Meny
Asien / Reseberättelser / Reseinspiration / Resor

Jorden runt dag åtta – en reseberättelse

Jag som var så säker på att behöva packa väskan igen redan nästa morgon var tacksam hela dagen. Jag hade ju liksom fått extra tid. På vår resa jorden runt dag åtta skulle vi undersöka närmare hur det egentligen ligger till med dresscoden 57 våningar upp och om vi kunde bli naturmänniskor i Gardens by the bay.

Det serverades inte frukost på Hotell Yan där vi bodde så vi gjorde som vi brukar och sökte upp närmaste Starbucks. Vana Asien-resenärer behöver inte sätta kaffet i vrångstrupen för detta. Vi är helt enkelt inte så förtjusta i den asiatiska frukosten.

Clarc Quay och Boat Quay

Singapore

Vi startade vår resa jorden runt dag åtta med en promenad från Clarc Quay mot Marinan. Clarc Quay strax innan lunchtid en tisdag är färggrant men inte direkt det partyplace jag gissar att det blir lite senare på kvällen. Istället tog vi en avstickare upp i Fort Canning Park. Spanade in fyren och Raffles house och fick lite efterlängtad skugga i den 35-gradiga värmen. Att vara ute och traska mitt på dagen en dag i maj i Singapore är inte att rekommendera egentligen men nu gällde det att nyttja varje minut.

Från Clark Quay går ett fint promenadstråk ut mot marinan på båda sidorna om Singapore river. Vi valde inte Riverwalksidan och såg myllret bland restaurangerna på avstånd och spanade istället in Sir Thomas Stamford Raffles på lite närmare håll. Du kan inte besöka Singapore utan att på ett eller annat sätt stöta på hans namn och här nere vid kajen, på den plats det sägs att han gick i land, står han i egen hög staty.

Sir Thomas Stamford Raffles

Sir Thomas Stamford Raffles staty

Landstigningen gick av stapeln den 28 januari 1891 och sedan var det han som förvandlade Singapore från en enkel liten fiskeby till början på den metropol den är idag. Där står han framför den moderna tidens skyskrapor och blickar ut över sitt verk. Är det bara jag eller vore det inte kul om han kunde få komma till liv för en sekund, vända sig och titta. Tror ni han skulle trilla ner? Det tror jag.

Inte asiatiskt till lunch heller…

Det började bli dags för lunch och hur mycket jag än älskar asiatisk mat så gjorde hettan att jag hellre ville inta något annat. Det blev en supergod Ceasarsallad i shoppingmallen vid Marina Bay Sands och Black Tap Craft Beers & Burgers. Men det viktigaste här är faktiskt inte salladen eller ens maten utan det som gjorde att jag på riktigt funderade över om jag inte ska flytta till Singapore. Fanta Jordgubb. Har du smakat? Den är to die for.

Singapore

Gardens by the bay

Ska jag erkänna vad jag kallade Gardens by the bay när vi pratade om vad vi ville besöka under vårt besök i Singapore? Okej då. Trädgården med fejkträden. Så kallade jag det. Jag erkänner. Det är inte så att jag inte ville besöka den. Jag var bara lite skeptisk till att prioritera det över annat om vi skulle behöva. Självklart ville även jag se det. Men som jag sa tidigare. Vi är inte de som går runt i en park och förundras över växter hur exotiska de än är. Och så kommer det sig också att det enda jag har förevigat i Gardens by the bay är just – fejkträden.

Gardens by the Bay

Vi är inte de typiska resenärerna som skall testa på allt, ganska ofta är vi eniga om att vi vill titta på snarare än testa på allt. Och därmed kan jag inte stoltsera med några bilder uppifrån den skyway som är byggd uppe mellan träden men däremot har jag väldigt fina bilder på dem. Vi promenerade en stund i parken men gick inte in i Cloudforest eller Flowerdome. Helt enkelt för att vi är lite mer för annat. Jag är övertygad om att det är väl värt ett besök men inte för oss. Istället promenerade vi tillbaka till hotellet för att undersöka hur det var med den där dresscoden som sägs vara så extrem uppe på taket till Marina Bay Sands.

