Meny
Reseberättelser / Reseinspiration / Resor / Skåne / Svenska resmål / Värmland

Roadtrip i södra Sverige – när resan är målet

Vår sista riktiga semestervecka var vi helt utan planer och möjligheterna oändliga – inom Sverige då. Andreas som brukar stå för bokningarna av destinationer, medan jag står för innehållet på destinationerna, letade febrilt. Vi hade förslag på allt ifrån att bila till Åre till flyg till Luleå. Men landade till slut i ett gammalt säkert kort – Skåne i alla fall till att börja med. Det blev en roadtrip i södra Sverige – där resan var målet.

Med två nätter bokade satte vi oss på tisdagsmorgonen i bilen och styrde kosan mot den evinnerligt långa vägen mellan Linköping och Lund. Man tänker att man kommit en bit när man passerat Jönköping, men icke. Vet ni hur stort Småland är – egentligen.

Läs mer: Roadtrip i södra Sverige fokus Småland – den ultimata guiden

Roadtrip i södra Sverige dag 1

Första stopp Lund

Första natten spenderade vi i Lund. Och trots att vi lämnade Linköping innan 8 och bara tog ett kort stopp på vägen hade klockan hunnit bli gott och väl lunch innan vi parkerade bilen i centrala Lund.

Lunch intogs helt utan googlande utan bara på känsla på Restaurang Ved vid Mårtenstorget. Ett bra val visade det sig. Regnet hängde i luften men vi satte av för lite sightseeing. I Lund måste man ju se domkyrkan. Har det undgått någon är jag svag för just kyrkor? Och domkyrkan i Lund har en alldeles speciell plats i mitt hjärta. Den påminner mer om katedralerna i södra Europa än våra vanliga kyrkor.

Lunds domkyrka

Läs mer: Lunds domkyrka, kryptan och sägnen om Jätten Finn

Stros, powernap och pizza

Så snart vi kunde checkade vi in på vårt hotell för natten Best Western Hotell Nordic Lund. Och så gjorde vi precis det man ska göra på semestern. Lyssnade på kroppen och gav den en liten powernap. För att sedan vara redo för ytterligare lite upptäckande.

Från Botaniska strosade vi vidare i de vackra gamla lundensiska kvarteren innan vi valde att hämta med oss mat hem till hotellet istället för att gå ut och käka. På rummet fanns nämligen både ett litet kök och köksbord och vi ville samla på oss mer energi med en tidig kväll inför kommande dagar. Matvalet var givet efter mitt förra besök. Men nästa gång väljer jag att äta på plats på Stäket igen. Ingen pizza blir lika bra i kartong som på plats.

Det är långt ifrån min hemmaarena men Botaniska trädgården ska man se när man är i Lund och när vi nu bodde bara ett kvarter ifrån blev det ett besök. Prunkande är ordet. Men jag är fortfarande mer både intresserad och kunnig när det kommer till historia.

Roadtrip i södra Sverige dag 2

Kåseberga, Ystad och Smygehuk

Slutdestinationen för dag två var Malmö. Men ”på vägen”, eller kanske snarare på omvägen hade jag planer på lite sevärdheter.

På den oändliga resan från Linköping till Skåne dagen innan ställde Andreas frågan ”Det finns ingen stenhög du vill att vi stannar och tittar på”. Med stenhög menar han fornminne. I all välmening. Han är bara inte lika mycket lagd åt det historiska hållet som jag. Men jag tog ändå tillfället i akt och tänkte att frågar han efter stenhög ska han få en stenhög. Och inte vilken stenhög som helst.

Ales stenar

Första stopp för dagen blev Ales stenar. Ett av Sveriges mest besökta och mäktigaste fornminnen. Ingen vet säkert men troligen är skeppssättningen runt 1500 år gammal. Arkeologiska utgrävningar visar också att stenarna i den nuvarande konstellationen kan vara ännu äldre och att det på platsen funnits andra ännu äldre fornminnen som under åren använts på nytt.

