Meny
Asien / Reseberättelser / Reseinspiration / Resor

Jorden runt dag sju – en reseberättelse

Fönstren på den dreamliner som tagit oss 15 timmar och 56 minuter över Stilla havet hade immat igen av den fuktiga värmen utanför fönstret. Graderna närmade sig redan 30 trots att klockan precis passerat 06:00. Jag hade gjort det. Jag hade flugit över Stilla havet och landat på andra sidan jorden. Och det var dags att ta sig an dag sju på vår resa jorden runt.

Det är svårt att klaga när man får starta dagen på världens bästa flygplats. Nu var fokus inte att stanna på flygplatsen ändå var det inte svårt att förstå varför Changi är överlägsen. Bara de minimala köerna i immigration och smidigheten hade jag gett vilket pris som helst i världen om du frågar mig. 6:06 landade vi. 6:29 hade vi tagit oss från gaten, förbi immigration, varit på toa, bytt skor och packat om. Det kallar jag smidigt.

Changi Airport Singapore

En extra dag på sätt och vis

Jag har kallats kontrollfreak men det vill jag å det bestämdaste dementera. Och kan också numera grunda det med fakta. Under senare delen av resan mot Singapore tog jag upp min analoga kalender för en liten titt. Däri hade jag bland annat skrivit in tiderna för våra flyg. Till min stora förvåning upptäckte jag då att vi skulle sova två nätter i Singapore och var tvungen att ställa kontrollfråga till min kära sambo. Och jodå, vi skulle sova två nätter i Singapore. Det hade jag ingen aning om. Jag var helt inställd på att vi skulle stanna en natt och åka hem dagen därpå. Det måste väl ändå bevisa att det inte finns något kontrollfreak i mig eller vad säger ni?

Tidig morgon i Singapore

Jag ska återkomma till en lite närmare beskrivning av vår flygning med United Airlines men utan att avslöja allt för mycket så kan jag konstatera att vi behövde få något i magen innan vi tog oss in emot stan. En tunnelbanetur senare lämnade av våra väskor och svidade om till shorts på vårt hotell innan vi styrde kosan mot närmaste Starbucks för kaffe, frukost nummer två (eller tre om man nu kan räkna med flygplansmaten) och framför allt WiFi.

Little India innan incheckning

Rummet hade vi blivit lovade vid 11 och nu hade vi lite tid att ”slå ihjäl” innan vi kunde komma in och ta en dusch och fräscha till oss lite. Jag var förvånansvärt pigg efter den långa flygningen men vem tackar nej till en dusch efter vilkn flygning som helst? Dessutom vet jag inte vad jag hade förväntat mig men värmen kom lite som en chock för mig.

Området Little India låg helt i närheten av där vi bodde och vi promenerade dit och strosade runt.

Little India Singapore
Little India

På sätt och vis tror jag att det var ganska bra att det var vår första upplevelse av Singapore. Staden som det går rykte om att är så ren att du kan äta direkt från gatan. Visst är det rent men det finns också undantag. Little India är mer som Asien är mest och kanske är det därför det är så exotiskt och välbesökt här – för i Singapore är det kanske lite av ett undantag.

Byggnader som tagna ur en animation

Lite mer steg och några tunnelbanebyten till hann vi med innan incheckning och bland annat flanerade vi förbi Park Royal hotell som både i verkligheten och på bild ser ut mer att vara från en animerad tänkt verklighet i ett produktblad än på riktigt. Jag förvånades själv när jag i efterhand tittade igenom mina bilder. Det ser liksom inte ut som ett foto.

På många sätt är Singapore likt Dubai. Surrealistiskt och nästan inte på riktigt. Och om det handlade om den långa resan eller om likheten var väldigt slående vet jag inte men flera gånger under resan fick tänka till på var vi egentligen var. Jag får väl återkomma med en jämförelse mellan de båda när jag hunnit landa lite mer efter resan.

Hotell Yan i Kallang

När det kommer till att boka resor och boende är det alltid min kära sambo som står för den delen och här i Singapore bokade han ganska sent inpå om från ett hotell till ett annat då han hittade ett bättre pris på ett likvärdigt hotell. Vi bodde på Hotell Yan i området Kallang som sägs vara up and coming så att säga.

Rummet var litet eller platsoptimerat om man så vill. Och min första kommentar när vi kom in var:

-Älskling, det är ingen dörr till toan.

Hotel Yan Singapore

Det är tydligen det ”nya” nu även om jag som vanligt kanske är sist på bollen. Istället för en toalett och dusch i det privata så ingår en glasvägg och ett draperi. Jag låter möjligen lite gammalmodig men jag undrade först lite hur det skulle funka i praktiken. Men man vande sig ganska snabbt. Däremot kan jag nog rekommendera att man åker som par eller väldigt nära vänner när man bor i denna typ av rum.

