Meny
Hotelltips / Reseinspiration / Resor / Sparesor / Svenska resmål

Spaweekend på Skansen i Båstad

Om första halvåret 2018 kan kategoriseras som ett av de mest händelserika så kan maj sannerligen göra detsamma och just nu finns det egentligen så mycket härligt att berätta om. Problemet är att tiden inte räcker till – men det är ju ett ganska angenämt i-landsproblem och skola icke klagas över. Jag nöjer mig med ett konstaterande helt enkelt. Och fortsätter med berättelsen om vårt besök på Skansen i Båstad.

Jag hann knappt hem från jordens häftigaste semester, den på kryssningen i Medelhavet och den återstår fortfarande att berätta om, innan jag åter igen packade väskan för nya äventyr. Första torsdagen i maj satte jag mig på tåget ner mot vårt lands sydligare breddgrader för två dygn på Skansen hotell i Båstad och spa med min kära gamla kollega, chef och vän Helen. Jajamensan, Andreas fick vackert stanna hemma denna gången.

Linköping – Lund – Båstad och en ny station

Det kan tyckas märkligt för er som har koll på vår svenska geografi men för att med tåg ta sig från Linköping till Båstad måste man byta i Lund och det var också där jag mötte upp Helen.

Båstad – whats not to like

Det höll sedan på att ta en ände med förskräckelse när vi hoppade av tåget i Båstad och jag strax efter att jag satt foten på nordskånsk mark högt och ljudligt meddelade Helen att vi hoppat av på fel station. Jag har inte varit i Båstad sedan tunneln genom Hallandsåsen blev klar och hade därmed inte sett den nya stationen. Allt ordnade upp sig till det bästa och vi kom tryggt och säkert fram till omgivningar jag kände igen bättre. Fantastiska Båstad. Long time no see.

Skansen hotel & spa

Skansen hotell & spa ligger nere vid havet i Båstad. Närmaste grannar är den berömda tenniscourten, Sand och Peppes bodega.

Spaklassiker-paket

Vi gick ut hårt och gjorde det vi är allra bäst på redan på torsdag eftermiddag, nämligen njuta och vara i nuet utan måsten. Istället för att hetsa ner till spaavdelningen och nyttja den varje sekund av vistelsen beställde vi upp en kanna kaffe på rummet och slog oss ner i solen på vår balkong för att prata ikapp. Oj så gott vi hade det.

Sedan tog vi en sen lunch på Sands bakficka innan vi avnjöt de små cava-flaskorna som hotellet så fint bjöd på. Återigen satt vi på balkongen och gottade oss.

Skansen Spa i Båstad afternoon tea

I vårt spa-klassiker-paket ingick förutom entré till spaet och afternoon tea även trerätters middag. Denna serverades på restaurang Sand som ligger i hotellet. Upplägget var sådant att det fanns flera olika förrätter, huvudrätter och efterrätter att välja mellan och man komponerade sin egen meny båda kvällarna. Fint arrangerat på alla sätt och två helt olika menyer de olika dagarna när det gäller förrätt och huvudrätt. Och magiska omgivningar.

Sovmorgon och kaffe på sängen

Medan Helen begav sig ut på en morgonrunda dagen därpå passade jag på att ta lite sovmorgon. Vaknade sedan upp till en kopp nybryggt kaffe som Helen levererade till rummet. Och alla ni kaffetanter där ute förstår precis hur värdefullt och välkommet det var. Av alla de drycker, inklusive champagne, som inmundigades dessa dagar kan denna kopp kaffe vara den absolut bästa.

Skansen Spa i Båstad

Efter magisk frukost inklusive våfflor iklädde vi oss badrockar och badtofflor och inspekterade spa-avdelningen. Betyget blir litet men fantastiskt. Ljuvliga poolstolar som inte såg mycket ut för världen men var världens skönaste. Och så en underbar avdelning med elektriska gungstolar med utsikten över kallbadhuset.

Räkmacka & Champagne

Efter Helens ansiktsbehandling och innan min pedikyr passade vi på att äta räksmörgås och dricka varsitt glas champagne till lunch. Och sedan avslutades dagen med kallbadhuset och bad i varm badtunna med ännu en magisk vy över Laholmsbukten.

Medan jag tog en dusch och en stund framför datorn gick Helen på yoga. Hon kom sedan tillbaka med varsitt glas vin att avnjuta på balkongen. Snacka om att blir bortskämd.

Prat i kvadrat och välbehövlig catch up på livet och ännu en fin middag på Strand avslutade dag två. Och när Helen klev upp för löprunda även nästa morgon hakade jag på för en promenad längs stranden. Att det ens får vara såhär vackert.

Skansen Spa i Båstad

Tack älskade Helen för värdefulla och energigivande dygn tillsammans.
Tack Båstad för att du är ett litet paradis på jorden.

Är du sugen på att läsa och inspireras av fler berättelser från sparesor? Klicka dig i så fall direkt vidare hit.