Meny
Förträffliga Östergötland / Hotelltips / Reseberättelser / Reseinspiration / Resor / Sparesor / Svenska resmål

Vildmarkshotellet – ett perfekt spa & hotell för hela familjen

Det var julafton och i flödet dök det upp ett julklappstips. Familjehelg på Vildmarkshotellet i Kolmården. Jag slog till på direkten och bokade in en helg i slutet av mars. Vi har bara drygt sju mil till Kolmården och ser det nästan som lite av en staycation. Tänk om man vetat då att vi skulle tänka både en och två gånger innan vi beslutade oss för att verkligen åka. Vi valde att åka. För att stötta de lokala näringsidkarna så länge vi kan. Och för att vi alla var helt pigga utan några som helst sjukdomssymptom. Och vi fick en härlig övernattning på Vildmarkshotellet i Kolmården.

Fredag eftermiddag och vi åkte tidigare från jobbet för att hämta upp barnen direkt efter skolan packa in i bilen och åka till Kolmården. Strax innan vi ska åka kommer beskedet från regeringen att gränsen på 500 personer vid evenemang och tillställningar sänks till 50. Innan vi vet vad det innebär ringer jag hotellet för att se om det blir någon snabbt insatt ändring i vår bokning. Vi har redan tänkt både en och två gånger om vi verkligen ska åka. Men ändringen slår igenom först på söndagen och vi bestämmer oss för att passa på att gynna våra lokala näringsidkare så länge vi kan.

Precis intill djurparken

Vildmarkshotellet i Kolmården ligger granne med djurparken. Följ bara skyltarna en bit efter huvudentrén och sväng höger ner mot vattnet så har du snart hotellet i sikte. Hotellet är populärt för företag som bokar konferenser men också för familjer. Vackert beläget precis vid Bråviken erbjuder Vildmarkshotellet en helhetsupplevelse med eller utan djurparksbesök. Och dessutom i de nyrenoverade lokalerna från förra året. Här kommer vår övernattning i bild och text.

Familjehelg på Vildmarkshotellet

I paketet ingick övernattning för fyra personer, frukost, nyskriven Bamseshow, inträde till spa och flera aktiviteter på hotellet. Vi valde att lägga till en liten slant för att få havsutsikt och det är det väl värt för rummen med havsutsikt går inte av för hackor.

Vårt rum var litet men välplanerat med en dubbelsäng och sängskåp som bildar en supermysig våningssäng för barnen. Vi bodde på våning fyra alltså en våning över receptionen och hade en milsvid utsikt från vårt rum. En kaffe i solen här när det blivit lite varmare skulle man inte må dåligt av. Och vad gör det att rummen är små. Det är ju inte där man hänger ändå.

Spa & bad

På ankomstdagen ingick entré till spa och bad från klockan 11 fram till klockan 17 – därefter är spaavdelningen vikt till gäster över 16 år. Vi packade bara in oss på rummet och begav oss sedan iväg för att hoppa i plurret.

Spa-avdelning har en del på övervåningen på plan 2 och en på nedre våningen. Övervåningen är lite mer för de vuxna. En lite större bassäng med förhållandevis svalt vatten, en av delning med bubbelpool och relax-stolar. Här hittar man även bar och matservering.

En våning ner hittar du den lite mer barnvänliga delen med Egyptiskt tema. I denna delen hittar man en lite mindre och inte så djup barnpool, en utomhuspool som just nu var stängd och så strömmen. En bassäng formad i en cirkel med en ganska rejäl ström. Vår absoluta favorit att åka runt och busa i. Utöver det finns också en bubbelpool med en makalös utsikt ut över vattnet.

Här hängde vi både på ankomstdagen och dag två innan vi åkte hemåt. Då fick vi faktiskt hela spadelen för oss själva en stund. Som en dröm naturligtvis men när man inser vad det skulle kunna resultera i snarare en mardröm. För måste jag välja så vill jag hellre dela med andra gäster än inte kunna besöka Vildmarkshotellet alls.

Läs mer: Att resa med barn

Aktiviteter på Vildmarkshotellet i Kolmården

Runt om på Vildmarkshotellet finns ständigt någon aktivitet att delta i eller något att göra på egen hand.

