Meny
Hotelltips / Närke / Reseinspiration / Resor / Svenska resmål

Clarion Collection Hotel Borgen – det var kärlek vid första ögonkastet

Det finns hotell man tycker om och gärna återvänder till. Och så finns det hotell man älskar. Hotell som tar andan ur en och som man inte vill checka ut ifrån. Hotell som är kärlek vid första ögonkastet. Clarion Collection Hotel Borgen i Örebro var ett sådant hotell. Och det enda jag kan tänka på är hur jag inte har kunnat höra om det tidigare. Detta hotellet måste berättas om så fler får uppleva det.

Det var egentligen en slump att vi hamnade där. Kort bakgrundscheck. Det var påskhelg. På annandagen skulle vi åka från vår hemstad Linköping till Garphyttans nationalpark utanför Örebro för att möta upp Andreas familj från Arboga och göra en repris av julhelgens Corona-anpassade träff och vandra lite. Men vi var ju lediga och inte för att det var långt att åka på morgonen men vi tänkte passa på att uppleva lite på vägen och bo en natt i Örebro innan vi sedan möttes upp i Garphyttan. Andreas började leta hotell och eftersom vi är lojala Nordic Choice-medlemmar blev det ett i den familjen.

Historien om Clarion Collection Hotel Borgen – del 1

”Bokat, här kan du läsa lite om historian” skrev han till mig i ett meddelande. Han vet ju att jag är svag för den. Historian. Jag kikade in på länken. Såg bilden på det stora vackra röda tegelhuset. Skummade igenom texten och läste sedan lite mer noggrant en gång till. Detta skulle bli bra. Borgen. Med anor från 1800-talet. Ett hus byggt på en plats precis intill slottet, redan där var jag såld. Här låg det tidigare ett garveri som revs för att ge plats åt det hus jag nu skulle få bo i. 1892 stod det klart och var då Örebro Sparbanks nya hus. Jag läser om bankdirektören Claes Bergman som är den som ligger bakom idéerna för byggnaden. Han besökte städer som Göteborg, Lund och Malmö innan huset byggdes och resultatet blev en medeltidsinspirerad gotisk byggnad i tegel med tinnar och torn.

Men jag läser också om Claes son Hjalmar. På den tiden var inte huset bara bank. Bankdirektören bodde också i huset och en trappa upp hade familjen Bergman sin våning. Här satt sonen Hjalmar och tittade ut över Örebro och skapade sina första litterära verk. Och det är inte vilken Hjalmar som helst utan Hjalmar Bergman. En av Sveriges mest älskade författare.

Det var med den förkunskapen jag gick in i Clarion Collection Hotel Borgen. För jag hade helt missat det som stod lite som i förbifarten i en bisats på samma sida. Redan 1934 flyttade nämligen Sparbanken från huset och ersattes av något helt annat.

NA Borgen och historien om hotellet – del 2

Efter att jag i vanlig ordning lagt upp mina första stories från hotellet på Instagram (följer du mig där?) skrev en gammal kollega från Corren i en kommentar – ”NA Borgen”.

Först förstod jag ingenting. Sedan började jag lägga ihop ett och ett. På husets fasad hade jag sett Nerike Allehandas logo och i restaurangen hade jag sett ett onormalt stort antal skrivmaskiner. En snabb googling senare var jag i himmelriket. Mellan 1934 och 2013 var Borgen nämligen Nerike Allehandas redaktion. Och även om det börjar närma sig tio år sedan jag själv satte min yrkesmässiga fot på en sådan finns journalistiken i hjärtat och murveln i blodet.

Jag hade gett ifrån mig små utrop var jag än satte min fot i hotellbyggnaden hittills. Åh och ahhh och nej men åååh. För att atmosfären var helt fantastisk i de gamla lokalerna med stukatur, högt i tak och trägolv. Att sätta den miljön i sitt sammanhang av en redaktion – det var ren och skär kärlek för en journalist som nu lever ut sin skrivglädje på en reseblogg.

Och nu är detta tänkt att vara en berättelse om Clarion Collection Hotel Borgen så jag tror att jag låter det vara så. Att ni får följa med mig in i känslan jag fick för hotellet. Och vill ni läsa mer om Borgen som redaktion och göra en resa tillbaka i tiden tycker jag ni ska klicka er vidare till min bloggkollega Sofia på Fantasiresor.

