Meny
Europa / Finland / Kryssning / Reseberättelser / Resor

Kryssning till Helsingfors med Silja Serenade – en reseberättelse

Förra helgen spenderade vi 40 timmar på Silja Serenade och en kryssning till grannlandet i öster och dess huvudstad Helsingfors. Det var många år sedan jag var i Helsingfors. Några år i slutet av 1990-talet var jag där ganska ofta då företaget jag jobbade för var finskt. Men nu var det som sagt många år sedan och kryssning har ju lite blivit vår grej efter sommarens upplevelse på Symphony of the seas.

Bokningen gjorde vi via Secret Escapes, som jag även tidigare talat mig varm för. Det är på Secret Escapes vi hittat boenden både när vi var i Dubai, när jag och Fia var på The Winery hotel i januari. Men även på Grand Hotell Saltsjöbaden i maj och nu blev det alltså en kryssning som bokades. Är du inte redan medlem tycker jag att du klickar dig vidare hit och signar upp dig för deras nyhetsbrev. Reseinspiration direkt i mailen så ofta du önskar både nära och långt borta.

Tredje kryssningen på ett år

Vi avslutade 2017 med en 24-timmars kryssning med Viking Cinderella till Åland. I april åkte vi sedan som jag berättat om tidigare med världens största kryssningsfartyg, Symphony of the seas, i medelhavet. Och nu var det dags att testa på TallinkSilja och deras Serenade. På samma sätt som Royal Caribbeans fartyg så är Silja Serenade byggd med en gågata i mitten av skeppet. Och i jämförelse med Vikings Cinderella kan vi konstatera att vi föredrar den typen av fartyg. Det känns rymligare och öppnare.

Dags för boarding

Kvart över tre på fredagseftermiddagen var det dags för boarding som var både snabbare, smidigare och mindre noggrann än den i Viking-terminalen. Vi hade bokat hytt med utsikt över promenaden. En standardvariant med två enkelsängar varav en går att fälla upp för bättre yta i hytten. Fartyget sägs vara totalrenoverat 2014 men jag är skeptisk till att de verkligen hann med toaletterna. Men jag klagar inte, jag gillar rosa som sagt. Men att man skulle gjort ett aktivt val att renovera till den inredningen för bara fyra år sedan ställer jag mig tveksam till.

Man behöver inte vara sysslolös på Silja Serenade. Det finns gott om restauranger, barer och butiker att strosa omkring i och göra små pit-stop. Och det sägs att Silja Serenades taxfree är en av de allra största.

Genom Stockholms magiska skärgård med Silja Serenade

Tröttnar du på nöjesutbudet på båten rekommenderar jag varmt en tur ut för att njuta av en magisk solnedgång över den Stockholmska skärgården.

Till utresan hade vi ingen middagsbokning men kunde välja och vraka mellan flera olika restauranger med mycket bra menyer. Det blev till slut för svårvalt och kvällsmålet blev en toast i fiket. Alldeles lagom skulle det visa sig efter att ha druckit gott och ätit lite snacks under eftermiddagens barhäng.

Under kvällen bjöds vi också på akrobatikshow på gångpromenaden och precis utanför vår hytt. Svårt att fånga på bild men ordentliga konster bjöds det på, inget för den höjdrädde.

Efter en god natts sömn var vi bland de första på plats i frukostbuffén som var väl tilltagen utan att vara överflödig. Det är väl värt att kliva upp för frukost innan sju när man glider in och få se soluppgången över finska viken. Och sedan var vi redo att kliva av och uppleva Helsingfors under cirka sex timmar vid 10-tiden. Men mer om det kan du läsa här.

Åter på båten på lördagseftermiddagen med ganska många steg i benen slog vi oss ner i de sköna fåtöljerna i baren i fören. Ett par glas bubbel senare hade Silja Serenade kastat loss och tuffat ut från Helsingfors hamn Uundertecknad tog sitt förnuft till fånga och drog mig tillbaka till hytten för en powernap a.k.a. tantvil. Tack och lov hade vi bordsbokning i den Italienska restaurangen vid åtta. Hade vi inte haft det hade jag nog sovit till morgonen därpå.

Middag på Tavolàta Ristorante Italiano

Tavolàta Ristorante Italiano är belägen på däck 6 i anslutning till TaxFree:n och inte på promenadgatan som de flesta andra restauranger. Det ger en lugnare atmosfär och vi var mycket nöjda med vår middag. Rekommenderas varmt!

En middag senare kan jag erkänna att jag hade lite svårt att komma till ro och somna. Om det hade att göra med den tidigare tagna tantvilen, ljudet från promenaden (som ändå var relativt dämpat), sambons snarkande i sängen bredvid eller aktiviteten på grannarna i rummet bredvid. Här kan du ju själv fundera ut aktiviteten, ska jag låta vara osagt men det blev inte mycket sömn den natten. Att då vakna och gå upp till soluppgången över Stockholms skärgård hjälper. För mycket vackrare än såhär blir det liksom inte.

Allt som allt är vi mycket nöjda med vår kryssning. Det är ett trevligt sätt att komma iväg från vardagen och bara slappna av. Och i detta fallet dessutom får möjligheten att uppleva ett annat land under några timmar. Det vi gillar allra mest med att vara på en båt är att det är så rofyllt. Visst är det mycket folk och kan stundtals var ganska livat men ändå slår havets lugn igenom när båten stävar ut mot horisonten.

Och nej, det lär inte vara den sista kryssningen. Drömmen är fortfarande en kryssning i Karibien. Men innan dess blir det nog en ytterligare resa här upp i norr till Tallin eller Riga i vår. Eller kanske både och.

Mer kryssningsberättelser hittar du här: Reseberättelsen från kryssningen med Symphony of the seas i Medelhavet i april 2018