Vi hann inte med allt utan får helt enkelt komma tillbaka och göra det andra. I ett rum finns ett litet lekland i sann Leos Leklandskänsla. I ett annat rum är det aktivitetsrum med möjlighet till både pingis, fotbollsspel och andra sällskapsspel. Det anordnas även pyssel av hotellet. Det hann vi inte med att delta i denna gången.

Vildmarkshotellet i Kolmården - Bamseshow

Innan det var dags för middagen bjöd ensemblen på en för året nyskriven Bamse-show som kommer att spelas ute i parken under sommaren. En spännande historia med alla Bamsefigurer på plats på scenen men också med lite läromoment kring miljötänk.

Restaurang Terrassen på Vildmarkshotellet

På samma plan som receptionen hittar du Vildmarkshotellets bar och restaurang. Även här har du en magisk utsikt som du njuter av oavsett om du hänger i baren för lite snacks och dricka eller i restaurangen för kvällens middag.

Barnen valde buffé som hade allt i från Mac & Cheese till pannkakor till smågodis på efterrättsbordet. Vi vuxna valde från á la carte-menyn. Och kanske var vi riktigt hungriga för någon bild blev det inte vare sig på min egen pasta med spenat och tryffel eller på Andreas köttmacka. Ni får ta mig på orden att det var gott för både mun och öga.

Några bilder från buffén fick jag dock med mig. En snyggt uppdukad avskalad variant med små portionsinrättningar för att minska köande, något som ändå inte var ett problem med det lilla antalet gäster.

Bamsedisco och läggdags

Efter middagen dansade vi sedan bort matkoman på Bamsedisco innan det var dags att dra oss tillbaka till rummet och få sig lite skönhetssömn inför dag två.

Det gick inte att klaga på kvällsutsikten från vår balkong heller. Himlen var stjärnklar. Vatten kav lugnt och i fjärran syntes Norrköping. Några timmar långt bort från verkligheten och vardagen i bubblan på Vildmarkshotellet var välbehövligt. Några timmar när allt var precis som vanligt. Men i stjärnornas sken på balkongen gick det inte att hålla tankarna borta ifrån vad det är vi kommer att komma tillbaka till. Hur världen kommer se ut när vi landar på andra sidan. Det var lite som att världen stannat upp i stillheten med Bråvikens vatten framför mig.

Frukost, mer spa och vi kommer tillbaka

Att vakna upp. Öppna dörren och känna havsdoften. Höra vattnet stilla klucka mot stenarna. Låta solens strålar strila in genom en glipa i gardinen. Krypa ner så många som får plats i samma säng och titta på Barnkanalen på TV eftersom utbudet av kanaler inte är större än så. Det enda som saknades var en kaffe. Annars var livet liksom alldeles komplett.

Frukost serverades på bricka och minimal hantering vid buffén. Endast den varma maten serverades som vanligt och vi var alla noga med att hålla avstånd och gå familjevis för att hämta mat.

Precis som middagen var det fina välbalanserade smaker även till frukost och vi njöt i fulla drag. Sedan passade vi på att tillbringa de sista timmarna innan utcheckning i spa-avdelningen och lämnade rummet med mindre än minuten till godo.

Allt vi inte hann

Vi kommer tillbaka, vi hann inte allt. Nästa gång vill vi nyttja mer av hotellets aktiviteter. Vi vill boka en upplevelse bakom kulisserna i djurparken och vandra i de härliga omgivningarna runt hotellet. Vi vill bada mer och gärna i utepoolen. Njuta av middagen på uteserveringen och blicka ut över Bråviken. Vildmarkshotellet i Kolmården. Vi kommer tillbaka.

Lite mer att läsa på Lite mera rosa

Detta är ett inlägg i serien Förträffliga Östergötland. En inläggsserie som är en hyllning till mitt nuvarande hemlandskap och allt fantastiskt som finns att se och göra här. Här kan du bland annat läsa om Påsklovsaktiviteter i både Vadstena och på Husby säteri.

Följ gärna Lite mera rosa på BloglovinFacebook och Instagram för ännu mer vardagsinspiration.