Meny

Högt upp på önskelistan har jag länge haft att gå Stegeborsslingan, en vandringsled utmed Östersjön och Slätbaken i östra Östergötland. Stegeborg är väl kanske mest känt för sin slottsruin som ligger oerhört vacker precis vid inloppet till Slätbaken och jag har skrivit mer om den här. Men här finns alltså också en vandringsled på dryga milen. Längs med leden bjuds det på magiska vyer, historia och till och med en liten flygplats. Och när vi vandrade en söndag i juni fick vi leden helt för oss själva. För första gången någonsin vandrade vi en led utan att möta en endaste människa.

Stegeborgsslingan med start vid just Stegeborg

Vi startade vår vandring vid Stegeborgs slottsruin. Men enligt Naturkartan som är den app jag uteslutande använder mig av när vi vandrar så finns det en annan passande parkeringsplats utmed slingan. Nu tyckte jag det kändes bra att börja och sluta vid civilisationen och den andra parkeringen låg lite mer ute i ingenstans.

Vi parkerade därmed på den avgiftsbelagda parkeringen nedanför slottsruinen precis intill Stegeborgs ställplats och gick den korta biten dit där leden tar oss in i klorofyllet. Vi valde att gå leden medsols. Strax efter att du gått på leden får du en fin utsiktsmöjlighet över Slätbaken och Stegeborgs slottsruin från en liten höjd. Därefter följer leden vattnet ut längs med udden. Och dagen till ära fick vi se ett sjöflyg som landat på vattnet vid Stegeborg.

Med nötkreatur och en flygplats på vägen

Den första delen av leden är inte särskilt krävande, men informationen i Naturkartan lovade annat så vi tänkte att det kommer. Ganska snart passerar vi Stegeborgs egen lilla flygplats, eller i alla fall landningsbana. Här är det ganska vanligt att det står ett och annat litet plan när man åker förbi. Här går leden genom hagar och betesmark du delar med kossorna.

Leden viker efter en stund in i landet från kusten men innan dess kan du njuta av flera fina höjder med makalöst vackra vyer ut över Östersjöns vatten.

Stegeborgsslingan helt för oss själva och därmed ganska oupptrampad

Som jag nämnde redan tidigt var detta första gången vi inte mötte eller såg en enda människa under vår vandring. Oklart varför för leden är värd mer än så tänker jag. Men därmed var det på sina ställen inte direkt upptrampat och vägen ledde oss rakt ut i spenaten. Märkningen var det dock inget fel på och på flera ställen fanns Östgötaledens nya fina skyltar uppsatta.

Läs mer: 20 tips på leder och naturreservat i Östergötland

Kvarnlämningar och Stegeborgsslingans egen Via Ferratta

Stegeborgsslingas ca 1,2 mil bjuder inte på några vindskydd eller grillplatser. Men däremot vackra naturliga pausplatser att stanna till på för en fika. En av platserna dunsade vi ner på efter åtta kilometer och innan vi skulle ta oss an det jag skämtsamt kallade Stegeborgsslingans egen lilla Via Feratta.

Det ska väl i ärlighetens namn sägas att det var ett bra tag sedan jag vandrade en led på en mil och vid detta laget började jag känna mig ganska mör. Men envisheten överträffar i många fall både ork och vett. Så vi pausade en stund vid den vackra kvarndammen innan vi strax därpå skulle passera lämningarna efter den gamla kvarnen.

Det är också här, strax efter den där lilla Via Ferrattan som jag finner mig själv ståendes upp på en liten höjd stirrandes ner i vad som känns som en avgrund. Och där i avgrunden ser jag nästa orangea markering. Där och då var jag helt övertygad om att jag helt sonika skulle få vända. Men Andrea hittade en alternativ väg ner med lite mindre klättring och så var saken biff. En stund senare passerade vi lämningarna efter den gamla kvarnen och det är inte utan att fantasin skenar iväg och man hade önskat att man kunde sätta sig i en tidsmaskin. Ankarjärn på en av kortsidorna formar årtalet 1773. Så mycket vatten har bokstavligt talat runnit här på olika sätt.

Skällviks borgruin och kyrka

Via en några hundra meter lång avstickare som är skyltad kan du också beskåda Skällviks borgruin. Skällviks borg har en kort men intensiv historia. Den nämns första gången i skrift 1287. Men det är troligen mellan 1318 och andra halvan av 1300-talet som den får störst betydelse då Stegeborg som man ser på andra sidan vattnet låg i ruiner efter Nyköpings gästabud. När Stegeborg byggs upp igen i slutet av 1300-talet tappar Skällvik helt sin storhet och man använder material härifrån för att återuppbygga Stegeborg. Idag är Skällvik en fin avstickare från Stegeborgsslingan där du med fördel kan avnjuta matsäcken.

Vi är snart framme vid målet. Men innan dessa ska vi passera Skällviks kyrka som alltid tycks omhuldas av ett magiskt ljus. Det är andra gången jag är här och bilderna jag tar här blir alltid lite övernaturligt vackra.

Stegeborgsslingan fakta

När du passerat Skällviks kyrkan är det bara upploppet kvar. Resten av vandringen belönas du med vackra vyer över Stegeborgs slottsruin den sista kilometern.

Stegeborgsslingan är 1,2 mil lång rundsling av Östgötaleden som är lika delar lättvandrad som krävande. Några ganska branta stigningar i otillgänglig terräng men också avslappnande vandring på åkrar och ängar.

Att göra i närheten av Stegeborgsslingan