Ales stenar är mäktigt även för den ointresserade. Läget uppe på höjden med havet nedanför och den milsvida utsikten vittnar om att platsen varit betydelsefull.

Ystad och Maltes mackor med mera

Kosan styrdes sedan vidare mot Ystad. Och när det gäller Ystad finns det faktiskt inte tillräckligt med superlativ i det svenska språket. Jag får nog lov att återkomma till det. Men tills dess upplevde vi Ystad enligt följande:

Lunch på Maltes mackor. When in Ystad. Då är det här man äter tydligen. Lång kö. Jag valde den med chevré, honung och valnötter och var nöjdare än nöjdast.

Ystads vackra gator

Promenad runt Ystads gamla kvarter. En studie i vackerhet.

Mariakyrkan

Besök i Mariakyrkan från 1200-talet.

Glass på Glassmakeriet. Och jodå, här var jag självgod nog att använda min egen lista över Sveriges bästa glass – landskap för landskap för att hitta den.

Snabbtitt på klostret. Hit får vi helt enkelt återkomma. Vi hade fler besök på listan för dagen.

Smygehuk – Sveriges sydligaste udde

Det är något visst med gränser. Jag har till och med skrivit ett helt inlägg om det. Läs mer: 10 geografiska gränser på min bucketlist

Smygehuk

Och i Smygehuk hittar man Sveriges sydligaste udde. Flera små uddar i Skåne ligger långt söderut. Men detta är den absolut sydligaste. Jag har faktiskt aldrig varit här förr. Och även om det nu ”bara” är en udde så är det inte vilket udde som helst. Längre söder ut än såhär kommer du inte i Sverige.

Malmö – lite nytt och lite gammalt

På plats i Malmö checkade vi in på vårt favorithotell Clarion Malmö Live och med guldstatus som Nordic Choice-medlem fick vi denna gången äran att bli uppgraderade till en svit. Våning 23. Rum 2300 och en underbar utsikt över Öresund, Danmark och delar av Malmö.

Sedan blev det klassiker för nästan hela slanten. Ett glas bubbel i Skybaren på Live och en planka och en Ceasarsallad på Café Gustav Adolf men också ett besök på Care/Of Cocktailbar som bara ligger ett stenkast från Clarion Malmö Live. En bar vi fick upp ögonen ifrån via David Kringlunds YouTube-kanal. Jag kan varm rekommendera er ett besök där om ni gillar hantverket bakom en bra drink. Jag kan också varmt rekommendera att ni kollar på denna video innan för att ha lite behind the scenes-känsla. För övrigt kan David ha Sveriges skönaste dialekt, sätt att formulera sig på och röst att lyssna till.

Vilken drink jag valde? Det kan du läsa här.

Roadtrip i södra Sverige dag 3

Malmö – vi behövde en natt till

Inte förrän på morgonen dag tre bestämde vi oss slutligt för att stanna ytterligare en natt i Malmö. En natt på Clarion Collection Hotel Temperence och ännu en uppgradering.

Dagen nyttjade vi till ett härligt besökt på Malmö museum. Mitt fokus för besöket var Malmöhus. Malmös slott som jag trots tre år som malmöbo inte besökt. Men det visade sig ingå så mycket mer i besöket. Både konstutställning, temautställning, akvarium och teknik- och sjöfartsmuseum. Men det får ett helt eget inlägg vad det lider.

Malmöhus

Och ett malmöbesök är ju inte komplett utan en promenad i Västra hamnen så innan vi checkade ut från Clarion Malmö Live tog vi oss en sådan.

Västra hamnen

Kvällen startade sedan med en promenad tillbaka till hotellet vi just checkat ut ifrån. Jag må bo på ett annat hotell. Men bubblet intas utan tvekan bäst med utsikt från våning 25.

Därifrån har du också direkt access till en av Malmös mysigaste bargator – Mäster Johansgatan. Här hittar du mysiga små restauranger, en vinbar under bar himmel. Bastards mysiga uteservering på innergården. Och baren på hotellet som är uppkallat efter gatan. MJ´s.