Så hur var det med dresscoden då?

Vi var förberedda och hade långbyxor med oss i väskan om ifall att. Och jag drog på mig en tunn tunika utanpå mitt linne. Planen var att besöka baren Cé la vie som är belägen högst upp på våning 57. För att komma upp köper man en voucher för 22 singaporeanska dollar. Vouchern kan du sedan använda och handla för i baren.

Marina Bay Sands, Singapore

Och klädkoden var nog inte så strikt i alla fall inte vid denna tiden på dygnet för vi släpptes upp utan funderingar. Det är säkert en annan sak om man kommer när det närmar sig kvällen. Och det har jag förstått är vackert också. Blir det ett besök till i Singapore så får vi nog besöka både Cest la vie och Gardens by the bay när det skymmer.

Jetlag och tidig kväll

Jag måste säga att jag klarade mig bra från jetlagen i San Francisco men i Singapore gick ögonen igen som genom ett trollslag när klockan visade bara tidig kväll. Sista kvällen i Singapore fick Andreas dra upp mig ur sängen för att vi skulle få i oss lite käk innan natten.

Det blev inga överdådigt tjusiga middagar på finare restauranger denna gången. Men vi såg det vi kom för att se och njöt av tropisk värme några dagar i staden som liksom inte liknar något annat. Det var dag åtta av vår resa jorden runt på åtta dagar.

Tidigt nästa morgon påbörjade vi resan hemåt igen. Men den dagen ska jag berätta mer om i en tripreport om mina första erfarenheter av Qatar Airways.

Vill du läsa mer om vår jorden runt resa på 8 dagar än Jorden runt dag åtta? Klicka dig vidare hit för mer reseinlägg och läs om planeringen och varför vi gör denna resa.

Och så till sist, en liten uppmaning att följa Lite mera rosa på Facebook eller Bloglovin för löpande uppdateringar! Eller följ mig på Instagram för mer bilder och tankar. Tack för att du vill dela mina tankar med mig.

8 Comments

• pernillabredolt
    2 juni, 2019 at 12:25

Ni lyckades verkligen pricka in några best of SG. Dock är det snäppet bättre när kvällen slagit in 🙂

2 juni, 2019 at 13:17

Kan tänka mig det. Nästa gång upplever vi det också. Denna gången var vi glada att ögonen ville vara öppna till efter sex på kvällen. Galet trötta 🙂

• pernillabredolt
        2 juni, 2019 at 15:48

Måste varit jobbigt! Bättre tidsmässigt att åka runt jorden andra hållet så blir det mindre jetlag.

4 juni, 2019 at 17:15

Jag blir helt vill på detta med tidszoner och jetlag men jag håller med, känns som det är lättare att åka österut. Fattar inte varför bara…

• Ann-Louise
    2 juni, 2019 at 19:12

Så spännande att läsa om ert besök i Singapore! Just fejkträden vill jag väldigt gärna besöka. 🙂

4 juni, 2019 at 17:13

Singapore var häftigt men jag filar lite på ett inlägg om mina tankar efter besöket och jämförelse med Dubai. Kommer vi tillbaka till Singapore blir det nog säkert en tur upp i fejkträden men framåt kvällen 🙂

• Daniel på FlyingDryden
    14 juni, 2019 at 15:26

Jämföra Singapore med Dubai låter verkligen… intressant. 🙂 Jag var uppe i träden och det var en okej upplevelse. Jag hade inget annat för mig men som så många andra saker så behöver vissa saker inte upplevas, de syns sonika bättre om man tittar på dem på håll. Som träden i GbtB. 🙂

14 juni, 2019 at 22:09

Ja men lite så är det ju. Exempelvis då har jag diskuterat som så (eftersom jag aldrig skulle våga åka upp) att Eiffeltornet vill jag titta på inte titta ifrån.

Och jämförelsen mellan Dubai och Singapore får jag återkomma till. Har fått svara på frågan vilket av de länderna dom var bäst så många gånger nu att jämförelsen går på spinn i huvudet…