Meny
Personligt / Reseinspiration / Vardagsfunderingar

På resande fot genom livet – min resehistoria

Idag är jag på tjänsteresa i Uppsala och på tåget norrut började mina tankar förirra sig bort, tillbaka i tiden till en liten flicka med en stor förälskelse för en alldeles speciell bok. Inspirerad av de tankarna och lunchpromenaden till Uppsala domkyrka kommer här berättelsen om mitt resande.

Jag har alltid älskat att resa men förutsättningarna för det har växlat kraftigt genom åren.

Mina föräldrar skilde sig när jag var sex år och jag bodde ensam med mamma efter det. Som förtidspensionär var mammas resekonto inte så fett och när mina klasskamrater åkte till Mallorca eller Tunisien på loven (vi pratar det glada 80-talet) fick jag nöja mig med att resa Skåne runt på det sommarkort på Skånetrafikens bussar som fanns att köpa till en tillräckligt liten summa för att mamma skulle ha möjlighet att spara ihop till det under året.

Hemma hade vi en gigantisk bok som kort och gott hette Sverige och som i text och bild berättade om just vårt avlånga land. Jag bläddrade och bläddrade. Lärde mig allt. Frågade mamma om sånt jag undrade över och hon kunde mycket. Och kunde hon inte så gissade hon säkert eller svarade med en vit lögn på mina ständiga frågor. Vi spelade Sverigespelet och jag lärde mig ännu mer.

Under mina somrar i låg- och mellanstadiet tuffade jag alltså runt i en buss utan AC och upptäckte därmed hela Skåne. Åhus, Simrishamn och Brantevik, Båstad och Torekov, Ängelholm och Skälderviken.

Resten av Sverige såg jag bara i fantasin och på bokens bilder och än idag kan jag bli omåttligt imponerad när jag får se och uppleva sevärdheter i andra delar av Sverige. 2012 fick jag för första gången möjligheten att besöka Uppsala domkyrka och se Gustav Vasas grav. Jag förstår att det kan tyckas märkligt att en 35-åring fäller en tår av en händelse som denna, men min barndomsdrömmar går steg för steg i uppfyllelse.

Kunskapen om Sverige, om våra landskap och största sevärdheter, sitter fortfarande kvar men det var också länge så långt min kunskap sträckte sig. Från Smygehuk till Treriksröset men inte längre och jag minns att jag var orimligt nervös när jag åkte på min allra första utlandsresa. Jag var runt åtta år och vi turade över sundet från Helsingborg till Helsingör.

Vartefter åren gick och jag själv fick andra möjligheter än vad jag haft som liten, insåg jag att det fanns mer än bara Sverige och mina drömmar och önskeresmål återspeglar nog ganska mycket 80- och 90-talets hippaste destinationer. Jag har fortfarande kvar att besöka två av de resemål som stått på listan allra längst  -Treriksröset och Hawaii.

När jag 1999, nyss fyllda 21, gjorde min allra första riktiga utlandsresa, jag hade då fortfarande bara varit i Danmark, tog jag i från tårna. Jag följde med min dåvarande sambo och hans familj till det land han adopterats från – Sri Lanka. Kulturkrocken var såklart total och när vi landade sent i den lankesiska natten och kryssade fram mellan k-pistutrustade militärer och heliga kor på fel sida av vägen på Colombos gator, var jag fast övertygad om att inte stanna i landet de planerade två veckorna.  Jag skulle ta första bästa plan tillbaka morgonen efter.

Men när Inidska oceanen låg spegelblank utanför vår altan några timmar senare kom jag på bättre tankar och fick en fantastisk resa.

Ett drygt halvår senare gav jag mig ut på min nästa resa utanför Sveriges gränser. I november 1999 åkte jag tillsammans med nästan 90 andra norrmän, svenskar och danskar till Alcudia på Mallorca. Framför mig låg två månaders utbildning till reseledare för Ving.

Jag jobbade aldrig som reseledare. Hade det som ett ess i rockärmen att ta till om livet på hemmaplan skulle ha utvecklat sig till något jag hade behövt lämna. Jag fick några erbjudanden om jobb men tackade nej.

Istället reste jag på vanliga chartersemestrar med mina kompisar och mellan 2000 och 2002 besökte jag Cypern två gånger, Mallorca två gånger och Gran Canaria och Malta en gång var. Det var typiska charterresor, alla utom en av resorna till Mallorca då jag och min bästa vän Fia utbildade oss till bartenders.

Efter några år av mindre resande följde några sambo- och familjeresor till Kreta två gånger, Mallorca ytterligare två gånger och Turkiet en gång mellan åren 2005 och 2012.

Olika tider i livet ger olika möjligheter till resor. En separation senare har nu jag och min nya sambo hittat ett gemensamt och stort intresse i just resandet. Både inom och utom Sveriges gränser.

Sedan 2015 har jag besökt följande platser:

Dubai mars 2018

Kryssning i medelhavet april 2018

Turkiet augusti 2018

Och utöver det ett antal resor inom Sverige.

Nu fortsätter resan, våra resor och livet.

Nyligen kom jag hem från Helsingfors.

Härnäst kommer Los Angeles i november, Paris i december och New York i mars när det gäller utomlands.

Vi blandar och ger. Spahotell blandas med enkla stugor. Upptäckter i närområdet blandas med resor till andra sidan jorden. Hotellresort för vuxna blandas med airbnb. Oavsett hoppas jag du vill följa med och inspireras.