Meny
Reseinspiration / Resor / Svenska resmål

En lista om att resa i Sverige

Vad är det som gör att det är så kul att skriva listor? Lika kul som att skriva en egen är det att hoppa på någon annans och göra sin egen variant. Som idag när jag ska skriva en lista om att resa i Sverige som Annika på resfredag.se var först med och som Lisa på letsgoexplore.se redan har hunnit göra sin egen variant av. Mitt enkla svar på detta är att man får fantasiresa lite. Man får liksom gå igenom i detta fallet sitt eget Sverige och resa i tankarna. Och med det sagt är det väl lika bra att gå rakt på sak.

Här kommer en lista om att resa i Sverige. Hissarna och dissarna från Lite mera rosa.

#1. Min favoritplats i Sverige

Risken är egentligen stor att hela den här listan skulle kunna bli en enda hyllning till staden i mitt hjärta. Karlskrona. Men faktum är att på senare år har andra pärlor kommit att segla upp och dela pallplats med min tidigare hemstad. Men om jag ska välja min favoritplats i Sverige. Då blir det ändå Karlskrona och en bra start på listan.

Läs mer: Din guide till Mitt Karlskrona

#2. Ett ställe jag inte vill resa tillbaka till

Jag hoppade medvetet över denna punkten. Jag svarade på varenda punkt ända ner till nummer 25 för att gå tillbaka hit. Men nej, jag kan verkligen inte komma på något. Hittills har jag inte besökt en enda plats i vårt avlånga land dit jag inte vill åka tillbaka. Jag lovar att återkomma om någon plats varit så otrevlig att jag skulle ha lyckats förtränga den så till den milda grad att jag inte minns den.

#3. Bästa utsiktsplatsen i Sverige

Kitchen & Table Clarion Hotel Arlanda AIrport

Jag tror mig ännu inte har besökt just den. Jag har i ärlighetens namn inte besökt så många utsiktsplatser utomhus. Det har säkert att göra med mitt obefintliga intresse för skidåkning. På senare år har jag dock lockats av att vandra i de svenska fjällen när snön har vikt hädan. Och då hoppas jag på att få uppleva en sådan utsiktsplats. Istället väljer jag utsikten från en av mina favoriter bland skybarer. Den på Clarion Arlanda Airport. Att därifrån sitta och se planen lyfta och landa är oslagbart och i dessa tider dessutom efterlängtat. Och numera har Clarion Arlanda fått en syster i Comfort Hotel Arlanda Airport. Även det hotellet med fina utsiktsmöjligheter.

Läs mer: Clarion Hotel Arlanda Airport – bästa hotellet på Arlanda & Prisvärt hotell på Arlanda – Comfort Hotel Arlanda Airport

#4. Mitt bästa loppisställe

Detta kan vara punkten jag faktiskt går bet helt att svara. Jag har nämligen ingen som helst aning. Jag har aldrig stannat på en loppis. Det skulle kunna vara av självbevarelsedrift. Att jag vet något undermedvetet att jag skulle kunna få med mig för mycket. Har jag missat något är kanske min spontana fråga till dig som läser?

#5. Jag drömmer om att resa till

Var drömmer jag inte om att resa till är väl den stora frågan. Men om jag ska välja en resa jag drömmer om så är det den som går väldigt väldigt långt norr ut. När jag skriver min bucketlist över resor börjar jag alltid med tre punkter. Treriksröset, se midnattssolen och se norrsken. Allt kan man göra i nordligaste Norrland. Dock inte vid samma tillfälle av förklarliga skäl. Men det är i alla fall dit jag drömmer om att resa.

#6. Mitt lyckligaste barndomsminne från en resa i Sverige

Här kan jag inte välja ett enda minne. Det är omöjligt. Men jag kan välja ett sätt att resa som jag och min mamma gjorde varje sommar under stora delar av min skoltid mellan årskurs ett och sex. Jag bodde ensam med min mamma som hade det man då kallade förtidspension. Det var därmed inga stora pengar vi kunde lägga på resor och när jag gick i nionde klass sträckte sig mina reserfarenheter inte längre än Skåne, Småland, Öland och Blekinge.

