Meny
Resor / Svenska resmål

MovEat Linköping – vi var på premiären

Ta ett armband värdigt stora åkbandet på Liseberg. Lägg till det en karta med tio utpekade platser. Dit navigerar du dig på valfritt sätt och i valfri ordning. På varje plats visar du upp ditt armband och mot det erhåller du restaurangens egna delikatesser för provsmakning. Baam. Där har du MovEat. För ett par veckor sedan var det premiär i Linköping och vi var där.

Tack vare en annons i något socialt medie snappade jag upp nyheten som skulle komma till stan och hakade såklart på. Har du testat? Vi gör det gärna igen. Och kanske i en annan stad än vår egen.

Jag brukar säga att det inte är i denna bloggen du får tips på gourmetrestaurangerna med de flesta Michelin-stjärnorna. Jag har berättat att jag gärna äter på McDonalds en gång i varje stad jag besöker och att reskassan inte spenderas på lyxmiddagar.

När jag fattade tycke för ett matevent

Därmed kan det ju tyckas högst märkligt att jag lovordar ett matevenemang på detta sätt. Och jag är lite förvånad själv över att jag fattade tycke för idén. Såhär beskriver MovEat själva evenemanget.

MovEat är kul, kreativa och anspråkslösa mat- och dryckesvandringar som man gör i egen takt, själv eller tillsammans med vänner och andra matglada. Upptäck lokala pärlor och häng med olika mathjältar på mysiga delis, doftande bagerier, originella kryp-in, mysiga krogar och coola barer. Ställen som drivs av lokala personligheter med en passion kring mat och dryck och som är måna om att lyfta fram sina kvarter. Det vill säga, att verka för det som gör skillnad.

Tio restauranger skulle ingå dessa skulle vi besöka under några timmar en lördageftermiddag i september. Jag tyckte det kändes mysigt med ett event där man skulle få röra sig runt stan. Och förhoppningen var också såklart att det skulle bli populärt och ge stan lite extra liv. När vi bokade visste vi inte vilka restauranger som skulle ingå. Det fick bli en överraskning.

Förberedelser och uppdateringar

Under veckorna som gått har evenemanget på Facebook för MovEat Linköping kontinuerligt uppdaterats med information om fler och fler av de restauranger som skulle ingå och några dagar innan eventet gick av stapeln offentliggjordes även menyn. Ett vanligt alternativ och ett veganskt alternativ på varje restaurang och detta var vad vi skulle bli serverade på vår rundtur.

MoEat Linköping Meny

Sista starttiden – nu kör vi

Det fanns fyra starttider att välja emellan, 11, 11:30, 12 och 12.30. Vi valde den sista och infann oss en stund innan på den restaurang som var utsedd till startrestaurang, Cabo.

I varje stad utses en restaurang till den första, resterande nio får man sedan ta i vilken ordning man vill. Ja du behöver faktiskt inte börja äta på den första restaurangen heller, du kan välja att gå tillbaka dit. Men det är vid den första restaurangen du möter upp MovEats personal och får ditt armband och instruktioner så då passar det ju bra att börja där.

MovEat Linköping Cabo Mexican
Kön ringlade sig lång trots att vi var i bra tid. Kul med stort intresse och MovEats personal var snabba och effektiva.

MovEats personal tog emot på ett trevligt, proffsigt och välkomnande sätt och så var vi igång.

MovEat Linköping – restaurang #1 Cabo

Vi valde att börja med Cabo som också var vår startrestaurang. En restaurang vi aldrig tidigare testat. På pappret var det också den meny jag var mest osäker på vad jag skulle tycka om. Cabo Ceviche – limemarinerad vit flundra.

Stämningen på restaurangen var hög. På varje restaurang gavs möjligheten att köpa dricka av valfritt slag till maten och för att passa till de lite mindre rätterna så gick det att köpa halvglas.

Vi slog på stort direkt och beställde en halv Frozen Margarita. Vi blev inte besviken på vare sig den eller maten. Jag ska inte gå händelserna i förväg med betyget men detta var solklart en av våra favoriter.

