Meny
Reseinspiration / Resor

De populäraste resmålen 2019 – listan vs verkligheten

Inför varje år presenterar researrangörer och reseexperter listor på de länder som spås bli årets hetaste resmål. Lika spännande som jag tycker det är att läsa dessa listor, lika spännande tycker jag att det är att se hur det sen gick. Vilka var egentligen de länder vi åkte till mest och hur väl stämmer det överens med det som förutspåddes. 2019 är slut och vi kan summera de populäraste resmålen 2019 listan vs verkligheten.

2018 hade inte ens hunnit bli 2019 innan Lonely Planet och Ticket båda presenterade sina listor för 2019 och såhär såg de ut.

De bästa länderna att besöka 2019 enligt Lonely Planet

8. Kap Verde
  9. Mexiko
  10. Italien

Källan för Tickets statistik ovan är Tickets bokningsstatistik. Bokningar fram t o m 26 september 2018 med avresa 1 november 2018 – 30 april 2019

Verkligheten ett år senare

Att applicera Lonely planets lista på vårt svenska resande är kanske inte helt rättvist. Jag upplever att Lonely Planet har mer av världsmedborgarens perspektiv än vårt svenska lagom-perspektiv. Men just Sri Lanka som hamnade överst på deras lista är ett land jag tycker mig ha att även vi svenskar har valt att åka till under året. Själv var jag där för tjugo år sedan på min andra utlandsresa i livet och det har jag delat med mig lite om i detta inlägg.

Men hur blev det då? Vart åkte vi? Ticket har presenterat årets populäraste resmål och då ser listan ut som följer. (Siffran inom parentes är förra årets placering)

10. Rhodos (10)

På tionde plats hamnar den grekiska ön Rhodos som jag själv besökt två gånger 2016 och 2017. Men sedan dess har vi inte varit där. Vare sig Rhodos eller Grekland i sig var dock med på topplistan inför 2019.

9. Malaga (5)

På nionde plats hamnar semesterparadiset i Spanien. Malaga tappar fyra platser från förra året. Själv har jag ju faktiskt en lite annorlunda historia med Malaga. Det var dit vi skulle när jag i september 2017 helt sonika klev av planet och valde att inte åka med. Nästan overkligt när jag tänker tillbaka på det.

8. Antalya (ny)

Det är ingen större chock att Turkiet och Antalya i detta fallet är tillbaka på listan över populära resmål. Redan förra året var den tillbaka på listan över TUI:s topplista. Det var lite turbulent i Turkiet ett par år men har stabiliserat sig och då lockar åter igen den turkiska värmen och troligen även de billiga priserna. Personligen var jag inte i Turkiet under året som gick. Vi kollade på resor dit i augusti när vi tog en sista minuten eftersom vi var nöjda med 2018 års resa till Alanya. Men valet föll till slut på ett resmål som landar lite högre upp på listan.

Turkiet var inte ett av de länder som Ticket hade med på listan inför året dock.

7. Kreta (7)

Ännu en grekisk ö kniper en plats på tio i topp-listan. Inte så förvånande om jag får ha en åsikt att Kreta håller kvar vid sin plats från förra året.

6. London (4)

London tappar några placeringar från föregående år men har nog säkert en ganska säker prenumeration på en plats på listan många år framöver. Just när det gäller London har jag aldrig haft en längtan. Snarare tvärt om och det har jag gjort avbön kring tidigare.

5. Amsterdam (8)

Om London tappar platser så gör Amsterdam motsatsen. Personligen har jag inte varit där men skulle gärna åka dit. Det känns inte bara som en stad jag vill besöka utan också som en bra utgång för vidare resor i Europa. Kanske med tåg. Och från Linköping har vi ju faktiskt direktflyg till Amsterdam med KLM.

4. Paris (ny)

Rakt in på plats fyra som nykomling kliver Paris. Älskade Paris. Definitivt en av mina favoritstäder i världen. Väl värd sin plats. Senast jag var där var det på skrivresa på helt egen hand.

3. Mallorca (3)

Vi är uppe på pallen och bronsplatsen kniper klassiska Mallorca. Det är ganska exakt 20 år sedan jag kom hem från Mallis första gången. Då var det från en två månader lång vistelse på Vings reseledarskola och efter det har jag återvänt många gånger. Senast i september 2015 på min och Andreas första gemensamma resa. Mallis är lite som ett andra hem.

2. Bangkok (2)

Silverplatsen är något mer exotisk än bronsplatsen och även än guldet kan jag avslöja. Men så har väl också Thailand kommit att bli den exotiska varianten av Mallis. Svenskarnas home away from home på andra sidan jorden. Min hittills enda resa till Thailand gjordes i januari 2018 och då landade vi i Phuket. Men är det något land jag verkligen längtar tillbaka till så är det just Thailand. To be Thai is to be free sägs det och jag kan inte annat än hålla med.

Och precis som det förutspåddes så är Thailand ett av favoritländerna.

1. Gran Canaria (1)

Som ohotad etta ligger den där. Den största av de kanariska öarna och även det en sådan där riktig svenskklassiker. Och här bidrar ju även jag till statistiken. För Gran Canaria blev det som valet föll på när vi inte hittade någon bra resa till Turkiet i augusti i år. För Gran Canaria är inte bara en vinterdestination. Gran Canaria är minst lika härligt på sommaren. Inte så fasligt lång flygtid och ingen direkt tidsskillnad. Svårt att inte gilla.

Och här kan vi väl också ge spåkulan rätt. Med en första, tredje och niondeplats på listan verkar Spanien vara ohotad etta bland favoritländerna.

Allt som allt verkar det ändå bara som att spåkulan prickade rätt på två länder. Spanien, Thailand och Storbritannien. Övriga länder lyser med sin frånvaro av resmål på listan.

Läs mer: De populäraste resmålen 2018 – listan vs verkligheten

Inför 2020 då?

Jo men visst 2020 är redan siat om från Lonely planet:s sida. Och överst på listan över länder att åka till 2020 hamnar ett riktigt drömland. Bhutan. Det är ytterst oklart om jag tar mig dit under 2020. Jag skulle inte tro det. Och jag skulle bli ganska förvånad om det seglar in på listan över topp tio länderna vi svenska r väljer att resa till under 2020. Men mer om det om ett år ungefär.

Följa gärna Lite mera rosa på Facebook eller Bloglovin för löpande uppdateringar! Eller följ mig på Instagram för mer bilder och tankar. Tack för att du läser mina tankar.

1 Comment

• Marias memoarer
    11 januari, 2020 at 19:40

Av de länderna var jag i Thailand (inklusive Bangkok) och en snabbis i en tysk nationalpark). Jordanien, Australien och Vietnam är några länder jag gärna hade befunnit mig i. Kanske blir det Jordanien 2020, vem vet ?