Meny
Personligt / Reseberättelser / Resor / Svenska resmål

(Rese) sommaren 2021 i backspegeln

Sådär ja, då får även jag krypa till korset och medge att sommaren även kalendermässigt är över. Och vad gör man då? Jo då summerar man den. Det är faktiskt tredje året i rad jag gör det. Och skulle du vilja läsa de andra så finns det såklart att läsa här. Både 2019 och 2020. Men åter till nuet och till sommaren 2021 – så fort den gick och så härlig den var.

Juni sommaren 2021 och en drömstart

Juni var sex dagar gammal när vi satte oss i bilen mot hemlig destination. Hemlig destination för min sambo, men inte för mig. För här skulle firas födelsedag och jag hade lyckats hålla platsen helt okänd för Andreas. Han fick gissa om vi skulle åka söderut eller norrut och gissade norrut. Han hade fel. Vi landade fem timmar senare i en sagovärld för vuxna på Ästad Vingård & Sinnenas spa i Halland. Och inlägget därifrån det kan ni såklart läsa här. Och bilden i inledningen av detta inlägg är också därifrån.

Sedan fortsatte jag juni med att testa Strandgatan 2:s nya glasshak tillsammans med Emilie på travelsbyknutte.com

Norr om polcirkeln för första gången

När sista jobbveckan innan semestern var avklarad stod kalendern på dagen innan Midsommarafton och vi befann oss på Arlanda. Och denna gången faktiskt för att flyga någonstans – till Kiruna.

Midnattssol Luossavaratoppen Kiruna
Midnatt på Luossavaratoppen i Kiruna och den bästa starten på midsommarafton 2021

Midsommarhelgen spenderade vi alltså i midnattssolens land. Det var första gången jag var så högt upp i landet och det var alldeles alldeles magiskt. Jag är helt förälskad och jag kommer att komma tillbaka. Var så säker. Resan resulterade i mina 18 bästa tips i Kiruna med omnejd.

Juni blir juli i Borås och på Nääs fabriker

Vi hann sedan inte mer än hem och packa om väskorna för nästa semestertripp. Denna gången med barnen till Västergötland och Airbnb utanför Borås. Vädret svek oss något och vi såg lite annat av Borås än vad vi kanske tänkte oss från början. Bland annat Leos Lekland som var sprillans nytt och varmt kan rekommenderas.

Airbnb Borås

Det kan jag även göra med Borås Djurpark som vi besökte en av de andra dagarna. Och så självklart konceptet AirBnB. Det är andra året vi hittar ett smultronställe för vår första semestertripp med de små. Förra året åkte vi till Öland och du kan ge dig på att jag nu är på jakt efter nästa smultron till sommaren 2022. Tips på en riktig pärla till AirBnB som rymmer två vuxna och två barn? Då vet du var du har kommentarsfältet.

Nääs fabriker

Efter några dagar på 25 kvadrat vilket inte var några som helst problem, lyxade vi till det med ett härligt Deluxe Loftrum på Nääs fabriker. Och som jag skrivit på Instagram några gånger men inte hunnit sammanfatta här på bloggen än. Gör inte samma misstag som jag och boka en natt på Nääs fabriker. Boka fler!

Här har vi ett exempel på när mina fellow resebloggarkollegor tipsar om guldkorn. Tack Annika på Resfredag – utan dig hade jag noga aldrig varit på Nääs.

Östergötlandsnjut, goda vänner och nya möten

Någonstans här har jag en känsla av att sommaren peakar. Dagen efter vi kommer hem från Borås och Nääs gör vi en utflykt till en plats som stått på önskelistan länge Glasbruket Vandrarhem & Café.

Och redan två dagar senare mötte jag upp en annan resebloggarkollega, Linda på 2globetrotters.se, på Lingon & Dill i Skärblacka. Vi åt glass, pratade i kvadrat och spånade idéer för saker som vi fortsatt jobbar på och hoppas kunna sätta i verket under hösten.

Sedan fortsatte vi njuta på hemmaplan. Spatserade på sommargågatan i Linköping, gick digital stadsvandring från Visit Linköping och käkade vad jag skulle kalla Linköpings godaste hamburgare – den på Flott.

Eftermiddagsfikan intog vi på underbara Åbacka café som du kan läsa mer om här.

Fenomenmagasin och Stockholmsbesök

När jag inför att jag skulle påbörja detta inlägg funderade över hur sommarens sett ut så tänkte jag att juli var en lugn månad där vi var mycket på hemmaplan. När jag kollar igenom kalender och fotoalbum konstaterar jag att hemmaplan kanske stämmer delvis men lugn. Nja det vet jag inte.

Vi hann med Fenomenmagasinet i Gamla Linköping med barnen innan de drog vill västkusten med sin andra familj och vi tog sikte på Stockholm. Tanken var en natt. Det blev två. Varav den första på lyxhotell. Mina tankar kring det har jag formulerat ner här. Tankarna kring natt två och test av ett av Stockholms nyaste hotell – Clarion Collection Hotel Tapetfabriken – det finns det skrivet om här.

I övrigt hann vi med att besöka Vasamuseet och en tur på Skansen i tropisk värme. Lägg till det en tur i saluhallen. En öl på Mosebacke. Förrätt på Nygbrogatan 38 och middag på Koh Phangan. Vi strosade i Hammarby sjöstad och testade på Sjöstaden skybar. Ja ni hör ju. En ganska perfekt Stockholmsvistelse.