Inte bara matmässigt hade Cabo lyckats. Man hade också lyckats med både stämningen, mottagandet och tanken bakom att presentera kvällens meny på en egen liten flyer med ett erbjudande om rabatt vid bokning under de kommande veckorna. Snyggt och en bra start på vårt evenemang.

MovEat Linköping – restaurang #2 Zana´s

Inte heller vårt val av andra restaurang hade vi testat på förr. Restaurang Zana´s var ny för oss. Den ligger dock i en lokal vi besökt tidigare när det låg en tapas-restaurang där.

Zana´s fokuserar på pizzor och lokalt producerade råvaror och vi blev positivt överraskade av mycket goda pizzaprov. Tre varianter erbjöds alla med hemmagjord tomatsås och mozzarella i grunden. Deras Avocado med just avocado, ruccola, citronolja och örtolja. Milano med ugnsbakad aubergine, zuccini, marinerad oxfilé, parmesanost och vitlöksolja eller Happy Prawns med handskalade räkor, avocado och citronolja. Lokalen hade i mitt tycke mist lite av sin charm men maten var toppen och vi kan absolut tänka oss att återkomma.

Efter en riktig fullträff med arrangemang och mottagande på Cabo hade Zana´s i MovEat-sammanhang en hel del att leva upp till vilket man inte riktigt lyckades med. Men det var lätt att ha överseende med när maten var så god som den var.

MovEat Linköping – restaurang #3 Hagdahls kök

Hagdahls kök har jag besökt förr för lunch. Kvällstid har mitt jobb haft ett par tillställningar där som jag dock missat. Hagdahls kök ligger i samma kvarter som Konsert & Kongress och Östergötlands museum. För dagen var takterassen öppen och i solen där uppe avnjöt vi Ost Royal med tryffel & friterad svartrot. En meny som på pappret var en riktig favorit. Jag är en stor tryffelfantast.

Menyn levde upp till ordet smakportion och var liten men lagom. Jag hade önskat mig ytterligare lite smak på osten. Men i övrigt mycket gott.

MovEat Linköping

Det jag främst tar med mig från Hagdahls är vad synd det är att inte terrassen där uppe med utsikt över domkyrkan och parken används mer.

MovEat Linköping – restaurang #4 Beer & Burger

Stopp nummer fyra skulle bli Beer & Burger en restaurang jag bara varit på en gång tidigare för ganska många år sedan. Beer & Burger ligger i det som nu är Clarion Collection hotell Slottsparken här i Linköping.

Här togs vi emot av en mycket trevlig servitör med humorn i högsta hugg. Vi slog oss ner i en av de nästan lite för sköna sofforna, beställde en öl och njöt av en riktigt god slider i form av – Senapsstekt högrevsburgareburgare. Dillmajonäs, bacon, silverlök och västerbottenost.

MovEat Linköping Beer & Burger

Om det var för att detta var portion nummer fyra eller om det helt enkelt var så trevligt låter jag vara osagt men någonstans här kände jag att jag kunde sitta kvar. Behövde liksom inte mer. Jag får återkomma till en analys av detta lite längre fram i inlägget.

MovEat Linköping – restaurang #5 A piece of cake

Av de tio stoppen var två caféer och ett en ostbutik. Första tanken var att spara caféerna till sist men som jag hintade om ovan började porttionsstorlekarna till trots magen kännas ganska full vid detta laget. Vi bestämde oss för att bryta av med lite fika och på vägen mellan Beer & Burger och nästa inplanerade stopp låg A piece of cake. Ett av Linköpings nyare fik. Inhyst i samma lokaler som en inredningsbutik och supermysigt inrett med klassiskt vintage-stuk hittar du hembakat tillsammans med uddastolar, glas och tallrikar.

Här bjöds det på Frötosca med grädde to die for. Kakan var så luftig och grädden så perfekt vispad att jag en stund funderade på om det var på riktigt. Miljöerna var supermysiga. Men tyvärr är caféet så poppis att det var ganska fullt och inte heller hade man varit tydlig med var vi som deltog i MovEat skulle ta vägen vilket blev lite av ett antiklimax. Men när det väl var ordnat njöt vi i fulla drag av vår kaka och till det lite vatten för att inte fylla magarna i onödan. Vi var ju bara halvvägs.

