Meny
Danmark / Europa / Reseberättelser / Reseinspiration / Resor

Aarhus – Vår midsommarhelg i Danmark

Det är svårt att inte älska Danmark. Men det är inte svårt att förstå att Danmark utsetts till nummer två på listan över världens lyckligaste länder. Från att tidigare mest ha hållit mig till Köpenhamn och Helsingör tog mig Rasmus Seebach denna gången till Aarhus. Danmarks näst största stad. Kulturhuvudstad 2017 och Jyllands största stad. Aarhus fick definitivt en plats i mitt hjärta efter vår midsommarhelg i Danmark

Hygge – en dansk institution

Googlar du på ordet hygge landar du ganska snart på vistidenmark.se och följande förklaring:

Hygge är lika danskt som fläskstek eller smörrebröd och fenomenet ligger djupt rotat i den danska folksjälen. Grundläggande kan hygge beskrivas som en mysig och varm atmosfär där man tar sig tid att njuta av det goda i livet tillsammans med människor man tycker om. Men hygge är mer än så; det kan vara det varma skenet från ett tänt ljus, vänner och familj eller god mat och dryck.

Det känns som att hygge är en av grundpelarna i Lite mera rosa och i Aarhus kändes det som att hygge låg som mjuk bomull runt hela staden.

Midsommar i Aarhus

Aarhus

Vi landade på Aarhus flygplats medan svenskarna höll på att äta upp midsommaraftonens flintastek och väntade på jordgubbstårtan. Detta året inföll midsommar den 21 juni och eftersom motsvarigheten i Danmark, Sankt Hans aften, alltid firas den 23 juni oavsett veckodag var det vanlig fredag i Aarhus. Och med vanlig fredag menar jag då självklart hygge.

Den Linköpingska hettan vi lämnade ersattes av en behagligt sval sommarvärme. Det är något speciellt med kuststäder.

Efter ganska många timmar på resande fot gjorde vi som vi brukar. Direkt efter incheckning på mysiga Hotell Oasia gick vi istället för att hungriga ge oss ut på jakt efter ett bra ställe att käka på till – tada – Mc Donalds. Ett par hamburgermenyer senare var vi redo att börja upptäcka lite smått.

Salling rooftop-bar

” Va f*n är det där?” utbrast jag kanske lite för högt när jag tittade uppåt där vi gick på det Aarhusiska Ströget.

Salling Rooftop-bar
Salling Rooftop

Högt där uppe, någon typ av ramp rakt ut i luften. Att jag ganska nyligen varit 57 våningar upp i Marina Bay Sands kändes ganska oviktigt när jag såg denna ramp gissningsvis sju våningar upp.

Det visade sig vara en utsiktsplats på Salling rooftopbar som jag innan vår resa hade spanat in och ville besöka. Rooftopbars är ju lite av ett måste för mig när vi besöker nya platser. Och där låg den.

Det danska fredagshygget hade pågått en stund och folk var på väg att lätta när vi kom upp. Supermysigt ställe med flera byggnader liknande växthus uppe på taket till köpcentret Salling. Runt om mängder med sittmöjligheter vid bord och i trappor uppbyggda för ändamålet.

Och glasgolvet…

Och så rampen då. Byggd så att den sticker ut över tak-kanten så att du står ovanför Ströget och dessutom med glasgolv längst ut.

Salling rooftop bar, Aarhus

För en tid sedan såg jag Towe på comeflywithme.se som besökte Bangkok och hasade sig ut på kanten till en utsiktsplats ganska många fler våningar upp än denna. Även den med glasgolv. Towe beskrev det som en spärr som fick henne att inte kunna gå ut på glasgolvet. Jag ska erkänna att jag diskuterade det med min sambo och att jag kan ha kläckt någon kaxig kommentar som att: ”Precis som att det skulle vara farligare bara för att det är glasgolv…”

Salling rooftop bar Aarhus

Där stod jag nu, sju (!) våningar upp. Benen darrade. Jag skakade och grät och hasade med små steg ut en bit på glaset för att sedan hasa mig tillbaka utan att vända mig om. Så avancerade rörelser som att vända mig om var precis stört omöjligt. Respekt Towe, jag hade nog inte ens vågat hasa mig ut på kanten som du.

Men nog om Bangkok. Åter till Aarhus. Fantastiskt mysigt var det uppe på Salling Rooftop och vi fick se ett ganska ambivalent väder växla från sol till mörka moln via några små regnstänk tillbaka till den vackraste sol.

Vi fortsatte promenad ytterligare några kvarter runt staden innan vi drog oss tillbaka mot rummet för en god natts sömn i våra Hästens-sängar innan dagen D.

Hotel Oasia Aarhus

Aarhus dag två

Frukost ingick på vårt supermysiga hotell som jag tänkte berätta mer om sen. Men generellt märkte vi att det inte är lika vanligt att frukost ingår på hotell i Danmark som det gör i Sverige. Och för att köpa till var det ganska dyrt. Men på Hotell Oasia ingick det.

Efter en hyfsat tidig frukost och en stund med bloggen på rummet var det dags att upptäcka hela Aarhus på en dag och det var ingen tvekan om att det var promenadavstånd var vi än ville ta oss inom stan.

Aros

Det är inte vanligt att du hittar oss på besök i stadens museum. Men här i Aarhus fanns det en alldeles speciell anledning att vi uppsökte Aros – konstmusemeum i Aarhus.

