Meny
Reseberättelser / Reseinspiration / Resor / Svenska resmål

(Rese) sommaren 2020 i backspegeln

Jag tänker att jag återvinner ett vinnande (?) koncept. Även förra året summerades sommaren under rubriken ovan men med ett annat årtal då. Och även då handlade det främst om upplevelser här på hemmaplan. Det är ju så vi brukar spendera somrarna. Så där blev det ingen större skillnad. Men vi kommer inte avsluta sommaren 2020 med en utlandsresa. Något vi gjort de senaste åren då vi åkt till Gran Canaria och Turkiet. Och kanske är det även därför jag känner att sommaren avslutas lite nu. Och inte när vi formellt gått in i hösten och september.

Men vi backar bandet till den där dagen vi hade 90 dagar av sommar framför oss och maj blev juni.

Juni och blygsamt med mil i bil

Himmelsby spa

Juni månad startade med ett besök för dagspa på Himmelsby spa på Östgötaslätten. Vi tog fredagen ledigt och lyxade till det lite extra. Himmelsby kan jag varmt rekommendera. Mer om vår vistelse kan du läsa här.

Östgötaleden Medevi Västanvik

Vandringsbitna som vi blivit spenderade vi sedan juni månads första söndag på Östgötaleden norr om Motala med en klar vandringsfavorit. Leden Medevi-Västanvik som jag strödde superlativ över här.

Distansarbetet i veckorna tog i det närmaste knäcken på den bästa. Och helgerna gjorde vi allt för att göra kortare utflykter i närområdet.

Juni månads andra helg tog vi en tur till Valla här i Linköping och testade på avokadoglass på Gelatohouse. Fortsatte sedan med promenad i en av Linköpings nyare stadsdelar Vallastaden.

I mitten av juni lanserade jag även min inläggsserie Förträffliga Östergötland och tillhörande Facebookgrupp som alla som vill tipsa om eller vill ha tips om Östergötland kan gå med i. Tveka inte att klicka in och gå med.

Vilken midsommar vi fick sommaren 2020

Så närmade vi oss midsommar och själva aftonen spenderade vi med utflykt i just närområdet.

Närmare bestämt några mil söderut i Rimforsa. Där åt jag rosa småkaka och tog pulsen på både Trollegater och Hallstad ängar som ska vara bland de bättre vandringsområdena i Rimforsa.

Midsommardagen hade jag bokat in av sommarens första guidade visningar på Ekenäs slott. Åskan gick i bakgrunden och gjorde sceneriet än mer effektfullt när jag vandrade upp emot det gamla slottet. Och när jag nu skriver detta inser jag att jag ännu inte plitat ner något om den upplevelsen här i bloggen. Så går det när man hittar på alldeles för mycket roliga saker.

Om turen vi gjorde dagen efter har jag dock skrivit. Det var den lilla roadtripen till orterna med de roliga namnen, Mem och Å, och till Stegeborgs slottsruin.

Med den turen och den helgen gick vi också in i vår tre och en halv veckor lång sommarsemester. Något vi inte haft på många år.

Berg- och dalbana och Marmorbruket

På en kortare vandring i Kärna mosse med känslorna i en berg- och dalbana

Kanske var det den märkliga känslan att ha semester som gjorde att första veckan var lite av en berg- och dalbana. Ena dagen kändes det som hela sommaren låg framför mig. Andra dagen hade jag panik över att semestern snart var slut. Men varmt var det, det var en sak som var säker.

Marmorbruksleden
På vandring vid Marmorbruket en av sommarens varmaste dagar

En av sommarens absolut varmaste dagar valde vi att åka till Marmorbruket utanför Kolmården. Där vandrade vi Marmorbruksleden. Något jag absolut inte ångrar men som jag gärna skulle vandra en gång till i lite mildare temperaturer.

Arlanda och Stockholm

Dagen efter skulle vi fly värmen och åka till ett hotellrum med AC. Det var första gången på flera månader utanför Östergötland (med undantag för ett kort besök i Västmanland pga begravning i april) och vi åkte till vårt home away from home. Arlanda.

Ett öde Arlanda

Det var spännande att få se ett så pass nedstängt Arlanda. Bara veckan senare öppnade flera flyglinjer upp igen även om det fortfarande ska vara väldigt lugnt där. Mitt hjärta klappar för resebranschen och med det blev det känslosamt att se de tomma terminalerna och de groundade kärrorna.

Hur blev det med AC:n då. Jo vi testade Comfort hotel Arlanda Airport, blev uppgraderade till sviten. Där av AC:n trasig så vi bytte till ett lite mindre rum. Och allt om det kan du läsa här.

Dagen efter passade vi på att ta en tur in till stan. Käkade lunch, promenerade runt Gamla stan och Söder. Även där var det kusligt tomt för att vara en försommarsöndag.

Juli och Öland

airbnb Åkerby Öland
Vårt mysiga airbnb på Öland

Juni blev juli och vi drog med barnen till Öland. Vi hade hyrt ett gårdshus via airbnb och det är ett under att jag någonsin åkte hem. Vilket smultronställe. Hit vill jag återvända när sommar blivit vinter.

Vi badade och slappade och upplevde mest av Ölands norra delar. Mina tre favoriter hittar du här.

Vi hann inte vara hemma i Östergötland många dagar innan vi satte oss i bilen igen och drog på roadtrip. Och då menar jag roadtrip i ordets rätta bemärkelse. Första och andra natten bokad, men resten var oplanerat när vi satte oss i bilen. Flera av nätterna bokade vi samma dag eller sent dagen innan ankomst.

Roadtripen tog oss från Linköping till Lund. Via Ales stenar, Smygehuk och Ystad till Malmö där vi stannade två dagar. Därifrån åkte vi norr ut för ett kort stopp i Göteborg och därefter avslutade vi med en natt på Selma spa i Sunne.

