Meny
Reseinspiration / Resor

Det jag sparat tills jag åker tillbaka

Hur länge du än stannar på en plats finns det alltid någon som tycker att du valt att stanna för kort. För kort tid för att hinna se allt. Men å andra sidan. Tänk om du hade stannat tillräckligt länge över allt så att du faktiskt hunnit se precis allt. Då hade det ju inte funnit någonting att åka tillbaka till. Det jag sparat tills jag åker tillbaka blir nu en lista för kommande resor.

Visst finns det platser där jag gärna hade velat stanna ytterligare en dag utöver de där dagarna vi hade bokat. Men är det inte alltid så? Är man någonsin redo att åka hem? Vissa platser har jag medvetet åkt en kortare resa till än vad jag kanske egentligen hade önskat. Det kan handla om att det skulle bli ganska många tusen dyrare för det där sista dygnet. Eller kanske inte ens vara möjligt att åka ytterligare ett dygn. Och valet mellan att åka och inte åka alls är ofta ganska lätt. Så därför kommer här en lista på alla de där sakerna och platserna jag sparat tills jag åker tillbaka.

The Vessel & Empire state building

När jag började skriva detta inlägg skulle platsen i New York som jag hade sparat till nästa gång jag åkte dit vara Carries hus från TV-serien Sex and the city. Men så kom det sig att jag innan inlägget hann bli klart faktiskt åkte till New York och besökte just den där platsen. Efter att ha strosat hela the Highline kryssade jag in i kvarteren och hittade till slut till den välbekanta dörren.

Nej istället får det bli ett par andra platser jag sparat. Jag började min promenad på Highline vid The Vessel vid Hudson Yards. En trappbyggnad som är en sevärdhet i sig. För något större syfte har den inte. 2500 trappsteg har den totalt och bjuder på en vidunderlig utsikt – sägs det. Jag vet inte för den sparade jag att gå upp i. Liksom helt nyrenoverade observationsdäcket i Empire state building. Jag bodde bara ett kvarter från byggnaden när jag var där senast och många var de inkastare som undrade om jag skulle upp. Men nix, även det sparar jag till nästa resa.

Sentosa Island

På vår resa jorden runt gjorde vi ett två dygn långt stopp i Singapore. Skulle jag lista de platser jag fått höra att vi stanna på för kort så ligger nog Singapore i topp. Men jag tycker nog att vi hann med ganska mycket ändå. Ett ställe vi inte besökte var nöjesön Sentosa. Vi får helt enkelt ta det nästa gång vi kommer till Singapore. Då tänker jag även bo en natt på Marina bay sands så att jag får bada i den berömda Infinity-poolen.

Skulle du nu ha hittat hit för att du vill läsa mer om Sentosa Island ska du inte bli besviken. Klicka dig istället vidare till min bloggkollega Dryden som skrivit ett par inlägg om just Sentosa.

Malibu

I november 2018 besökte vi för första gången Los Angeles. Och även om jag nu var lite osäker på vad det egentligen fanns för sevärdheter i denna city of angels så var Malibu ett ställe jag kände till.

Nu råkade vi besöka Kalifornien och Los Angeles under de värsta bränderna på år och hela Malibu var inte bara eldhärjat utan också avstängt. Det var branden då bland annat de legendariska inspelningsplatserna i Dr Quinn förstördes. Men en vacker dag hoppas jag att vi kan åka tillbaka och njuta av Malibu.

Alcatraz

Att den tidigare planeringsfascisten har blivit spontanitetens förespråkare har jag konstaterat två gånger under hösten som passerat. Dels i samband med att jag åkte på överraskningsresa till Gent och sedan ett par månader senare när jag blev avlämnad med ett boardingpass till New York på Arlanda.

Hit men inte längre kom vi.

