Meny
Europa / Nordamerika / Reseberättelser / Reseinspiration / Resor

Jorden runt dag ett – en reseberättelse

Larmet från gårdagens tidiga uppstigning inför flyget från Arlanda till London ljuder igen fast i en annan tidszon och många timmar senare. Klockan är 4:20 i San Francisco den 23 maj 2019 och igår började vår jorden runt på 8 dagar-resa som tog oss till San Francisco. Jorden runt dag ett – håll till godo.

Jag gissar att jag kommer att vilja skriva mer på djupet om allt vi ser och gör under denna korta och intensiva resa jorden runt. Men i sann dagsboksanda vill jag också fånga dagarna som de var precis när det just hänt och det tänker jag göra nu.

Jorden runt dag ett – resedag

Den första dagen är en dag av resande. Vi har flugit tidigare än 7:55 från Arlanda och ändå åkt hemifrån på natten så för den sakens skull hade det kanske inte behövts. Men det är ändå skönt att slippa gå upp innan man ens hunnit somna för att sätta sig i bilen och åka. Att hitta ett hotellrum i Stockholm medan ett stort amerikanskt företag som börjar på Ama och slutar på zon har konferens just där var däremot lönlöst. Istället hittade Andreas ett rum på airbnb i Märsta. Perfekt för oss.

Långtidsparkering P1

Det är massor av saker som vi kan kalla första gången på denna resan. Stora som små och en av dem är att vi för första gången parkerade på Swedavias långtidsparkering P1. Vår hemmaparkering är annars Beta. Där står vi alltid men nu bokade poängnörden jag bor med parkeringen på något sätt via Norwegian och fick cashpoints och då var P1 det alternativ som fanns. Och vi blev inte besvikna i alla fall inte jag.

Den ligger en bra bit längre ut, i höjd med Eurostop Arlanda precis bredvid E4. Men väl på plats fanns en loungedel med både incheckningsmaskin, möjlighet att slå sig ner, en maskin med möjlighet att köpa enklare snacks och sist men inte minst – gratis kaffe! Det behövs med tidig morgon. Det visar inte minst screenshoten från storyn jag la upp på Instagram. När jag pratar om kaffet drar ögat iväg nåt så till den milda grad. Trots att jag inte vanligtvis skelar.

Varje kvart går det sedan gratisbussar in till terminalerna vilket är något mer sällan än från exempelvis Beta men det vägs upp av kaffet om man säger så.

Loungefrukost på Pontus in the air

Vi reser denna resan med endast handbagage det blir verkligen galet mycket smidigare så. Och efter att vi skrivit ut boardingpassen blev det Fast track genom security.

Det höll dock på att inte bli fast alls när mannen i säkerhetskontrollen inte gav med sig på frågan om det fanns några vätskor i mitt mobilfodral. Rosa och fint som det är kanske han misstog det för att vara en necessär men han kan väl i alla fall ge sig när jag bedyrat att det inte finns några vätskor i den i alla fall tre gånger.

Frukost intogs sedan i AMEX-loungen Pontus in the air. Men lite mer om just det kan jag tänka mig att skriva i ett kommande inlägg. Det är dock aldrig fel med frukost och utsikt över flygplanen.

AMEX Lounge by Pontus

Arlanda – Heathrow med SAS Ireland

Medan SAS pilotstrejk pågick som bäst satt vi ändå ganska lugna i båten. Den påverkade nämligen inte SAS Ireland och det var dem vi flög med mellan Arlanda och Heathrow. Lite udda kändes det ändå att inte ha skandinavisktalande personal på SAS. Det var en Airbus 320 neo som lyfte från Arlanda och med vindarna startbana för dagen fick vi fantastiskt fin vy ovanifrån av vår största flygplats. Det tog oss sedan nästan tre timmarna till London. Staden jag tidigare basunerat ut att jag inte vill besöka. Och eftersom jag nu bara spenderade cirka fyra timmar på flygplatsen kan jag fortfarande inte säga att jag besökt staden. Än mindre har jag en Starbucksmugg därifrån eftersom Starbucks i terminal tre har stängt sedan en tid tillbaka.

Vi cirkulerade lite över London innan vi fick lov att landa och även om jag nu då sagt att jag inte har någon längtan till London så var det makalösa vyer och färger jag inte sett någon annanstans som målade upp sig utanför flygplansfönstret.

Vi landade med SAS i The Queens terminal nummer 2. Det går sedan gratis bussar från den terminalen till terminal nummer 3 där planet mot San Francisco avgick från. Riktigt smidigt.