Vackra Båstad

Men varje sommar under låg- och mellanstadiet kostade mamma på sig ett Sommarkort på Skånetrafikens bussar och plötsligt låg hela landskapet framför mina fötter. Från busshållplatsen som låg nästan precis utanför huset där vi bodde tog vi oss vidare och besökte som jag minns det nästan hela Skåne. Från Båstad och Torekov till Briomuseumet i Osby och Bromölla. Via Kivik och Åhus till Smygehuk och Lund. Skåne känner jag mer eller mindre som min egen ficka tack vare det där sommarkortet. Och fortfarande ligger landskapet mig varmt om hjärtat. Kanske var det där och då resenären i mig vaknade.

Läs mer: På resande fot genom livet – min resehistoria

#7. Min finaste fikaupplevelse

Här behöver jag inte gå så långt tillbaka i tiden. Det var inte många veckor sedan vi en lite halvtråkig söndagseftermiddag styrde kosan mot ett bageri jag hört talas om så många gånger. Boställets vedugnsbageri. Vackert beläget på den östgötska slätten utanför Linköping.

Läs mer: Boställets vedugnsbageri – Fikatips i närheten av E4:n vid Linköping

#8. Sveriges bästa hotellfrukost

Den första och kanske enda kategorin där det liksom inte finns annat än ett svar. Jag har ju för tusan gubbar till och med skrivit ett helt inlägg om detta och stuckit ut hakan och utsett just detta. Och för mig är Sveriges bästa hotellfrukost den på Clarion Hotel Post i Göteborg. Men med tanke på hur mycket jag gillar hotellfrukost så är jag öppen för tips att testa för att ändra mig.

Läs mer: Sveriges bästa hotellfrukost – Clarion Hotel Post

#9. Sveriges bästa hotellupplevelse

Jag tror faktiskt aldrig att jag kommer att kunna utse detta. För någonstans tror jag verkligen att det beror på så många faktorer och kan ändra sig från tid till tid. Som liten åkte vi varje sommar på en liten avstickare från Skåne, då la mamma till lite på Sommarkortet och vi åkte bussen hela vägen till Karlshamn. Där bodde vi i Vägga på ett litet pensionat som hette Oskar och som enligt tillförlitliga källor också gett namn till Jonas Gardells film med samma namn. Just de där upplevelserna minns jag tillbaka på som magiska.

När vi i november 2016 efter en oerhört stressig period på jobbet åkte till Stockholm och checkade in på Scandic Park var just det tillfället ett av mina absolut bästa hotellminnen. För att jag just då behövde det som allra mest.

Ett annat supermysigt hotell där helhetsupplevelsen med rum och personal var rakt igenom genuin var när vi bodde på Clarion Collection Victoria i Jönköping. Och då höll jag nästan på att glömma Yasuragi.

Nej, jag tror inte jag kan utse en enda hotellupplevelse som den bästa. Det finns för många bra och förhoppningsvis kommer det bli fler.

#10. Sötaste staden i Sverige

Sigtuna

Jag tror att jag kommer få förmånen att besöka städer som kommer att slås med denna om guldplatsen. Men i skrivande stund är det den staden där jag ser mig själv bli gammal. Sigtuna.

Läs mer: Där jag ser mig själv bli gammal

#11. Skog, hav eller fjäll?

Tveklöst. Nu och för alltid. Havet. Sedan vi möttes första gången är det kärlek. Om än med några svackor. Havet är och förblir min stora kärlek.

Läs mer: När vågen kom

#12. Bästa tågresan genom Sverige?

Jag kan inte gå i god för detta men det jag tror är den bästa tågresan genom Sverige och en resa jag mer än gärna vill göra är den som grundaren av denna lista satt som sin bästa tågresa genom Sverige. Nattåget mellan Stockholm och Kiruna. En vacker dag ska jag åka den. Och även den som utsetts till Sveriges vackraste. Den på Kinnekulle.

#13. Hit åker jag helst på roadtrip

Svaret är enkelt. Jag åker helst på roadtrip till nya platser på vägar jag aldrig tidigare åkt.

#14. Bästa bok att läsa om Sverige

Även här minns jag tillbaka till barndomen. Till den där tiden då Skåne, östra delarna av Småland, Blekinge och Öland var allt jag kände till. Hemma hade vi då en stor och tjock bok som jag inte vet var mamma hade fått tag på. Pärmarna täcktes av en ganska suddig bild på de skånska rapsfälten i full blom och över hela framsidan stod med stora bokstäver SVERIGE.