Kanske är det också därför som jag inför vårt besök i San Francisco inte hade förbokat någon tur till Alcatraz. Jag hade nog tänkt mig ett besök där. Men jag hade inte tänkt att det skulle vara väntetid flera dagar innan man kunde komma iväg om man inte förbokat. Alcatraz var förvisso inte det viktigaste för mig att se och det var ingen skada skedd när jag upptäckte faktumet. Vi sparar det och tar det nästa gång helt enkelt.

Katedralen i Palma

La Seu, den magiska katedralen i Palma, har jag besökt många gånger. Den platsade till och med på denna listan för en tid sedan. Någon som dock inte besökt den är mitt ständiga resesällskap tillika sambo.

Han har varit i Palma flera gånger men inte kommit dit. På vår kryssning med Symphony of the seas var första stoppet Palma och jag såg fram emot att visa honom en av mina favoritplatser. Vi strosade runt på Palmas söndagstomma gator och kom därmed fram till katedralen just som de stängde för högmässa i ett par timmar. Och därmed försvann chansen att hinna göra ett besök om vi ville hinna med båten mot Marseille. Vi får ta det nästan gång vi är på Mallis helt enkelt.

Knossos

Det är en historienörd ni har att göra med här. Det var mitt absoluta favoritämne i skolan. Jag läste till och med extra historia och några år senare satte jag mig i skolbänken igen och läste historia på Universitetet här i Linköping.

Bild: Pixaby

Kreta har jag besökt två gånger. En gång 2005 i Makrigialos och en gång 2008 i Platanias. Båda gångerna handlade det om klassisk charter. Flera år senare sitter jag och tittar på Kretas karta och ser Knossos. Det visar sig att Knossos ligger på Kreta. Knossos. En av de absolut viktigaste arkeologiska fyndplatserna från grekisk bronsålder. Platser som daterats till att vara lika gamla som pyramiderna och minst lika fylla med mysterier. Nåja, jag får helt enkelt åka tillbaka.

Famagusta

Jag har besökt Cypern två eller möjligtvis tre gånger, minns inte riktigt.Ön är sedan många år delad i två delar, den södra är grekcypriotisk och den norra turkcypriotisk. Gränsen bevakas av FN.

1974 blossade konflikten mellan de båda sidorna som mest och området Famagusta och närmare bestämt delen Varosha som då var en av Cyperns mest blomstrande semesterorter utrymdes titt som tätt på grund av striderna. En dag på sensommaren 1974 ljöd larmet ännu en gång och invånarna utrymde. Föga anade de då att de aldrig mer skulle få återvända. Eller i alla fall inte ännu i skrivande stund.

Lyxhotellen är förfallna i spökstaden

De lyxiga hotellen står sedan den där dagen tomma och förfaller, staden liknar numera snarast en spökstad. Det ryktas att folk lämnade mitt upp i det man höll på med och på ett bord ligger pengahögarna kvar i väntan på att fortsätta räknas. Men kanske är det bara en skröna för tillräckligt nära för att se med egna ögon kommer man inte.

Stadsdelen är inhägnad med taggtråd, oljefat och presenningar och hela stadsdelen är förbjuden att vistas i. Ogräs och kaktusar har tagit över asfalten. Anledningen till att området förfaller är punkt 5 i resolution nr 550 av FN:s säkerhetsråd, antagen 1984, som slår fast att endast invånare i dåvarande Varosha ska få bosätta sig i området igen.

Vad ska jag där och göra?

Som turist kan man åka till platsen och spana in genom stängslen och de större resebolagen anordnar till och med utflykter dit. Trots det har jag aldrig varit där. Jag har till och med haft biljetter bokade en gång. Det var på min resa till Cypern med min vän Hanna, men då hade det blivit en miss med bokningen och vi fanns inte med på listan och fick därmed inte heller plats på bussen.

Det var också i samband med den bokningen som Hanna myntade det kläckte det hon sedan fått höra ganska många gånger. När jag med stor entusiasm meddelade vad jag ville göra under veckan och Hanna spanar in aktiviteterna i broschyren vi fått. Så tittar hon på mig och utbrister förvånat:

– Men Famagusta är ju alldeles öde – vad ska du där och göra?