Hon bodde på hotellet en helg 2017 för workation och fick först efter det veta att hennes farfar faktiskt jobbat på Nerikes Allehanda en gång på 50-talet. Hur härlig är inte den historien? Läs hela här.

Clarion Collection Hotel Borgen april 2021

Men nu är det vare sig 50-tal eller 2017 utan påskhelg 2021 och vi gör entré på Borgen. Entrén i sig vittnar om att det inte alltid varit hotell för det är ingen typisk hotellentré med glasdörrar som glider isär. Nej här funderar jag först om jag kommit rätt. Innanför dörrarna möts jag av en vestibul och ett trapphus. Det tar en stund innan de ögonen vänjer sig av från solljuset utanför till den ganska mörka miljön inomhus. Och då ser jag.

In till höger ligger reception och restaurang tillsammans. Det är högt i tak. Luftigt och stora höga fönster som släpper in mängder av ljus i den varsamt renoverade lokalen.

Collection-hotellen erbjuder både eftermiddagsfika och kvällsmat och det är här i restaurangen både det och frukost serveras.

Vårt rum ligger dock i en annan del och när vi fått ett varmt välkomnande av receptionisten får vi ta oss tillbaka ut i vestibulen igen och gå in genom en annan av dörrarna och vidare upp i det magnifika trapphuset. Vårt rum ligger på andra våningen. Samma våning där Hjalmar en gång bodde.

Med badrum to die for

Vi möts av en öppen yta direkt innanför trapphuset innan den lite mer ordinarie hotellkorridoren tar vid. Vårt rum ligger ganska direkt till vänster och höjden på rumsdörren vittnar om att vi kommer föräras med högt i tak.

Rummet i sig är normalstort med rosa (!) väggar och en stor vacker säng. De höga fönstren följer med även upp hit och utsikten vi får är över Örebro slott. Det hade räckt här. Det finns två dörrar i rummet varav den ena ligger bakom sänggaveln och går troligen in emot rummet bredvid. Av någon anledning får jag för mig att även den andra dörren vetter in mot angränsande rum. Var toaletten var hade jag inte en tanke på. Men att en så vacker ståtlig dörr skulle gå in till en toalett fanns liksom inte i min värld.

Så det blir ett åååh, eller möjligen ett wow till när Andreas öppnar dörren in till badrummet. Jag kan utan minsta tvekan säga att detta är det läckraste hotellbadrummet mitt öga någonsin skådat.

Det går inte att förklara i ord. Det måste visas i bild. Så håll till godo.

Centralt och historiskt hotell i Örebro

Vill du bo centralt men ändå lite avsides i de historiska delarna av Örebro? Ja då är detta hotellet för dig. Ett genomgående tema jag upplevt på Clarion Collection-hotellen är den hemtrevliga känslan och Borgen är inget undantag. Här finns gott om mysiga gemensamhetsytor. Här finns bräd- och sällskapsspel att låna och även böcker. Och naturligtvis serveras både eftermiddagsfika och middag.

Ber du mig om hotelltips i Örebro finns det inget annat alternativ. Clarion Collection Hotel Borgen är platsen att bo på. Titta in på Borgens egen hemsida för mer information här.

Lite mer att läsa på Lite mera rosa

6 Comments

• Sofia / Fantasiresor
    20 april, 2021 at 18:46

Kul att läsa! Verkligen en Clarion-pärla. Tack för länken också, känner att jag nästan måste dit igen nu!

• FREEDOMtravel
    26 april, 2021 at 06:53

Vad kul! Där var vi nyligen. Eller nja, vi tittade bara på hotellet utifrån, eftersom vi var i Örebro med husbil. Men hotellet hamnade i alla fall på bild i vårt Örebro-reportage 🙂

• Lena - gott för själen
    10 juli, 2021 at 09:59

Jamen eller hur! Så fint hotell. Jag var där på bloggevent 2018 och konstaterade att jag nog inte bott på något vackrare hotell!

Kram Lena

• Cornelia
      11 juli, 2021 at 10:43

Så härligt det låter med bloggevent, något vi hoppas kunna uppleva snart igen 🙂

• […] är mina favoriter är Clarion Malmö Live, Clarion Collection Hotel Tapetfabriken i Stockholm och Clarion Collection Hotel Borgen i […]

• […] Men när jag bad om att få åka till en slagghög trodde jag måttet var rågat. Vi skulle ta oss mellan Linköping och Örebro. Och min vana trogen spanade jag in vilka sevärdheter som fanns på vägen. Kvarntorpshögen i […]