En burgarmeny och en öl senare var vi redo att boarda vår flight. Men innan det. Kan vi ta ett ögonblick för detta.

Det är min första gång i Storbritannien. Jag tänker att en öl måste jag väl ta till maten. Andreas får välja och det bli en öl från USA. Döm om min förvåning när det sedan står på danska på burken och det visar sig att den är bryggd i Köpenhamn.

Heathrow – San Francisco med Virgin Atlantic

Nästa första för oss var resan med ett helt nytt flygbolag Virgin Atlantic. Jag har förstått att det finns mycket gott att säga om dem och drygt tio timmar senare håller jag med. Det kräver ett helt eget inlägg.

Men innan det hinner bli klart kan jag konstatera att vi trivdes bra på rad 66 längst bak på vår flight med Miss Moneypenny en Boeing 787-900 Dreamliner. Även det en förstagångare. Att flyga dreamliner alltså.

Det kliar lite in fingrarna att få skriva lite om resan men jag håller lite på det som sagt.

Att jag däremot i vanlig ordning medan vi lyfte fotograderade landskapet. Fångade ett slott på bild och la ut det på Instagram med texten: ”Någon som vet vilken slottsliknande byggnad jag fångade på bild?” Det kan jag ju dela med mig av. Att det är Storbritanniens största slott och att jag inte hade stenkoll kan vi väl prata tystare om.

Vi landade istället 10 timmar och en kvart senare på SFO, San Francisco International airport. Jag som hade tänkt skriva massor ägnade istället resan till allt utom just det. Bland annat till lite sömn. Därmed var jag inte helt slut när vi ställde oss i en timme kö till immigration. Det absolut sämsta med att åka till USA om du frågar mig.

Lyft till 46th avenue

SFO San Francisco International airport

Dryga halvtimmen tog det sedan att ta oss med en Lyft från flygplatsen till vår airbnb-adress. 1443 46th avenue. Precis bredvid Golden gate-park och ett stenkast från Ocean beach.

En eloge måste han ha min sambo för att han lyckas hitta de allra mysigaste airbnb-boendena. I Los Angeles tror jag att han lyckades hitta det bästa i stada. Och detta stället ligger inte långt efter måste jag säga.

Vem kan gissa att detta ligger bakom någons garage?

Jetlag till slut

Jorden runt dag 1 gick mot sitt slut. Och till slut fick jag ändå ge mig för jetlagen. Den omisskännliga overklighetskänslan som börjar krypa på en när man varit mer eller mindre vaken i ett dygn. För egen del brukar jag också börja känna att golvet gungar. Första gången i Los Angeles var jag övertygad om att det var små jordbävningar. Men icke.

En kort promenad i kvarteret och inköp av lite vatten. Über-eats levererat till dörren. Sedan sov jag som en prinsessa till larmet alltså ringde.

Jorden runt dag 1 är avklarad. Nu är vi redo för dag två och att börja upptäcka San Francisco. Vi börjar med Starbucks.

Vill du läsa mer om vår jorden runt resa på 8 dagar än Jorden runt dag 1. Klicka dig vidare hit för mer reseinlägg och läs om planeringen och varför vi gör denna resa.

Lite mer att läsa på Lite mera rosa

4 Comments

• ann beutler
    24 maj, 2019 at 07:45

Aa vilken lång dag..avskyr tidsomställningar. Har åkt två ggr med Virgin fr Heathrow, absolut trevligt bolag..så bra service

• corneliatoneri
      24 maj, 2019 at 15:25

Ja tidsomställningar kan vara lite knepiga. Måste säga att jag klarade denna bra. Somnade gott första kvällen. Hade det inte varit för klockan så hade jag nog sovit lite till. Idag, dag 3 vaknade vi klockan 6:15 efter att ha somnat strax innan 22. Återstår att se hur det blir när vi ska vänja kroppen vid asiatisk tid.

• pernillabredolt
    25 maj, 2019 at 13:56

Västkusten i USA måste vara mitt värsta ställe att komma fram till jetlaggad. En kamp att hålla sig vaken och ändå när man klarar det vaknar kl 4 på natten och inte kan somna om.

• corneliatoneri
      25 maj, 2019 at 16:56

Lite så ja ??
      Denna gången klarar jag det ändå över förväntan. Antagligen pga nästan 36 000 traskade steg dag ett. Då vaknade inte ens jag kl 4.
      Men annars är det du skriver story of my life här ?