Ja uppenbarligen inget alls eftersom det verkar vara min lott i livet att inte komma dig. Jag får ta det nästa gång jag är på Cypern.

La Sagrada familia

Barcelona, staden min sambo bott i och som jag inte haft minsta längtan till. Men så avgick Symphony of the seas därifrån i april 2018 och vi hade en dag till förfogande.

Jag hade inga som helst förväntningar. Men jag hade hört att La Sagrada familia var en plats man skulle besöka i Barcelona. Så det gjorde vi. Och vad jag tyckte om att se den byggnaden första gången kan ni läsa här.

Det blev dock inget besök inne i katedralen. Det sparar vi till nästa gång.

Vandra på GC

Inför vårt besök på Gran Canaria i början av 2017 hade jag bokat en vandringsutflykt i de kanariska bergen. Inspirerad av Anne Lundberg som bestigit Kilimanjaro i SVT:s Landgång skulle jag påbörja min väg till toppen och se de vyer som inleder detta inlägg.

Någon dag innan vi skulle ut på tur hade vi hyrt bil och skulle ge oss upp på en egen liten utflykt. Jag har aldrig sagt att jag gillar höjder och framför allt inte om det är serpentinvägar med sluttningar bakom några centimeter höga vägräcken. Efter viss andnöd några panikattacker och en vänlig men bestämd order till chauffören att vända åkte jag ner till havsnivå och avbokade bergsvandringen. Det får bli nästa gång helt enkelt.

SkyWheel i Helsingfors

I Helsingfors hamn finns SkyWheel. Ett pariserhjul kort och gott. Jag hade tänkt mig en tur i det när vi var där i oktober 2018 men tiden räckte inte till. Men nästa gång. Då jäklar och då slår jag på stort och åker i den som har en bastu inbyggd.

Vatikanen

Är det en stad där jag skulle kunna hålla med om att vi faktiskt hade på tok för kort tid så är det i ett av mina absoluta favoritresmål Rom. Vi stannade till med Symphony of the seas i hamnstaden Civitavecchia och tog tåget in till Rom. Det var några få men väldigt intensiva timmar i denna fantastiska stad. Lika fantastisk som jag någonsin hade kunnat drömma om.

Bild: Pixaby

Ett besök utanför Colloseum blev det och det räckte alldeles utmärkt. Vi spanade in Forum Romanum, Spanska trappan och Fontana di Trevi. Och visst hade jag önskat få mer tid på alla dessa platser. Och det tänker jag se till att jag får också vad det lider. Men något som inte ens fick ett besök under vår resa var Vatikanen. Det tar jag definitivt vid nästa besök i Rom. Alla vägar bär ju som bekant dit.

Nu vill jag veta vad du har sparat till nästa besök? Eller har du sett allt?

Följa gärna Lite mera rosa på Facebook eller Bloglovin för löpande uppdateringar! Eller följ mig på Instagram för mer bilder och tankar. Tack för att du läser mina tankar.

1 Comment

• Ann-Louise Paulsson
    29 december, 2019 at 19:53

Vilket spännande inlägg och intressant att tänka på vad man sparat. Hade faktiskt inte en aning om att det var flera dagars väntan på att åka ut till Alcatraz. Trots typ femton besök i San Francisco har jag faktiskt aldrig varit där så det är en sak jag sparat. Jag brukar också spara att gå in i olika kyrkor om det är kö (trots att jag egentligen älskar att gå in i kyrkor) men just Sagrada Familia är en kyrka som jag var inne i vid första besöket och det var verkligen värt varenda minut vi stod i kön. Nu på vår senaste resa till Florens och Pisa så sparade jag alla ställen där man var tvungen att köpa biljett/vänta i kö osv och satsade på att titta på saker på utsidan istället.