MovEat Linköping – restaurang #6 Norins ost

Är det något jag älskar så är det ost. Alla ostar. Till allt. Och Norins ost har jag därmed besökt innan för att handla hem något gott.

Idag hade man dukat upp i affären för MovEat. Organisationen var mycket bra. Och här hittar vi också MovEats absolut bästa initiativ om du frågar mig.

Precis som caféerna fanns inget alkoholtillstånd att falla tillbaka på och butiken serverar vanligtvis inte dricka men för att erbjuda oss gäster att skölja ner ostarna med något bjöd man på must från trakten. Istället för att ta betalt hade man satt upp en skylt med qr-koden för Tappra barns swishkonto och ville man fick man skicka valfritt bidrag till Tappra barn istället för att betala för musten. Tappra barn kan ni läsa mer om här. Och är ni i Linköping tycker jag att ni ska besöka Norins ost. Inte bara för att de har goda just ostar utan för initiativet med bidrag till Tappra barn. Bra där!

Ostarna då? Tomme Brebis Papillon, Comté Reserve och Norins norrbotten serverat med Mörsjö tunnbrödschips och Lisas marmelad Jordgubb/Balsamico. Fantastiskt gott alltihop – såklart.

MoveEat Linköping – restaurang #7 Stångs Magasin

Nästa stopp var Stångs Magasin. Här har jag ätit vid flera tillfällen. Både middag, lunch och deras mycket populära julbord. Stångs är en av de få restaurangerna som är beläget vid vatten i Linköping, precis bredvid Stångån mitt emot Scandic city.

MovEat Linköping Stångs Magasin

Här kan vi prata om en av Linköpings lite mer ”fine dining”-restauranger och jag hade därmed också lite förväntningar här.

Grillat svenskt kycklinglår i salladsblad med gurka, morot & chilimajonnäs sa menyn när den kom och det gjorde jag inte direkt några volter av. Kyckling kan vara det svåraste att bjuda mig på för att få mig nöjd men ska någon lyckas så ska det väl vara Stångs.

Vi äntrade restaurangen och talade om att vi var på MovEat. Blev hänvisade till ett bord i mitten av restaurangen där det stod en bricka med salladsblad med kyckling i. Bredvid låg små vita servetter att fånga salladsbladet i. Därefter fick vi slå oss ner var vi ville.

Vi tog vårt lilla salladsblad och slog oss ner på en ganska tom uteservering. Efter en stund kom en servitris och gav oss möjligheten att köpa nåt att dricka. Men då hade jag redan hunnit ta en tugga av kycklingen för att konstatera att det också var den enda tuggan.

Kryddning var inget man hade slösat på oss MovEat-gäster och därmed var kycklingen utesluten att avnjuta. Nej Stångs. Här har ni lite att förbättra. Annars kan ni hoppa över deltagande nästa gång.

MovEat Linköping – restaurang #8 Healthies

För att åter igen bryta av lite var planen att nu besöka det andra caféet på rundan. Healthies är också ganska nytt här i Linköping. Ett fik med precis som det låter nyttiga fikaalternativ. Första besöket för mig.

Jag ska inte ljuga, mig lurar ingen att en rawfood-kaka är en riktigt kaka. Det är ungefär som att säga att frukt är godis. Men det vi bjöds på, Morotskaka och rawfoodpaj med blåbärsmousse, var riktigt gott som alternativ till vanlig fika.

Här hade man också ordnat med en egen disk för MovEat och vi kände oss varmt välkomna och omhändertagna.

Nu började dock de åtta inmundigade rätterna kännas och jag funderade allvarligt på om jag skulle orka mera. Aldrig någonsin har jag varit så mätt som jag var då och ändå styrt mina steg så bestämt mot en kebab.

MovEat Linköping – restaurang #9 Cook Najs

Cook Najs ligger vägg i vägg med restaurangen vi startade vid Cabo och Cook Najs har jag varit på en gång tidigare. Då för lunch. Här serveras kebab och förra gången var jag inte imponerad.

