen. Det viktigaste stoppet på vägen dit var för mig Filipstad och närkontakt med Nils Ferlin. Den lilla åttaåriga Cornelia satt där på bänken och tackade för alla upplevelser jag fått möjlighet att avnjuta. Historien bakom den där lilla flickan skrev jag om i ett inlägg på Instagram här. Och när du ändå är inne på Instagram så får du gärna klicka på följ om du vill för ännu mer tips på resor och upplevelser.

Sedan hade vi härliga dagar i Lofsdalen som jag berättat om här. Och på vägen hem stannade vi för en poängnatt i Falun, åt årets godaste pasta på Basta och grät av rädsla i närheten av världsarvet Falu gruva. Ja det var mest jag som grät i och för sig. Sista stopp på den resan blev på härliga Elsa Andersson konditori i Norberg som fick ta plats i inlägget med tips på 5 utflyktsmål i Västmanland ovan.

Augusti

Sista sommarmånaden inleddes med reportageresa för Östgötadagarna. Jag styrde kosan västerut mot Säbyvikens bär som vunnit årets Östgötabakverk. Sedan besökte jag även Motala och Hannes Öhman i hans verkstad och atelje. Hannes vann priset som årets konsthantverkare. Innan jag var klar i Motala hann jag med ett litet samtal med slussvärden intill Lokverkstan och som en typ av vidareutbildning fick jag även testa på att öppna Treöresbron över Göta kanal. Dagen avslutades sedan vid Medevi Brunn med guidad tur och konsert med Brunnsorkestern.

Första helgen i augusti åkte vi sedan på reportageresa för Visit Östergötland. Målet denna gång var Malexander och en natt på supermysiga Sveas hotell & café. Men resan till målet innehöll så mycket mer. Som ostkaka på Torpa café, en kram till Sveriges grövsta gran, ett besök vid Kungabordet och en ljuvlig sensommarmiddag på Swärdshuset i Malexander.

Dag två på vår roadtrip startade med magisk hemlagad frukost på Sveas hotell innan vi promenerade ner till vattnet som i detta fallet innebär sjön Sommen. Sedan fortsatte vi till Affären i Svalsjö och Pers mekaniska kabinett och en fika hos Hemma hos Emma med magisk vy över Sommen. Vi hann långt ifrån allt på två dagar runt Sommen och faktum är att vissa saker redan stängt fast det bara var första helgen i augusti. Så hit kommer vi absolut tillbaka.

LasseMajas Deckarhus och boende i bivack

Vi närmade oss upploppet på sommarlovet och medan vädret fortsatte att inte vilja samarbeta tog jag med barnen och deras kompisar till årets andra besök på Lasse Majas deckarhus i Gamla Linköping. Det enda tråkiga med det är att vi nu har bara ett äventyr kvar som vi inte har löst.

Just när skolarna börjat packade vi lätt och begav oss mot ytterligare en övernattning i ett unikt boende – en Bivack på Sörby Glamping alldeles intill Göta kanal i närheten av Borensberg.

Sörby glamping Östergötland

Mot slutet av augusti välkomnade vi en ny bar och restaurang med flygplanstema till Linköping – Turbulens. Och så mötte jag upp tjejerna i DiKÖ igen, denna gången på ett favoritställe, Boställets vedugnsbageri. En härlig avslutning på sista sommarmånaden.

September

September månad var bara två dagar gammal när jag för andra gången detta året begav mig ut i Östergötland för att bevaka Östgötadagarna. Denna gången på Östgötadagarnas egna sociala kanaler. Denna gången åkte jag norrut dag ett och startade med ett besök på Brandkårsmuseet i Simonstorp och letade mig sedan vidare via bland annat Rodga säteri och Billbacka plantskola innan jag avslutade i Ljungsbro.

Dag två rörde jag mig i trakterna runt Omberg med besök på bland annat Aspegårdens loppis, Rykets gård och Café på Skedet med avslutning på Borghamns strand.

Den fjärde i månaden fick jag årets viktigaste fråga när min vän sedan tjugo år tillbaka frågade mig om att vara toastmadame på hennes bröllop. Tårar blandades med bubbel den kvällen.

Älskade Johanna – jag är gärna din toastmadame

September månad innehöll också ett dagsbesök på Elmias husbilsmässa där vi tjenixade på Marlene och Martin på Jikitas på äventyr och Helena och Peter som på Freedom Travelnews som stod bakom resemässan på husbilsmässan.

Begravning, Bonfire och Skiathos

Den åttonde styrde jag återigen kosan söderut för årets tredje begravning och denna dagen hade jag dessutom behövt välja en av två begravningar. Både min kusin och min pappas sambo gick bort samma dag några veckor tidigare och även begravningarna hölls samma dag. I tanken var jag i Gävle hos kusin Ewa. Rent fysiskt var jag i Emmaboda med min bonussyster Ann-Britt vid begravningen av hennes mamma och min kära fars livskamrat Ulla-Britt.