Här landade vi. Och när jag sedan hittade drinken som bästa förklaras med ”Om Ben & Jerrys gjorde Espresso Martini” då var jag hemma.

Tidig kväll och oklar fortsättning

Efter att ha delat soffa med Bingo Rimér på MJ´s tog vi en tidig kväll och gick och la oss. Fortfarande helt utan aning om vad morgondagen skulle ha att erbjuda.

Roadtrip i södra Sverige dag 4

Jag vaknade förhållandevis utvilad med utsikt över taknockarna på Gamla Väster i Malmö denna den fjärde dagen av vår roadtrip. Det var lite nu det skulle avgöras. I Malmö skulle det regna. Och vi kände oss klara för denna gång. Vart skulle vi åka här näst? Inget bestämt och därmed alla möjligheter.

Norrut mot en gammal favorit

Strax efter att jag slagit upp de blå och innan morgonpromenaden på Gamla Väster blev jag dock informerad om nästa stopp. Göteborg. Och en gammal klassiker. Resan var tänkt som en poängresa. Både i syftet att bo för poäng men också att samla poäng via den kampanj som Nordic Choice hade där man fick tredubbla poäng på varje bokning. Hittills hade vi tillbringat natten i Lund för SAS Eurobonuspoäng och bokat natten på Clarion Malmö Live och Clarion Collection Temperence via kampanjen och fått tredubbla poäng. Nu var det åter dags för en ”gratis” poängnatt. Denna gången för 7500 Nordic Choice-poäng på Quality hotel Winn i Göteborg.

Med jetlaggade minnen från 2018

Senast vi bodde där hade vi precis landat från en tolvtimmars flygresa från Thailand. Min dittills längsta flygresa. Jag minns att det var första deltävlingen i Melodifestivalen på kvällen när vi checkat in på Winn. Men jetlagen slog hårt och jag var inte människa att hålla ögonen öppna. Det var dessutom den skönaste säng jag någonsin sovit i. Nu var frågan om det verkligen var det eller om det var jetlagen som spelade mig ett spratt. När jag klockan 4 på morgonen efter, klarvaken utan större förhoppningar traskade ner till receptionen för att kolla om det fanns lite kaffe att köpa och receptionisten meddelar att hon precis har kokat nytt och att jag naturligtvis bara kan ta med mig ett par koppar upp utan att betala. Ja ni förstår ju säkert.

En regnig resa norrut

Med dessa minnen startade vi vår resa norrut från Sveriges tredje största till Sveriges näst största stad. Och på vägen denna gång hade jag återigen tänkt ut flera stopp. Men SMHI verkar ha publicerat väderprognosen i förväg och tagit semester för ingenting stämde denna dag.

Vårt första stopp skulle bli i Mölle. Därefter skulle vi fortsätta ut mot Kullens fyr. Vi skulle stanna i Torekov och Båstad. Kanske svänga inom Tylösand och Falkenberg eller se världsarvet i Grimeton.

Istället regnade det så ihållande och kraftigt att vi knappt såg vägen framför oss. Men när himlen såg lite blåare ut i väster ut mot Kullahalvön gav jag inte upp hoppet utan styrde kosan mot Mölle. Det var uppehåll när vi stannade bilen men hann börja regna småspik i samma sekund som vi traskade in genom dörrarna till Grand hotell Mölle och slog oss ner för en kaffe.

Non stop till Götet

Vi bestämde oss för att försöka köra ifrån vädret och med löfte från flera resebloggarkollegor att det förvisso var kallt men soligt på Sveriges framsida så tryckte vi plattan i mattan och skippade några fler stopp på vår väg mot Göteborg. Att corona sedan sett till att Göteborg var i det närmaste stängt och att det blev en kebabrulle på rummet kan vi lämna där hädan tycker jag.

Förutom just kebabrullen. För det var banne mig den godaste rullen jag ätit. I den snyggaste förpackningen. Titanic Pizzeria i Hisings Backa kan verkligen rekommenderas.