Köttet skall som jag förstår det vara av lite bättre kvalité och utan att gå händelserna i förväg till sista stoppet så är jag ingen köttfantast. Definitivt ingen finsmakare.

På Cook Najs blev vi väl omhändertagna och serverade en nästan fullstor portion Dönerkebab med sallad, gurka/tomat, picklad rödkål, tabbouleh, vitlökskräm och mild tomatsås. Otroligt nog slank allt utom brödet ner. Köttet var fortfarande inte min favorit men med de supergoda dressingarna blev det succé. Våra mellannamn var nu matkoma ändå hade vi en sista restaurang kvar. Den restaurang jag besökt flest gånger förr.

MovEat Linköping – restaurang #10 Aioli

Vi tänkte avsluta på topp. Aioli är känt för sina supergoda Tapas och jag har varit här både en och tio gånger.

På Aioli hittade vi dagens andra portion som gjorde skäl för namnet smakportion men det gjorde mig inget. Tvärtemot vad jag kanske trott blev detta också dagens andra gång jag tog en tugga och sedan sköt maten åt sidan. Men det är inte Aiolis fel. Det är mitt totala ointresse och avsmak för viltkött. Sotad Cognacsgravad hjort med picklade kantareller och timjansmajo.

Istället koncentrerade jag mig på den avslutning jag planerat för hela rundan. Det avslutande glaset bubbel.

MovEat Linköping en sammanfattning

På väg hemåt fortfarande i svår matkoma försökte vi summera vår upplevelse i några olika kategorier.

Bästa upplevelse

Min bästa upplevelse var solklart på Beer & Burger. Trevligt mottagande. Härlig atmosfär. God mat. Det kändes som att de verkligen hade ansträngt sig för evenemanget.

Sämsta upplevelse

Min sämsta upplevelser var inte helt oväntat Stångs. Och det känns som att jag kan ta allt det ovanstående och sätta inte framför som grund för den åsikten. Mottagandet var inte speciellt trevligt. Atmosfären som egentligen alltid är härlig i deras lokaler var för dagen sval. Maten var under all kritik och här hade man absolut inte lagt några fingrar i kors för evenemanget.

Bästa smak

Förvånansvärt nog så blir det Cabo, den maträtt jag innan trodde att jag skulle gilla minst som får detta utnämnande. Det blev en överraskning och en riktigt fräsch och trevlig smaksenasation. Cabo, vi kommer tillbaka.

Bästa initiativ

Solklart Norins ost som passade på att både underlätta för oss som gäster genom att inte skapa köer för att betala dryck och ge möjligheten att skänka en slant till Tappra barn.

MovEat – summa summarum

MovEat Linköping

Redan på väg till restaurang två pratade vi om att detta var något vi hoppades skulle komma tillbaka till stan. Men i nästa andetag dryftade vi också möjligheten till att detta skulle bli en möjlighet för oss att ta oss till städer runt om i Sverige som vi inte kanske har på vår lista att åka till.

Varför inte låta MovEat ta oss till nya resemål? Och så gick jag in och kikade var det finns redan. Titta in du med och kolla om det finns i din stad.

Här i Linköping hade vi redan ett hum om de restauranger vi skulle besöka och behövde inte använda karta och kompass. I en för oss ny stad skulle den delen bli ytterligare ett moment – ett ganska kul sådant tror jag.

Så vem vet? Kanske blir det ett återkommande inlägg har på bloggen om vi besöker MovEat i andra städer.

Har du besökt ett MovEat-evenemang? Berätta gärna mer. Vilken stad? Vad tyckte du? Kan du kanske rekommendera oss vilket som bör vara vårt nästa MovEat?

Du vet väl om att du kan följa Lite mera rosa på Facebook eller Bloglovin för löpande uppdateringar! Eller följ mig på Instagram för mer inspiration.
Tack för att du vill dela mina tankar med mig.

1 Comment

• […] Detta ger sig inte ut för att vara en matblogg. Långt ifrån. Men det finns flera mysiga restauranger du inte får missa i Linköping. Är du fikasugen kan jag varmt rekommendera ett besök på Simons Rosteri & Bageri och flera olika restauranger testade vi på under eventet MovEat här i Linköping. […]