Mot Västmanland och glass via slott

Från huvudstaden styrde vi sedan kosan mot Västmanland och Arboga med lunchstopp på ett av de kungliga slotten – Ulriksdal och deras slottscafé.

Väl i Västmanland var målet Glass & Berså – ett glasscafé med de mest magiska kreationer. Ännu ett besöksmål som stått länge på min lista.

Dagen efter tog vi med oss Västmanlandsfamiljen till Södermanland och Stendörrens naturreservat. Det blev vandring, bad (för vissa), hängbroar och SUP. Allt i den värsta sommarvärmen.

Väl hemma i Linköping igen fortsatte vi med upplevelserna i Östergötland med vandring i Tinnerö eklandskap och till Birgittas udde vid sjön Boren med avlutning på Mallboden för tarte flambé.

Läs mer: Den Heliga Birgitta och Östergötland – en resa i hennes fotspår

Tre favoriter i en smäll – vandring, slott och fika

Den 21:a i månaden juli slog vi sedan tre flugor i en smäll när vi tog bilen till Hovetorps slussar och vandrade Östgötaleden till Bjärka-Säby slott för fika. Ja sedan var det bara att vandra tillbaka till bilen igen och åka hem.

Någonstans här började vi jobba igen och vardagarna blev åtminstone lite mer spenderade på hemmaplan. Eftermiddagar och helger fixade vi dock upplevelser. Vi körde inomhusminigolf på O’learys och testade en av Linköpings nyaste restauranger Mocca Deli.

Augusti – sommaren 2021

Augusti månad inleddes så med vanlig minigolf i Valla. Och samma dag åkte jag ut till ett AirBnB i Fornåsa här i Östergötland som jag nosat upp på nätet som såg helt fantastiskt ut. Och det var det. Jag har inte hunnit berätta mer om det i text och bild men blir du sugen på att se det som gav mig tårar i ögonvrån när jag klev in så kan du titta in på min Instagram och höjdpunkten Drängstugan så får ni se.

Vi har bokat in oss ett par nätter i slutet av september. Då ser jag fram emot att landa, landa och landa lite till. Mitt ute på Östgötaslätten i det mysigaste av hus.

Egodag i Vadstena

Den tionde augusti tog jag ledigt och satte mig i bilen åt sydväst. Målet var Vadstena och en egodag av rang. Jag har så länge längtat efter att få åka till Vadstena på egen hand och njuta av all historia som finns där i eget tempo. Och så blev det. Jag hade två bokade guidningar om Heliga Birgitta och så besökte jag Klostermuseet såklart. En sen lunch på Pilgrumscentrum och sedan lämnade jag staden jag brukar kalla Östergötlands historiska hjärta. Jag blev inte helt klar men jag valde att styra kosan hemåt och stanna till på alla ställen jag ville på vägen hem.

På Egodag i Vadstena

Det blev till slut Gripenbergs Gårdsbutik, Skänninge, den gamla stenvalvsbron i Öjebro och Öjebro kvarnby. En dag helt i min smak som också gav mersmak. Det blir nog en till dag i Vadstena med allt jag inte hann. Och sedan är jag sugen på en likadan dag, eller två, i Gränna och på Visingsö.

Privat visning av Bjärka Säby

Ett par dagar senare åkte jag ut till Bjärka-Säby slott igen och fick en privat visning av en person jag känner som har tillgång till slottet. Det mina vänner var något jag verkligen uppskattade. Och lika mycket som jag uppskattade Vasarummet uppskattade jag att komma nästan högst upp i klocktornet. I alla fall efter att jag profylaxandats bort höjdrädslan.

Victoria Towers och Gröna Lund

I sommarlovets sista brinnande minuter tog vi barnen och en kompis till Stockholm. Åkte tåg, bodde på hotell, käkade gott på Pinchos och gick på Gröna Lund. Hotellet valde vi med omsorg. Födelsedagsbarnet som firades skulle såklart få bo i sitt eget tower.

Och medan augusti gick in i sin andra halva hävdade de flesta att sommaren var slut. Jag hävdade motsatsen, åkte och klippte av mig håret och firade 2000 följare på Instagram med min kära bloggkollega Emilie.

Mot Harstena och den sista fina sommardagen 2021

Förmiddagskaffe på båten ut mot Harstena

Sedan gjorde vi ett lyckokast och bokade in oss på en tur i Gryts skärgård och närmare bestämt Harstena en av sommarens sista fina dagar. Mer om den turen kan du läsa här.

På väg hem därifrån spanade jag in den lite roliga landskapsgränsen i Valdemarsvik och stannade för att strosa runt lite i Drothemskvarteren i Söderköping. Ett inlägg som efter det äntligen blev skrivet. Det har legat och väntat i utkast ett tag.

Väl hemma i Linkan testade vi ett av de nyare tillskotten på restauranghimlen. Noi3 och deras Löjan – en löjromspizza.

Så blir det nog äntligen dags att resa igen

Den sista hela veckan i augusti valde sedan att regna bort totalt. Gräset jublade och jag tände ljus och njöt. Men kanske var det ändå det tillsammans med en andra spruta i armen som gjorde att vi till slut tryckte på bokaknappen på en resa. Inte inom Sverige utan utomlands.

Jag ropar inte hej förrän vi landar. Men jag lär återkomma om saken.

Tack för allt sommaren 2021

Nu tackar vi sommaren 2021 för väl genomfört arbete och ser fram emot hösten. Själv ska jag göra allt jag kan för att här och på lite andra håll berätta för er exakt hur mysig hösten kan vara och alla upplevelser som går att göra även om det inte står sommarmånad i kalendern.