Det är tvära kast i livet. Dagen efter tog jag med mig mitt stora hjärta och hennes kompis på Bonfire här i Linköping. Deras stora huvudnummer var Hov1. Själv såg jag mest fram emot Benjamin Ingrosso. Det blev en intressant kväll på en festival jag aldrig trodde jag skulle gå på. Men jag är oerhört tacksam att jag får utmana mig själv och se mer genom barnens ögon.

Halva september hade gått när vi för andra gången i år styrde kosan mot Arlanda. Vi började denna andra Greklandsresa med en natt i sviten på Comfort Arlanda. Sedan tog vi Sunclass Airlines ner till Skiathos för en vecka på vår absoluta favoritö och på vårt favorithotell Megali Ammos House. Lite smolk i bägaren fanns det då jag var sjuk i alla fall halva veckan. Men det är nästan glömt nu och Skiathos kommer vi definitivt tillbaka till.

Hemma från Skiathos testade jag för första gången en ny favorit restaurang i Linköping – Norika. Jag var på specialvisning av den magiska utställningen Aquanauts på Östergötlands museum. De har förresten förlängt utställningen till 14 januari 2024.

Och så avslutade jag månaden med att åka på ännu en danstävling med Victoria. Denna gången till Borås. Hon dansade första gången i silverklass och strassad dräkt i solo och kammade hem den sista poängen för att nå silver även i duo. En fin avslutning på september.

Oktober

Oktober var bara barnet när jag besökte Visit-kontoret i Norrköping. På vägen hem tog jag rundan om ett av Östergötlands alla historiska utflyktsmål – Hällristningarna vid Himmelstalund.

Fyra dagar senare åkte Andreas och jag på utflykt till Tåkern för att besöka ett av de nya vindskydden byggda av Arknat. På väg hemåt igen stannade vi för första gången på Narr Chokladfabrik i Ödeshög. Det var första men definitivt inte sista gången.

På människojobbet dominerades hösten av en omtumlande och energikrävande omorganisation och då var det härligt att ibland ge sig in i en helt annan värld. Som när jag mötte upp Sofia, Jessica och Malin i Gamla Linköping och var med när de hade Sofie på Studio Sköld på plats för att föreviga deras verksamheter.

Sund Nergården och naturupplevelser

Några dagar senare behövde vi ta oss till Stockholm över dagen. Självklart passade jag då på att boka in oss på en plats som länge funnits på min bucketlist – Sund Nergården. Ännu ett boende som enkelt kvalar in under kategorin Unika boenden.

Efter ett ljuvligt dygn i denna oas landade jag rakt in i Visit Linköpings Besöksnäringsdag innan vi avslutade oktober med ytterligare en utflykt till Omberg. Denna gången med promenad till ännu ett av Arknats nybyggda vindskydd. Kanske det med den mest magiska utsikten även en riktigt disig och grå dag.

November

Jag tror att det är tredje året jag firar födelsedagsmånad i november. Jag har äran att vara född nästintill i mitten av den månad som flest människor ogillar mest. Jag gillar Kristin Kaspersens inställning till november som en återhämtningsmånad. Men jag gillar också att kalla den min födelsedagsmånad och brukar försöka att fira lite extra denna månad – hela månaden. November 2023 blev definitivt inget undantag.

Jag började månaden med tre dagar och två nätter i Uppsala på stort dansevent. Jag, Victoria och en av hennes danskompisar bodde på Clarion Hotell Gillet i Uppsala. Dans onsdag och fredag och en shoppingtur till Stockholm på torsdagen.

Första söndagen i november upplevde jag när min vän Jessica sjöng med Olle Jönsson och Lasse Stefanz i Crusellhallen på Konsert och kongress. Vilken start på november.

Bubbel och musslor blev det sedan på De Klomp här hemma i Linkan. Och sen passade födelsedagsmånaden på att tvinga in mig i det Kaspersen använder månaden till – återhämtning. Det blev helt enkelt en liten febertopp och sängläge för att ladda batterierna inför självaste födelsedagsveckan.

Den elfte i månaden fick jag en ny följare på Instagram. Kontot hette Vinfluera och jag förstog ganska snabbt att det var sambon som hittat ett kul namn till vårt nya konto. Där tänkte vi förgylla världen med lite mera vin och i synnerhet Champagne. Följer du? Annars skulle jag bli toppenglad om du ville göra det.