Kebabrulle och planerna för morgondagen

Dag fyra på vår roadtrip hade inte riktigt hållit måttet. Nu var frågan hur vi skulle vända detta. Till kebabrullen ställde Andreas den (inser jag såhär i efterhand) ganska vågade frågan:

-Om du fick välja vilket spa du ville, vilket skulle du helst vilja bo på just nu?

Här kommer jag alltid och oavkortat egentligen att vilja svara Yasuragi som är mitt favoritspa. Men jag vill också testa nytt. Så jag svarade lite svävande just att Yasuragi är ju alltid favoriten. Att jag gärna skulle vilja testa Ästad vingård och Gullmarsstrand. Sedan avslutade jag med att säga att barndomsdrömmen är dock alltid densamma – Selma spa i Sunne.

-Va bra, svarade Andreas, för vi åker dit imorgon.

Roadtrip i södra Sverige dag 5

Mot min barndoms högsta önskan

Kan man kalla Sunne i Värmland för södra Sverige. Ja, jag tycker nog det. Trots den resebloggare jag är så var jag ganska säker på att jag var ganska långt norrut när jag senare under dag fem landade i Sunne. Jag blev grovt besviken när jag tog fram mobilkartan och insåg att två tredjedelar återstod. Så nog kan jag hålla fast vid namnet på detta inlägget. Roadtrip i södra Sverige.

Tidigt på morgonen dag fem satte vi oss i bilen och påbörjade färden från Göteborg till Sunne. Och redan innan jag landade på kurorten och från mitt fönster kunde blicka ut över mellan-Fryken så bubblade det inom mig av kärleken till Sverige och våra olika landskap. Från Skånes vida slätter till västkustens klippor till Värmlands skogar och sjöar. Och då har jag som sagt bara sett en tredjedel.

Selma spa i Sunne

Lagom till lunch parkerade vi bilen utanför Selma spa i Sunne och avnjöt en trerätters innan det var dags för vår spatid. Och som om det inte vore nog så är även Selma spa ett Nordic choice-hotell som gav oss tre gånger så många poäng som i vanliga fall.

Om vår vistelse får jag skriva mer i ett alldeles eget inlägg. Men det blev till slut en alldeles perfekt avslutning på vår roadtrip. Och aldrig någonsin hade jag kunnat ana när vi styrde kosan mot Lund att vi skulle sluta i Sunne. En roadtrip i ordets rätta bemärkelse. Där resan är målet och målet inte är resan.

Mellan-Fryken

De regntunga skyarna som följt med oss upp till Värmland lättade under kvällen och vi tog en promenad ner till sjön. En varm rekommendation från mig. Det är något visst med de norrländska insjöarna tänkte jag skriva. Men nu ska jag inte överdriva. Värmland ligger ju faktiskt i Sveland. Men det låter inte lika bra. Det är något visst med de svealändska insjöarna. Nej, vi släpper det, ni förstår vad jag menar. Om inte annat kan ni väl ta en titt på dessa bilderna.

Roadtrip i södra Sverige dag 6

Med vemod i blick

Med ett ganska stort vemod och ett enormt sug efter mer ställde vi in GPS:en på hemadressen efter att ha checkat ut från Selma spa på söndagsmorgonen.

En stund tidigare hade jag med Sven-Ingvars Sommar och Sol i öronen i solen på vår balkong fält en tår av glädje och skrivet inlägget på Instagram som börjar med Madickens ord – Idag känner jag livet i mig.

Fröding och Stjernsund

På resan hem kramade vi ut det sista och stannade till vid Alsters herrgård, Gustav Frödings minnesgård, för lunch. Och vid Stjernsunds slott för en bensträckare. Dessvärre missade jag den guidade visningen med några minuter och får därmed komma tillbaka.

Sex dagar och fem nätter senare vet jag att det inte är sista gången vi sätter oss i bilen med resan som mål och mening. Tack Sverige för allt du har att erbjuda. Älskade land.

Vad tycker du om att åka på roadtrip? Gör du som vi och låter det bli som det blir eller har du den minutiöst planerad?

Lite mer att läsa på Lite mera rosa