Överst i detta museum finns det nämligen en rund glasgång i regnbågens alla färger som kallas Rainbow Panorama och DEN ville vi såklart besöka. Först blev jag nästan yr av alla färger, sedan trodde jag att telefonens skärm hade gått sönder eftersom den var helt rosa (passande i och för sig). Men efter det njöt jag av en helt magisk utsikt och galna färger som gav häftiga bilder.

Aros Aarhus
Aros

Den gamle by

Bara några kvarter bort ligger friluftsmuseet Den gamle by som jag läst om i varje text som berört Aarhus. Ett besök här gick inte att räkna bort och för mig som gillar historia var det en självklarhet.

Men låt dig inte luras. Förutom husen från 14- 15- och 1600-talet finns det också en del där det är betydligt nyare hus á la 1970-tal med tidstypiska butiker och skyltar. Historia och nostalgi på ett helt annat sätt. Mycket lyckat inslag.

Aarhus central food market

Hungern började sätta in och innan jag blev för hangry styrde vi kosan tillbaka mot de centrala delarna av Aarhus och en av två foodcourts vi sett dagen innan. Aarhus central food market fick ett besök av oss och vi delade på en fantastisk tapastallrik och tog varsin öl. Vad annars när man är i Danmark.

Aarhus å och de tre kyrkorna

Mätta och glada spatserade vi sedan vidare på Ströget, spanade in Aarhus å och de mysiga uteserveringarna längs med ån. Letade upp ett Starbucks och konstaterade att det inte fanns någon Aarhus-mugg utan endast Danmark och Köpenhamn och så kikade vi på stadens tre fantastiska kyrkor.

Aarhus å
Uteserveringarna vid Aarhus å

Domkyrkan, Vår fru kirke och den katolska Vår fru kirke. Jag fullkomligt älskar kyrkor och Aarhus har alltså tre riktigt maffiga kyrkor mitt i city. Domkyrkan tajmade vi väl och kom precis när det nyvigda brudparet kom ut genom portarna och kyrkan öppnade för allmänheten igen. I Vår fru kirke lyckades vi med motsatsen och kom precis när vigselceremonin skulle börja.

Rasmus Seebach

Att vi över huvud taget var i Aarhus kan vi skylla på Rasmus Seebach. En dansk artist mest känd för låten Natteravn. Jag har velat se honom i många år och en vårmorgonen när mitt humör inte var på topp bokade Andreas biljetter till konserten för att pigga upp mig.

Rasmus var finalnumret på en familjekonsert men då de övriga artisterna inte var några jag kände till valde vi att komma lagom till Seebach, eller en liten stund innan. Och jag säger det igen. Är det något danskarna kan så är det att hygge sig. Konsertplatsen var som ett enda stort hav av pick-nickfiltar och det märkets inte minst på vissa som hade glömt solskyddsfaktor att de nog hade suttit där några timmar.

Rasmus Seebach Aarhus

Härlig stämning bjöd konsertplatsen på och bra musik bjöd Seebach på. En konsert fylld av de allra bästa låtarna från de tio år som gått sedan han släppte sin första skiva. Kvällen avslutades med allsång i Under stjernerne på himlen. Och jag gick med ett leende på läpparna tillbaka in mot stan.

Aarhus street food

Middag inmundigades på Aarhus street food. Food court nummer två i Aarhus. Den lite större av dem båda som jag verkligen kan rekommendera ett besök på. Denna gången blev det fantastiskt god thai och ett glas vitt innan det var dags att traska hemåt och sluta de blå efter en intensiv men underbar dag i Aarhus.

Dag tre

Vi unnade oss lite sovmorgon och snoozade klockan både en och fyra gånger innan vi tog oss upp ur sängen denna sista dag i Aarhus. Utcheckningen skulle ske klockan 11 och vi nyttjade varje minut vi hade i rummet.

Innan flygbussen hämtade upp oss hann vi sedan med ytterligare en lunch en Starbucks-iskaffe och en promenad nere i hamnen runt Dokk1. Ett område som kan få mer uppmärksamhet vid nästa besök.

Aarhus imponerade. Jag såg verkligen fram emot vår resa till Aarhus och jag blev inte besviken. Snarare tvärtom. Får du möjlighet så rekommenderar jag verkligen ett besök i denna Danmarks näst största stad.

Och så till sist. Du vet väl om att du kan följa Lite mera rosa på Facebook eller Bloglovin för löpande uppdateringar! Eller följ mig på Instagram för mer inspiration.
Tack för att du vill dela mina tankar med mig.

5 Comments

• pernillabredolt
    1 juli, 2019 at 08:18

Så mysigt, tack för inspon! har bara varit där när jag var barn och hade gärna åkt tillbaka!

• corneliatoneri
      1 juli, 2019 at 15:49

Det var det lilla 🙂 Jag har själv lätt för att inte se skogen för alla träd som det så vackert heter och missa allt mysigt vi har i närheten. Som Danmark till exempel.

• pernillabredolt
        2 juli, 2019 at 22:21

Lite samma här, men kör min pappas strategi på resor – åker långt bort så länge man orkar sedan får man ta det som ligger närmare 🙂

• corneliatoneri
        2 juli, 2019 at 22:24

Ahhh. Smart far!
        Jag blandar och ger. Det är min strategi ???

• Ann Beutler
    10 juli, 2019 at 07:10

Bra info..dit får jag lust att åka!