Varje landskap i hela Sverige gicks igenom i boken och jag minns att den till slut höll på att falla sönder av mitt bläddrande. Genom den boken fantasireste jag och lärde mig allt om vårt land. Saker jag fortfarande har nytta av.

#15. Vänern eller Vättern

Sjöar har aldrig kommit speciellt högt upp på min lista och jag har ingen närmare relation till någon av dessa. Men en sommarkväll 2014 åkte jag och min vän Anna till en stuga vid Nedralid. Och den kvällen, just den kvällen, får avgöra att valet ändå faller på Vättern. Varför? Se omslagsbilden.

#16. Stockholm, Göteborg eller Malmö?

Malmö

Malmö – älskade Malmö. En av de där städerna jag kallar hemma. Under några år 1999 till 2001 pendlade jag dit varje vecka. Mellan 2006 och 2009 bodde vi i en vindsvåning precis bredvid Gustav Adolfs torg och kanalen. Malmö har för alltid en plats i mitt hjärta. Där blir hösten aldrig vinter. Där försvinner aldrig löven helt från träden. Malmö är det närmaste vi kommer kontinenten här i Sverige.

#17. Favoriten bland svenska nationalparker

Här åker skämsmössan fram. Inte bara fick jag googla för att se vilka som är svenska nationalparker. Det visar sig därefter att jag inte har varit i en enda. Ridå!

Uppdatering 2022: Det går sakta (mycket sakta) men säkert framåt. Sedan listan skapades har jag hunnit besöka i alla fall en av dem – Tivedens nationalpark.

Det besökte kan du läsa mer om här.

#18. En svensk restaurang jag ständigt återkommer till

Vad räknas till en svensk restaurang, måste den bara servera svenska mat? För i så fall tror jag att jag går fullkomligt bet här (också). När jag tänker på restauranger i Sverige som jag återkommer till så finns båda i Malmö. Men båda serverar internationell mat. Det handlar om Mosaik och Lemongrass. Så det får bli mitt svar.

#19. Sveriges mest romantiska plats

Precis som när det gäller den bästa hotellupplevelsen så tror jag att detta kan vara olika. För visst handlar det också om sällskapet och tillfället. På en av våra första bilresor från Andreas hemstad Arboga tillbaka till Linköping stannade han plötsligt till. Det var vid Hjälmaresund och han visste att jag älskade vatten. Platsen i sig kanske inte är den mest romantiska men tanken gjorde tillfället och platsen till något jag minns. Annars kan du nog skriva upp varje liten vattengnutta där du kan se solen gå ner som en av de mer romantiska platserna.

#20. Öland eller Gotland?

Min erfarenhet av Gotland sträcker sig till ett tillfälle. Det tillfället var fantastiskt härligt och jag skulle gärna åka tillbaka men här väljer jag ändå Öland. Här bor min bror. På Öland har jag spenderat tid sedan jag var liten. Både med familj och med vänner. Känslan när jag når krönet på Ölandsbron är det närmaste jag kommer en utlandssemesterkänsla här hemma i Svedala.

#21. Favoriten bland svensk husmanskost

Och på tal om Öland. Kroppkakor såklart!

Riktiga öländska kroppkakor.

#22. Svenskt godis som alltid finns med på bilresan

Här inser vi att vi faktiskt ganska sällan har med godis på bilresan. Men skulle vi ha det skulle valet falla på Gott & Blandat eller möjligen Ahlgrens bilar.

#23. Här firar jag helst midsommar, påskafton och julafton

När jag tänker tillbaka på dessa tre svenska storhögtider och var de har firats finns det absolut ingen röd tråd. Jag har inga traditioner av att ha firat högtider på samma ställe i någon typ av föräldrahem. Jag har inte ens en tradition att alltid ha firat dessa högtider, men det är en annan historia.

Istället tänkte jag tillbaka för att minnas de tillfällen jag firat som är de jag minns med det största leendet på läpparna. Och då kommer jag att tänka på tre specifika tillfällen.

Midsommar i en stuga i Kollevik i Karlshamn.

Något av de första åren på 2000-talet har vi tagit bilen från Malmö till Karlshamn för att möta upp min numera före detta svärmor. Med mig i bagaget har jag mängder med jobb. Det var en hektiskt tid just då. Midsommaraftonen spenderar jag vid det lilla köksbordet i stugan med datorn framför mig medan regnet öser ner utanför fönstret. En stund senare tar vi en promenad längs med strandpromenad in till Utvandrarmonumentet. Jag minns även att våra ganska nyinköpta regnkläder från Ullared fick bekänna färg. Det gick inget vidare.