En dusch, lite datortid och en liten tantvil senare var vi redo att bege oss ut på stan igen. Jag ska återkomma till tunnelbanesystemet och att åka kommunalt men låt mig säga som så att två timmar in i vistelsen i Singapore förstod jag mer än jag gjorde efter fyra dagar i San Francisco.

Dumplings och skyskrapor

Det var dags för lunch. Vi lät google bestämma och tog oss till en rekommenderad restaurang vid namn Dumpling Darlings för ett skrovmål och sedan gjorde vi som vi brukar. Med karta och kompass, kanske inte kompass men det lät bra, gav vi oss ut på upptäcktsfärd.

Tog oss igenom de centrala delarna ner emot Marinan som jag gärna ville få en titt på, tanken var egentligen att uppleva den delen lite mer under dag två. Men så plötsligt mitt emellan några skyskrapor jag troligen förevigade så dök det upp. Kännetecknet för Singapore. Marina Bay Sands.

Singapore - dag sju
Marina Bay Sands & Art Science Museum

Jag skrev för en tid sedan om platser som gjort mig mållös. Just denna kvalar inte in på listan men själva ögonblicket när det uppenbarade sig gör det definitivt.

Marina Bay Sands

Med en sambo som följer Formel 1-tävlingarna i det närmaste slaviskt har jag sett byggnaden på TV några gånger. Flera är de bloggar och vloggar jag följer som visat upp bilder ur varje vinkel och vrå som går att föreviga byggnaden på. Och det är många det kan jag skriva under på vid detta laget. För ganska länge sedan såg vi en dokumentär om hur byggandet av husen gick till och inte minst plattformen som vilar högst upp. Då var jag övertygad om att jag aldrig någonsin skulle befinna mig där. Och avsett om jag skulle komma till Singapore skulle jag aldrig i livet våga åka upp. Men saker förändras.

The shoppes att Marina Bay Sands

Framför hotellet ligger ett stort shoppingcenter där du hittar varenda lyxbutik som går att uppbringa i världen men även restauranger och barer. Efter en snabb titt i köpcentret och hotellets första våning fortsatte vi promenaden över bron tillbaka in emot stan. Fotograferade hotellet ur ännu några fler vinklar men även Art Science museum som ligger precis bredvid och så vid andra änden av bron hittade vi en av de där andra sakerna som man måste se när man är i Singapore. Merlion – Sjölejonet.

Merlion Singapore

Jag var lite nyfiken på historien bakom sjölejonet och varför det har kommit att symbolisera Singapore. Singapore hette från början Singapura. Singa betyder lejon och pura betyder stad på malajiska. Namngivningen tillskrivs en prins vid namn Sang Nila Utama, som enligt folktraditionen som första levande varelsen på ön såg ett lejon och därför valde att kalla den Singapura. And voilá där har du historien.

Närmare än jag trott

I vloggar och bloggar jag sett från Singapore har jag fått uppfattningen om att det är långa avstånd mellan sevärdheter och att man ska passa sig för att inte hamna fel. Personligen kändes det helt tvärtom. Bara genom att titta mig omkring kunde jag se både Merlion, Marina Bay Sands, Art Science museum, Pariserhjulet och Gardens by the bay. Kanske gäller de långa avstånden andra delar av Singapore men inte här.

Marinan Singapore

Hetta och jetlag

Den drygt trettiogradiga hettan började ta ut sin rätt på två resenärer som kanske inte var helt förberedda på vädret. När vi spanade in väderprognosen innan vi startade resan utlovades förvisso värme men också regn hela dagarna och vi hade förväntat oss att använd paraply för nederbörd snarare än för sol. Kanske var det också 16 timmar flyg och många tidszoners förändring som till slut gjorde att vi innan klockan slog åtta och utan mat i magen somnade som två små barn och inte vaknade förrän dag sju hade blivit dag åtta på vår resa jorden runt.

Vill du läsa mer om vår jorden runt resa på 8 dagar än Jorden runt dag sju? Klicka dig vidare hit för mer reseinlägg och läs om planeringen och varför vi gör denna resa.

Och så till sist, en liten uppmaning att följa Lite mera rosa på Facebook eller Bloglovin för löpande uppdateringar! Eller följ mig på Instagram för mer bilder och tankar. Tack för att du vill dela mina tankar med mig.

2 Comments

• Ann-Louise
    2 juni, 2019 at 15:49

Vilka härliga bilder från Singapore. En plats som står väldigt högt upp på min önskelista över platser att besöka.