Champagne, Champagne och lite mer Champagne

På självaste födelsedagen satte vi oss på tåget mot Köpenhamn. Här besökte vi allt som hade med vin att göra och åt en god födelsedagsmiddag på Pastis. Ett vykort från grannlandet fick du i form av ett blogginlägg här. Med födelsedagen avklarad åkte vi tillbaka över sundet och fortsatte helgen i vinets och bubblets tecken. Fredagen spenderade vi på vinmässan Sparkling & Wine på Slagthuset i Malmö. Sedan avslutade vi den dagen på helt magiska champagne- och vinbaren San Greal i Malmö.

Ja sedan peakade födelsedagsmånaden på lördagen när vi åkte till Ödåkra och en nedlagd spritfabrik för att gå på Champagnelunch med Mat-Tina, Benny Cederberg och Fredrik Schelin. Nio rätter och arton champagner senare hade vi skaffat oss både minnen för livet och möten som kommer att vara länge.

Jag hann inte mer än hem från denna makalösa helg innan jag mötte upp Linköpings kanske bästa guider Maria Reuterhagen och Thomas Malm för en stadsvandring under namnet Sub Terra och besök i flera av Linköping annars otillgängliga platser.

Den 25:e i månaden mötte vi vintern på Öland lite oväntat. Danstävling i Kalmar väntade och vi åkte med vänner och övernattade i deras hus på Öland natten innan. Och när vi drog upp rullgardinen morgonen därpå möttes vi av vinterns första snö.

Den 28-29:e november avslutade vi min födelsedagsmånad med en hotellövernattning på ett hotell som funnits på min önskelista ett tag. Och det gjorde mig inte besviken. Vi åkte söderut och checkade in på Quality Hotel Match i Jönköping och som guldmedlem på Strawberry blev vi uppgraderade till sviten. Vädret dessa dagar var grått och det var knappt så jag såg Vätterns vatten trots att det ligger alldeles utanför hotellet. Men den morgonen när jag satt i den gudomligt sköna sängen med en kopp kaffe och datorn och skrev, det klassar jag definitivt som en av årets absolut bästa mornar. Restaurang Nor på hotellet klassar jag också som en av årets bästa.

December

Den första december gjordes årets sista Östergötlandsutflykt för Visit Östergötland och denna gången gick turen till Rejmyre i norra Östergötland. Jag besökte Reijmyre glasbruk och Almqvist destilleri och det ska ni absolut få höra mer om både här och på visitostergotland.se

Dagen därpå checkade vi in på Hilma Winblads B&B i Gamla Linköping för en natt i de galet mysiga kvarteren under årets höjdpunkt Julmarknaden och årets nyhet – Julbaren på Verandan hos Dahlbergs café.

December månad spenderades sedan i lite av en pandemikänsla. När folk insjuknade till höger och vänster passade vi på att stanna hemma. Snön föll och skapade magiskt vinterväder på våra breddgrader. Vi firade lilla hjärtat som blev 10 och tog promenader i närområdet. Julen kom och gick med en lugn julafton, grill i vindskyddet i närområdet på juldagen, storstädning och lite jobb. Och så självklart detta – summering av året som gått.

I skrivande stund återstår bara nyårsaftons kvällen och den kommer att spenderas i Rimforsa med vänner. När du läser detta har det redan slagit 2024 och jag har förhoppningsvis kompletterat texten med bilder som illustrerar 2023 på ett bra sätt.

Rese- och upplevelseåret 2023 en liten summering

Istället för att följa alla råd och uppmaningar som vi matas med i sociala medier dagarna runt det nya året har jag bestämt mig för att göra tvärtom. Jag vill inte gasa på utan sakta in 2024. Gå tillbaka till det som är det som gjorde att jag registrerade det där domännamnet litemerarosa.se en söndag i oktober 2018. Och vad är det? Jo att uppleva och att berätta om det.

En sak jag har planerat för 2024 är att uppleva tolv unika boenden och berätta om dem. Ett i månaden under hela året. Och det första är redan bokat och kommer att upplevas inom mindre än två veckor. Elva till finns på listan.

2024 vill jag se mer av Sverige. Berätta ännu mer om våra företagare och eldsjälar inom besöksnäringen och göra det jag kan för att stärka besöksnäringsföretagen i deras användning av sociala medier. Men inte genom att lura algoritmer, hänga på trender eller batcha innehåll utan genom att låta den där eldsjälen och passionen få flytta in i deras kanaler. Att låta hjärtat i företagandet få lysa igenom även på Instagram eller det sociala medie man trivs bäst i.

Själv hoppas jag också kunna göra detsamma. Låta min passion och min själ lysa ännu mer här på bloggen och på Instagram. Så att du får fler tips på platser att besöka.

Ny fiken på tidigare års sammanfattningar? Då hittar du dem här: 2022, 202120202019 och 2018.