Midsommaraftonen minns jag dock som en av mina bättre någonsin.

Påsk i en stuga i Åhus

Även här trillar jag tillbaka till ett av de första åren på 2000-talet. Vi kör rakt över Skåne från Malmö till Åhus och en stuga precis vid havet. Vi strosar runt i Åhus och äter Otto-glass och på kvällen grillar vi vid stugan. Enkelt och alldeles magnifikt.

Julafton i Sälen
Bügelhof, Sälen

2008 är första gången jag besöker de svenska fjällen. Vi bokar spontant ett rum på Hotell Bügelhof i Sälen. Vi äter julbord på Harrys som står för restaurangdelen av hotellet och när mörkret sänker sig på julaftonskvällen och snöflingorna trillar ner utanför fönstret är vi i stort sett ensamma i hotellets lobby.

Så vad vill jag säga med detta. Det spelar inte så stor roll för mig var jag firar dessa högtider. Men jag gör det gärna enkelt och i liten skala.

#24. Saker jag saknar med Sverige när jag är utomlands

Det finns inte så vansinnigt mycket jag saknar när jag är utomlands. Men det jag skulle säga att jag uppskattar mest när jag landar i Sverige igen är bekvämligheten att kunna göra mig förstådd på mitt eget språk. Kunna läsa skyltarna och förstå vardagens alla detaljer vi tar för givet.

#25. Favoriten bland svenska slott

Så avslutar vi listan med ett riktigt favoritämne. Det finns ju en hel kategori bara för slott här i bloggen. Jag älskar verkligen slott. Varje slott har sin charm, sannerligen. Stockholms slott är magiskt att besöka. Få möjlighet att gå igenom alla de salar vi ser vid de högtidliga tillfällena på TV. Drottningholm. Den magiska parken. Sveriges första världsarv. Kungens hem faktiskt. Linköpings eget slott. Där jag faktiskt i mitt liv som journalist fick ta en liten titt i det sovrum som alltid står förberett för kungaparet. Och så alla de där slotten man inte får lov att gå in i av en eller annan anledning.

Men mitt favoritslott just nu måste ändå bli Husby säteri. Slottet jag och min vän Linda övernattade på helt ensamma den sista dagen i februari. Det är verkligen en historia för sig. En historia jag fortfarande undrar om den verkligen är på riktigt.

Måste jag utse det vackraste slottet i Sverige? Då faller valet på Stora Sundby slott. Svårslaget.

Stora Sundby slott Sörmland

Detta var min lista. Hur skulle din lista se ut om du skulle skriva en lista om att resa i Sverige. Kommentera gärna om du har gjort en likadan lista. Berätta gärna om du gör din egen så kan jag länka.

4 Comments

• Jennifer Sandström
    12 april, 2020 at 11:28

Nej men alltså… Får sån Sverige-längtan av att läsa det här. Vet inte när jag får besöka Sverige igen, men det kommer nog vara finare än någonsin.

Har förresten aldrig ätit kroppkakor, men det måste vara väldigt likt palt… 🙂 Skulle vara kul att testa!

• corneliatoneri
      12 april, 2020 at 17:09

Det är verkligen så märkligt att gränserna är stängda. Att säga att världen är upp och ner är liksom en underdrift. Men visst är det så att när vi väl får åka igen kommer vi att uppleva allt 1000 gånger mer och vara mer tacksamma. Och när du nu för ämnet på tal så tog jag mig äntligen i kragen och kollade skillnaden mellan palt och kroppkakor. Och visst är det så. De är besläktade. Men palt görs alltid på rå potatis medan kroppkakor kan göras på kokad. Det gör palten lite fastare i konsistensen tydligen. Själv har jag aldrig smakat palt. Men blir sommarens roadtrip till Abisko verklighet så ska jag banne mig göra det. Kram kram

• Resfredag
    13 april, 2020 at 11:28

Så roligt att läsa, många likheter!

• […] resebloggaren Resfredag, och har därefter även läst varianter på den hos Lets Go Explore och Lite mera rosa. Om du har en blogg så haka gärna på och skriv dina egna svar! Du kan också gärna bidra med […]