Selma spa i Sunne
Resans sista och bästa stopp. På Selma spa i Sunne

Mer om den resan går såklart att läsa här på bloggen om du klickar dig vidare hit. Och lite mer specifikt om Selma spa har jag skrivit här.

Åter till arbetet och regnigaste juli på 60 år

Personligen gillade jag blandningen av riktig medelhavsvärme och lite ruskigare dagar som vi fick på vår semester. Och när vi gick tillbaka till jobbet i mitten av juli var jag ganska till freds med det. Jag visste också att det återstod flera kortare resor.

Jordgubbsplock och trampbåt i Stångån

Vi nyttjade sommarlovet till fullo. Drog på jordgubbsplockning och passade på att besöka Mickeys strandfik här i Linköping. Supercentralt, precis nedanför Scandic City finns en liten strand utmed Stångån eller Kinda kanal som är det vatten vi har här i Linköping. Där har Mickeys strandfik öppnat sedan något år tillbaka.

Här kan man spela minigolf och andra spel. Men man kan också trampa trampbåt i kanalen vilket vi gjorde. Det var en härlig dag som avslutades å Bastard burgers en av stans många hamburgerrestauranger som öppnat på senare tid.

Visingsö i dagarna två

Visingsö
Visingsö hamn

När vardagen blev helg drog vi för andra gången denna sommar till Visingsö. Men denna gången med vackert väder och en övernattning bokad så att vi skulle hinna med allt. Mamman i familjen behöver åka ner på egen hand för att spana in alla fornminnen som finns på ön. Men barn och sambo kändes nöjda och glad och mer om det besöket kan du läsa här.

Förstod plötsligt storheten

I samband med att vi hade besök och tillsammans med alla inlägg i resegrupper på Facebook började jag förstå att Bergs slussar var något alldeles särskilt. Genom åren som Linköpingsbo har jag varit där förhållandevis många gånger för att ha en sevärdhet så nära, det kan vara glassen som lockar. Men jag har aldrig förstått varför folk i det närmaste vallfärdar dit.

Bergs slussar Göta kanal
Carl Johan trappan i Bergs slussar

Jag nördade därför ner mig lite Bergs slussar och kan väl med det säga att jag förstod hypen. Många vill uppleva Göta Kanal och skall jag rekommendera en plats att göra det på så är det just Bergs slussar. Här hittar du ett Göta kanal i miniatyr. Här finns exempelvis hela 11 av kanalens totalt 58 slussar. Och slusstrappan Carl-Johan med 7 sammansatta slussar höjer eller sänker båtarna totalt 18,8 meter. Har jag inte redan övertygat dig kan jag också informera om att Göta kanalfilmerna spelades in här. Mer om Bergs slussar kan du läsa här.

Sunlight och Stendörren

Sista helgen innan juli blev augusti hade vi en familjehelg bokad på Sunlight hotell i Nyköping. Om den helgen återstår fortfarande att skriva.

Men vi kan summera den som en härlig avkopplande helg med spa, besök i Stendörrens naturreservat och mysig samvaro. Av den helgen lärde jag mig också att jag absolut inte ska döma något på utsidan.

Jag hade ingen koll på Sunlight när jag bokade det men deras annonskampanj tilltalade mig. När vi alände till hotellet trodde jag att jag hade köpt grisen i säcken.

Utifrån ser det nämligen inte ut någonting för världen. Inhyst i en gammal tvålfabrik i ett industriområdet och jag fick en känsla av att det skulle bli en flopp.

Men så snart vi kom in i entrén blev jag varse att jag misstagit mig. Här dras vibbarna till Steam hotell och det är ingen dålig jämförelse

Ännu lite mer Östergötland

När juli just blivit augusti hade vi besök igen och denna gång tog vi med besöket på en roadtrip med inslag av vår egen roadtrip tidigare i sommar. Vi stannade och tittade på slussning i Mem, beundrade Stegeborgs slottsruin och hamnen och sedan stannade vi till i Söderköping för fika och en tur i de vackra Drothemskvarteren. Mer om just dem kommer du kunna läsa här i bloggen inom kort. För är du i Söderköping är det synd och skam att missa dessa. Jag talar av egen erfarenhet.

Sommaren 2020 – med tema Göta kanal

Kanske trodde du att det var färdigtalat om Göta kanal i detta inlägg om sommaren 2020. Nej då. Det visar sig att det lätt blir ett frekvent förekommande inslag när man rör sig i Östergötland. För visst var det Göta kanal vi promenerade längs med när vi letade efter fika i Söderköping jag nyss berättade om. Och när jag några dagar senare tog med mig barnen för minigolf och bad i Borensberg, ja då var Göta kanal där igen.

Kaffeteriet där vi landade i Borensberg ligger precis intill kanalen. Så när att det till och med var lite svårt att hålla fokus på minigolfen och inte båtarna.

Stockholm i dagarna två

Kungliga slottet, Stockholm
Kungliga slottet i Stockholm

När kollegorna började återvända till jobbet och vi redan jobbat en månad eller så tog vi oss lyxen till en extra semesterfredag och drog till Stockholm. Målet var enkelt. Turista i den allra renaste formen och se allt det där jag inte sett. Och jag tycker att jag lyckades. Del av ett av vår resa kan du läsa mer om här och andra nattens hotell har jag skrivit en liten kärleksförklaring till i detta inlägg. Och även om sommaren känns som att den slutar ungefär i detta nu så var det lite av ett avslut den där helgen i Stockholm.

Men inte alls något ledsamt farväl. Utan ett på återseende. Och möjlighet att börja planera för hösten och alla dess underbara händelser.

Hur har din sommar varit?